Úvodní stránka
>
Jednání vlády
>
Dokumenty vlády
>
2001
>
2001-06-25
VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY
USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne
25. června 2001
č.
645 + P
k poslaneckému návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 564/1990 Sb.,
o státní správě a samosprávě ve školství,
ve znění pozdějších předpisů
(sněmovní tisk č. 947)
Vazba na záznam z jednání vlády:
V l á d a
I. p ř i j í m á k návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 564/1990 Sb., o státní správě a samosprávě ve školství, ve znění pozdějších předpisů (sněmovní tisk č. 947), stanovisko uvedené v příloze tohoto usnesení;
II. p o v ě ř u j e předsedu vlády, aby o stanovisku vlády uvedeném v bodě I tohoto usnesení informoval předsedu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky.
Provedou:
předseda vlády
Předseda vlády
Ing. Miloš Z e m a n , v. r.
P ř í l o h a
k usnesení vlády
ze dne 25. června 2001 č. 645
S t a n o v i s k o
vlády k návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 564/1990 Sb.,
o státní správě a samosprávě ve školství,
ve znění pozdějších předpisů
(sněmovní tisk č. 947)
Vláda na jednání své schůze dne 25. června 2001 projednala a posoudila návrh zákona, kterým se mění zákon č. 564/1990 Sb., o státní správě a samosprávě ve školství, ve znění pozdějších předpisů (sněmovní tisk č. 947) a vyslovila s tímto návrhem
n e s o u h l a s
.
Vláda především nesouhlasí s tím, aby předškolní zařízení, školy a školská zařízení zřizovaná kraji a obcemi měla právní postavení příspěvkových organizací, neboť zřizování a rušení takových příspěvkových organizací náleží do samostatné působnosti obcí i krajů a jejich veškerá činnost zcela závisí na vůli zastupitelstva kraje či obce, aniž by ji mohl jakkoliv ovlivňovat stát prostřednictvím ministerstva či kraje při výkonu státní správy. Vzhledem k tomu, že školství patří mezi významné priority státu, považuje vláda za potřebné, aby byly státu na tomto úseku ve vztahu k územním celkům zachovány určité pravomoci. Kromě toho předložený návrh zákona neřeší právní postavení škol a školských zařízení zřizovaných státem nebo postavení církevních škol a školských zařízení.
Vláda nesouhlasí s návrhem na rozšíření pravomoci kraje zřizovat další školy a školská zařízení, neboť by tím došlo k nežádoucímu překrývání kompetencí obcí a krajů, navíc předložený návrh zákona neřeší náhradu neinvestičních výdajů mezi krajem a obcí v případě, jestliže žák plní povinnou školní docházku ve škole zřízené krajem.
Podle názoru vlády není předložený návrh zákona řádně dopracován, zejména pokud jde o
– jmenování a odvolání ředitelů škol a školských zařízení, neboť v návrhu není specifikováno v rámci jaké působnosti by měla obec tuto pravomoc vykonávat a neřeší případy, kdy dojde k rozporu mezi stanoviskem obce a kraje; totéž platí pokud jde o jmenování a odvolání ředitelů škol a školských zařízení krajem,
– bod 6 návrhu, neboť navržené ustanovení má pouze proklamativní povahu,
– bod 8 návrhu, který neřeší postup v případě, že v daném termínu nebude požadovaná změna v právním postavení předškolních zařízení, škol a školských zařízení provedena,
– zhodnocení předpokládaného hospodářského a finančního dosahu navržené právní úpravy, neboť konstatování, že předložený návrh zákona nebude mít dopad na státní rozpočet nelze akceptovat.