Úvodní stránka
>
Jednání vlády
>
Dokumenty vlády
>
2001
>
2001-07-02
VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY
USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne
2. července 2001
č.
666 + P
k poslaneckému návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 143/2001 Sb.,
o ochraně hospodářské soutěže a o změně některých zákonů
(zákon o ochraně hospodářské soutěže)
(sněmovní tisk č. 953)
Vazba na záznam z jednání vlády:
V l á d a
I. p ř i j í m á k návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže a o změně některých zákonů (zákon o ochraně hospodářské soutěže) (sněmovní tisk č. 953), stanovisko uvedené v příloze tohoto usnesení;
II. p o v ě ř u j e předsedu vlády, aby o stanovisku vlády uvedeném v bodě I tohoto usnesení informoval předsedu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky.
Provede:
předseda vlády
Předseda vlády
Ing. Miloš Z e m a n , v. r.
P ř í l o h a
k usnesení vlády
ze dne 2. července 2001 č. 666
S t a n o v i s k o
vlády k návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 143/2001 Sb.,
o ochraně hospodářské soutěže a o změně některých zákonů
(zákon o ochraně hospodářské soutěže)
(sněmovní tisk č. 953)
Vláda na jednání své schůze dne 2. července 2001 projednala a posoudila návrh zákona, kterým se mění zákon č. 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže a o změně některých zákonů (zákon o ochraně hospodářské soutěže) (sněmovní tisk č. 953).
Zákon č. 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže a o změně některých zákonů (zákon o ochraně hospodářské soutěže), Parlamentem České republiky schválený dne 4. dubna 2001, nabyl účinnosti dnem 1. července 2001. Uvedený zákon byl připravován a v Parlamentu České republiky projednáván a schvalován s cílem zajistit přehlednou právní úpravu hospodářské soutěže a především její plnou slučitelnost s právem Evropské unie. Jeho novelizaci v době, kdy ještě ani nezačal být aplikován v praxi, považuje vláda z hlediska základních zásad regulace ekonomického života právem za nanejvýš nevhodnou.
Účelem zákona o ochraně hospodářské soutěže je efektivní ochrana hospodářské soutěže proti jejímu narušení, a to ochrana veřejnoprávní, tj. ochrana soutěžitelů na trhu proti těm soutěžitelům, kteří na trhu zaujímají dominantní postavení. Předložený návrh zákona překračuje rámec principů veřejnoprávní ochrany, neboť definování pojmů "ekonomická závislost" a "ekonomicky závislý soutěžitel" se týká ochrany soutěžitelů v oblasti soukromoprávních ekonomických vztahů.
Vláda je si vědoma existence nežádoucích jevů v běžných obchodních vztazích, které se projevují mezi soutěžiteli na trhu a mají dopad především na ekonomicky slabší soutěžitele. Navržená právní úprava se však z části překrývá s úpravou zneužívání dominantního postavení a z části vybočuje z věcné působnosti zákona o ochraně hospodářské soutěže, neboť je již pokryta platnou právní úpravou nekalé soutěže v obchodním zákoníku. Současnou právní úpravu obsaženou v zákoně o ochraně hospodářské soutěže ve spojení s právní úpravou nekalé soutěže v obchodním zákoníku, vláda považuje za dostačující.