I. s o u h l a s í s přístupem České republiky ke Statutu Rady Evropy sjednanému v Londýně 5. května 1949 ve znění uvedeném v příloze IV předloženého materiálu;
II. s c h v a l u j e
1. základní zásady členství České republiky v Radě Evropy uvedené v příloze tohoto usnesení,
2. zřízení Stálé mise České republiky u Rady Evropy ve Štrasburku;
III. d o p o r u č u j e prezidentu České republiky, aby po vyslovení souhlasu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky podepsal listinu o přístupu České republiky ke Statutu Rady Evropy;
IV. p o v ě ř u j e
1. předsedu vlády, aby Statut Rady Evropy předložil předsedovi Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky k projednání a vyslovení souhlasu Parlamentem České republiky,
2. ministra zahraničních věcí, aby zajistil uložení listiny o přístupu České republiky ke Statutu Rady Evropy u generálního tajemníka Rady Evropy;
V. u k l á d á členům vlády zajišťovat v souladu s jejich působností plnění úkolů vyplývajících z členství České republiky v Radě Evropy.
Provedou:
členové vlády
Předseda vlády
Doc. Ing. Václav K l a u s , CSc., v. r.
Příloha k usnesení vlády ČR ze dne 26. května 1993 č. 283
Základní zásady členství České republiky v Radě Evropy
1. Členství ČR v Radě Evropy má zásadní politický význam. Je potvrzením demokratického charakteru ČR jako státu založeného na zásadách svobody jednotlivce, pluralitní demokracie a právního státu. Prostřednictvím členství v Radě Evropy ČR zajišťuje uplatňování těchto zásad ve sférách vnitropolitického života země. Ve spolupráci s ostatními členskými státy přispívá k uchování a dalšímu rozvoji těchto hodnot, které uznává za společné dědictví národů celé Evropy.
2. Členství v Radě Evropy je formálním potvrzením zapojení ČR do společenství evropských demokratických států, předstupněm jejího zapojení do dalších integračních seskupení. Je zároveň součástí úsilí ČR o další rozvoj procesu KBSE, především směrem k jeho parlmentní dimenzi.
3. Při zapojování do existujícího systému spolupráce v jednotlivých oblastech spolupráce v rámci Rady Evropy a při jeho dalším rozvoji bude ČR akcentovat ty programy, které v dané fázi napomohou řešení aktuálních otázek české společnosti, budou mít co možná nejširší dopad a pokud možno přinesou i finanční a materiálních úspory, jež představují formu návratnosti vložených prostředků.
4. Česká republika provedla sukcesi do devíti úmluv sjednaných v rámci Rady Evropy, jimiž byla vázána ČSFR, potvrdila účinky podpisu ČSFR u dalších tří úmluv a prohlásila,d že se cítí být vázána Úmluvou o ochraně lidských práv a základních svobod a dalšími protokoly či úmluvami, u nichž je mezinárodně právní závaznost podmíněna členstvím státu v Radě Evropy. Mimořádná pozornost bude věnována urychlené ratifikaci Úmluvy o ochraně lidských práv a základních svobod a dodatkových protokolů k ní, jejichž stranou byla ČSFR k 31. 12. 1992. Obdobně se bude postupovat v případě Evropské úmluvy o potlačován terorismu, jejíž stranou ČSFR rovněž byla.
5. Řízení a koordinace styků ČR s Radou Evropy a koordinace otázek spojených s členstvím ČR v této organizaci spadá do gesce ministerstva zahraničních věcí. Spolupráci po parlamentní linii zajišťuje Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR.
6. Úkoly vyplývající pro ČR z členství v Radě Evropy a z účasti na konkrétních akcích spolupráce jsou zajišťovány orgány ČR v souladu s jejich působností a úpravou spolupráce. V souladu s tím jsou také hrazeny náklady s těmito úkoly spojené.