Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 1998 > 1998-08-12

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 12. srpna 1998 č. 520 + P

k poslaneckému návrhu zákona o poskytování půjček
se státním příspěvkem mladým manželům
(sněmovní tisk č. 3)


Vazba na záznam z jednání vlády:

V l á d a

I. p ř i j í m á k návrhu zákona o poskytování půjček se státním příspěvkem mladým manželům (sněmovní tisk č. 3), stanovisko uvedené v příloze tohoto usnesení;

II. p o v ě ř u j e předsedu vlády, aby o stanovisku vlády uvedeném v bodě I tohoto usnesení informoval předsedu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky.



Provede:

předseda vlády




Místopředseda vlády

JUDr. Pavel R y c h e t s k ý , v. r.



P ř í l o h a

k usnesení vlády
ze dne 12. srpna 1998 č. 520

S t a n o v i s k o

vlády k návrhu zákona o poskytování půjček se státním
příspěvkem mladým manželům
(sněmovní tisk č. 3)




Vláda na jednání své schůze dne 12. srpna 1998 projednala a posoudila návrh zákona o poskytování půjček se státním příspěvkem mladým manželům (sněmovní tisk č. 3) a vyjádřila s tímto návrhem zákona n e s o u h l a s z dále uvedených zásadních důvodů.

1. Předložený návrh zákona si klade za cíl zvýšit motivaci k zakládání početnějších rodin a zvrátit tak nepříznivý demografický vývoj v poslední době. Tohoto nepříznivého stavu vývoje je si vláda vědoma. Je však třeba vzít v úvahu, že jde o složitý problém, který vyžaduje komplexní přístup a řešení. Návrh zákona je v podstatě shodný s právní úpravou z roku 1973, jejíž dosavadní vliv na demografický vývoj nebyl prokázán. Předložený návrh zákona neobsahuje žádný rozbor, z něhož by bylo zřejmé, že v současné době by obdobná právní úprava měla účinnější vliv na zvýšení porodnosti.

Předložený návrh zákona představuje pouze jednu z dalších forem podpory bytové výstavby. K tomu vláda upozorňuje, že přijala již řadu opatření podporujících, resp. zvýhodňujících mladší generaci při získávání bydlení. Jde především o nařízení vlády č. 148/1997 Sb., o poskytování bezúročné půjčky na bytovou výstavbu a nařízení vlády č. 149/1997 Sb., kterým se stanoví podmínky poskytování další finanční podpory hypotečního úvěrování bytové výstavby. Tyto právní úpravy umožňují poskytovat bezúročné půjčky s dvacetiletou dobou splatnosti s tím, že prvních deset let je splatnost odložena, takže výrazně stimulují mladší občany. Vláda připravuje i další kroky, které by měly zlepšovat bytovou situaci mladých manželů.

2. Předložený návrh zákona koncipuje poskytování půjček při splnění zákonných podmínek jako nárokové. Přitom však není zřejmé, jak by mělo být zabezpečeno plnění povinností státu z navrženého zákona vyplývajících v případě, kdy ve státním rozpočtu nebude v příslušném období dostatek finančních prostředků. V této souvislosti vláda zároveň upozorňuje, že obdobná právní úprava přijatá v roce 1973 představovala a dosud představuje značnou a předem obtížně odhadnutelnou zátěž státního



rozpočtu. Je třeba vzít v úvahu i tu skutečnost, že navrhovaný státní příspěvek ve výši 5, resp. 10 tis. Kč není jediným závazkem státu. Stát by podle předloženého návrhu zákona dotoval i úrokovou sazbu, která je navržena bez jakýchkoliv ekonomických souvislostí ve výši 3%, resp. 6%.

3. Předložený návrh zákona tím, že přejímá úpravu z roku 1973, nerespektuje ani změněné právní prostředí. V důsledku toho například předpokládá, že bankám lze uložit poskytování půjček, přestože již nejde o státní, ale soukromoprávní subjekty a že nárok na příspěvek lze uplatnit u okresního úřadu, přestože okresní úřad nemá zákonem založenou působnost takový příspěvek poskytovat.

4. Nehledě k výše uvedeným výhradám vláda současně upozorňuje, že předložený návrh zákona obsahuje řadu závažných legislativních nedostatků, které by ve svém důsledku znamenaly nejen možnost rozporných výkladů, ale pravděpodobně i jeho neaplikovatelnost. Jedná se například o tyto nedostatky:

a) poskytování půjčky je při splnění taxativně zákonem stanovených podmínek koncipováno jako nárokové, přitom je však umožněno, za podmínek zcela neurčitých, její odmítnutí; postup při odmítnutí půčky není stanoven,

b) není zřejmé, jak bude postupováno ve vztazích mezi bankou, která poskytla půjčku, okresním úřadem, u kterého se žádá o státní příspěvek a Ministerstvem financí, které bude bance příspěvek hradit,

c) podmínka, aby byli oba manželé výdělečně činní, vylučuje z poskytnutí půjčky rodinu, v níž rodič z důvodu péče o dítě výdělečně činný není, přitom je však narození dítěte skutečností, na kterou je vázáno poskytnutí státního příspěvku,

není dostatečně upraven postup při poskytování půjčky, způsob úhrady a jejího použití,

e) chybí jakékoliv kontrolní mechanismy včetně zamezení možnosti zneužití,

f) podmínka, aby žádný z manželů nebyl většinovým spoluvlastníkem bytu nebo domu, by měla zabránit tomu, aby půjčka byla poskytnuta manželům, kteří již dům nebo byt mají; pokud je však dům nebo byt ve společném jmění manželů, není ani jeden z manželů většinovým vlastníkem a poskytnutí půjčky by v takovém případě nic nebránilo,

g) bez bližšího odůvodnění je vztažena úprava pouze na manžele, kteří uzavřeli manželství za účinnosti zákona nebo v době tří let přede dnem nabytí jeho účinnosti.