Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 1996 > 1996-10-23

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 23. října 1996 č. 540 + P

k poslaneckému návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 155/1995 Sb.,
o důchodovém pojištění (sněmovní tisk č. 63)


Vazba na záznam z jednání vlády:

V l á d a

I. p ř i j í m á
k návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 155/1995 Sb., o důchodovém pojištění
(sněmovní tisk č. 63), stanovisko uvedené v příloze tohoto usnesení;

II. p o v ě ř u j e
předsedu vlády, aby o stanovisku vlády uvedeném v bodě I tohoto usnesení informoval předsedu
Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky.


Provede:

předseda vlády

Předseda vlády
prof. Ing. Václav K l a u s , CSc., v. r.


Příloha k usnesení vlády ze dne 23. října 1996 č. 540


S t a n o v i s k o

vlády k návrhu zákona , kterým se mění zákon č. 155/1995 Sb., o důchodovém pojištění
(sněmovní tisk č. 63)



Vláda na své schůzi dne 23. října 1996 projednala a posoudila návrh zákona, kterým se mění zákon č. 155/1995 Sb., o důchodovém pojištění, a vyjádřila s tímto návrhem zákona z á s a d n í n e s o u h l a s .

I. Předložený návrh spočívá ve vypuštění ustanovení o zvyšování věku potřebného pro nárok na starobní důchod z 60 na 62 let pro muže a z 53 až 57 na 57 až 61 let pro ženy v období let 1996 až 2007. Postupné zvyšování důchodového věku každoročně o 2 měsíce pro muže a o 4 měsíce pro ženy je jedním z klíčových ustanovení nového zákona o důchodovém pojištění, který byl přijat v červnu 1995 s účinností od 1. ledna 1996. Návrh na snížení důchodového věku vláda odmítá jako nezodpovědný, a to z následujících důvodů:




II. Předložený poslanecký návrh lze jen obtížně považovat za relevantní podnět ke změně hranice důchodového věku, neboť tento návrh se opírá pouze o účelovou z kontextu vytrženou a zčásti věcně nesprávnou a navzájem si odporující argumentaci, například: tvrzení, že se vláda při rozhodování o zvýšení důchodového věku opírala pouze o demografické parametry a nevzala v úvahu parametry ekonomické a způsob uspořádání důchodového systému jako celku, není pravdivé. Jak při přípravě zásad zákona, tak při přípravě vlastního zákona o důchodovém pojištění byla provedena celá řada propočtů týkajících se nákladů při různých variantách řešení. Přitom šlo o komplexní posuzování s ohledem na provázané fungování celého systému. V této souvislosti byla provedena rovněž analýza zahraničních systémů a vzaty v úvahu zahraniční zkušenosti a doporučení mezinárodních organizací;
z důvodové zprávy není zřejmé, co mají navrhovatelé na mysli nebo co sledují konstatováním, že nedošlo k oddělení důchodových fondů, které je podmínkou pro zapojení dodatečných prostředků (o jaké dodatečné prostředky jde). Pokud mají na mysli oddělení (vznik) několika důchodových fondů, znamenalo by to přinejmenším narušení fungování jednotného systému důchodového pojištění jako celku, ne-li dokonce jeho rozbití;
nelze souhlasit s tvrzením, že se demografické ani ekonomické okolnosti nezmění během příštích let tak, aby ohrozily fungování systému. K jejich změně totiž dochází již určitou dobu (prodlužuje se doba dožití a tedy délka doby pobírání důchodu, občané pracují dál po dosažení důchodového věku buď bez pobírání důchodu nebo v souběhu s výplatou důchodu, atd.). V důvodové zprávě není ani naznačeno, v čem předkladatelé návrhu novely zákona spatřují uskutečnění další hluboké reformy systému;
úvahy o vztahu mezi růstem počtu důchodců a poklesu počtu dětí jsou finančně zcela nesouměřitelné a pro rozhodnutí o věkové hranici irelevantní; sociální výdaje ve prospěch dětí činí nyní cca 30 mld Kč/rok, ve prospěch důchodců cca 150 mld Kč/rok; vzhledem k tomu, že počet osob mladších než 15 let a starších než 60 let je v současné době zhruba stejný (v roce 1995 to bylo do 15 let 1,89 mil. a nad 60 let 1,86 mil.), lze říci, že výdaje ze sociálního zabezpečení jsou na jednoho důchodce pětkrát vyšší než na jedno dítě;
lze souhlasit s tím, že (jak uvádí důvodová zpráva) je naprosto falešná představa, že o skutečném odchodu do starobního důchodu rozhoduje pouze zákonem stanovený věkový limit. To pak ale zásadně zpochybňuje smysl předložení této novely zákona;
k příkladům uvedeným v důvodové zprávě, na kterých je ukazován podíl důchodů na hrubém domácím produktu v cizině a v České republice, je třeba konstatovat, že ve většině zde uvedených zemí se dostávají v otázce financování důchodových systémů do značných problémů a připravují se proto zásadní reformy těchto systémů, tedy to, co v České republice již probíhá;
argument o přebytku na vybraném pojistném v minulosti neobstojí, neboť v současné době je již situace jiná a v nejbližší budoucnosti bude třeba řešit problém krytí deficitu systému;
nelze souhlasit s požadavkem na přehodnocení vztahu důchodů a zaměstnanosti a poukazováním na dosavadní nízkou nezaměstnanost. Právě proto bylo třeba přistoupit ke změnám v důchodovém systému již nyní a nikoliv toto nezbytné řešení odkládat do budoucnosti. Navíc je třeba vzít v úvahu, že postupné řešení, zejména pokud jde o zvyšování důchodového věku, proběhne s menšími těžkostmi, než kdyby řešení bylo odkládáno do budoucnosti a provedeno skokem. Pokud jde o konstatování uvedené v důvodové zprávě, že je výhodnější vytlačovat z trhu práce pracovníky v důchodovém věku, byly by tyto snahy neúčelné, nic by nevyřešily a navíc by byly asociální až diskriminační.
Problémy na trhu práce je třeba řešit tam, kde vznikají, tj. podporou vytváření nových pracovních příležitostí a maximální pružností trhu práce, a nikoliv opatřeními v důchodovém pojištění. Dále je třeba zdůraznit, že není přímý vztah mezi zvyšováním důchodového věku a růstem nezaměstnanosti. To potvrdily i zkušenosti západoevropských států ze 70. a počátku 80. let, kdy byla snaha řešit problémy nezaměstnanosti zaváděním výhodných podmínek pro předčasný odchod do důchodu. Zřetelně se ukázalo, že jde o neperspektivní, neúčinná a přitom velmi nákladná opatření, která sama o sobě nevedou ke snížení nezaměstnanosti. Západoevropské státy dnes doplácejí na tuto politiku z nedávné minulosti a bylo by neodpovědné jejich chyby opakovat i v České republice;
naprosto nepřijatelná je úvaha o tom, že cizinci zaměstnaní v České republice přispívají do systému, avšak nic z něj neobdrží. V současné době se připravuje řada mezinárodních úmluv, zejména se sousedními státy, týkajících se sociálního zabezpečení. Po jejich přijetí bude Česká republika vázána smluvními vztahy upravujícími mimo jiné i nároky z důchodového pojištění. V důsledku toho bude nutné hradit i nároky získané cizinci v souvislosti s jejich výdělečnou činností v České republice.



III. Na podporu své výše uvedené argumentace vláda přikládá propočty, údaje a mezinárodní srovnání.




Přílohy ke stanovisku vlády