I. se s e z n á m i l a s návrhem rozpočtu Fondu dětí a mládeže a rozpočtu majetku České republiky spravovaného Fondem na rok 1995 a zaujala k němu stanovisko uvedené v příloze tohoto usnesení;
II. p o v ě ř u j e předsedu vlády, aby informoval předsedu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky o stanovisku vlády k návrhu rozpočtu podle bodu I tohoto usnesení;
III. u k l á d á ministru vlády a vedoucímu Úřadu vlády I. Němcovi tlumočit stanovisko vlády při projednávání návrhu rozpočtu Fondu dětí a mládeže a rozpočtu majetku České republiky spravovaného Fondem na rok 1995 v orgánech Parlamentu České republiky.
Provedou:
předseda vlády,
ministr vlády a vedoucí Úřadu vlády I. Němec
Předseda vlády
Doc. Ing. Václav K l a u s , CSc., v. r.
Příloha k usnesení vlády ze dne 21. prosince 1994 č. 731
S t a n o v i s k o
vlády k návrhu rozpočtu Fondu dětí a mládeže a rozpočtu majetku ve vlastnictví České republiky spravovaného Fondem na rok 1995
A. Vláda po seznámení se s návrhem rozpočtu Fondu dětí a mládeže a rozpočtu majetku ve vlastnictví České republiky spravovaného Fondem konstatuje své následující výhrady:
1. předsedou Fondu dětí a mládeže navrhovaný název materiálu se nedrží dikce zákona č. 113/1993 Sb., o Fondu dětí a mládeže, neboť tento zákon zná pouze rozpočet Fondu dětí a mládeže a nikoliv "rozpočet majetku České republiky spravovaného Fondem",
2. z části rozpočtu pro Fond dětí a mládeže je zřejmé, že při externí správě majetku společností s ručením omezeným Junia při vysokém nasazení externích právníků, poradců, auditorů apod. je počet pracovníků exekutivy nadměrný a dosti nadprůměrné jsou i průměrné platy. Nadhodnocené se zdají i některé blíže nespecifikované položky a rezervy (v položkách 018, 501, 518, 530, 562 a 588),
3. komentář k nákladovým položkám Fondu dětí a mládeže je natolik nedostatečný, že nelze posoudit účelnost jejich vynaložení,
4. stejnou nedostatečností specifikace k položkám je zatížen i komentář k druhé části rozpočtu, což brání posoudit jejich oprávněnost, případně reálnost naplnění příjmové stránky rozpočtu.
B. Vláda pokládá za nezbytné upozornit, že konkrétní prodej nemovitostí a majetkových účastí státu uvažovaných Fondem dětí a mládeže jako jediný zdroj příjmů navrhovaného rozpočtu nebyl Fondem dětí a mládeže předložen vládě ke schválení (§ 6 odst. 4 písm. b) zákona č. 113/1993 Sb., o Fondu dětí a mládeže).
C. Vláda v souvislosti s projednáváním návrhu rozpočtu Fondu dětí a mládeže a rozpočtu majetku ve vlastnictví České republiky spravovaného Fondem na rok 1995 a Programu činnosti Fondu dětí a mládeže na rok 1995 uvádí, že ministr školství, mládeže a tělovýchovy navrhne vládě k projednání návrh novely ústavního zákona č. 497/1990 Sb., o navrácení majetku Socialistického svazu mládeže lidu České a Slovenské Federativní republiky, při jehož realizaci by následně bylo navrženo nové vymezení funkce Fondu dětí a mládeže.