1. Návrh zákona o změnách v sociálním zabezpečení
č.j. 2204/91
-------------------------------------------------
V l á d a
A. p ř i j a l a po projednání návrhu zákona o změnách v sociálním zabezpečení stanovisko vlády, uvedené v příloze tohoto záznamu,
B. p o v ě ř i l a předsedu vlády, aby o tomto stanovisku vlády informoval místopředsedu vlády ČSFR JUDr. P. Rychetského,
C. u l o ž i l a ministru práce a sociálních věcí
a) ve spolupráci s ministry spravedlnosti, zdravotnictví, školství, mládeže a tělovýchovy, financí, generálním prokurátorem ČR a předsedou Českého statistického úřadu provést analýzu potřeby dalšího zaměstnávání důchodců - poživatelů starobního důchodu podle výjimek dosud vládou poskytnutých a do 31. května 1991 s jejími výsledky seznámit vládu,
b) v návaznosti na konečné znění navrhovaného § 98 odst. 3 zákona o sociálním zabezpečení předložit v dohodě s příslušnými ministry a vedoucími ostatních ústředních orgánů návrh na další řešení výjimek umožňujících poskytování starobního důchodu v nezměněné výši vedle výdělku.
2. Návrh zákona o druhém zvýšení důchodů v roce 1991
č.j. 2217/91
----------------------------------------------------
a) s o u h l a s i l a s návrhem zákona o druhém zvýšení důchodů v roce 1991 s tím, že při jeho dalším zpracování bude přihlédnuto k námětům a připomínkám uvedeným ve stanovisku vlády České republiky,
b) p o v ě ř i l a předsedu vlády, aby o tomto stanovisku vlády informoval místopředsedu vlády ČSFR JUDr. P. Rychetského.
3. Návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákonné opatření předsednictva Federálního shromáždění č. 206/1990 Sb., o státním vyrovnávacím příspěvku
č.j. 2273/91
-----------------------------------------------------------------
a) s o u h l a s i l a s návrhem zákona, kterým se mění a doplňuje zákonné opatření předsednictva Federálního shromáždění č. 206/1990 Sb., o státním vyrovnávacím příspěvku,
s tím, že při jeho dalším zpracování bude přihlédnuto k námětům a připomínkám uvedeným ve stanovisku vlády České republiky,
4. Návrh zákona ČNR o dalších opatřeních v soustavě ústředních orgánů státní správy České republiky
č.j. 2228/91
--------------------------------------------------------------
Tento bod nebyl projednán.
5. Postup při provádění ustanovení § 45 odst. 1 a 2 zákona č. 92/1991 Sb., o podmínkách převodu majetku státu na jiné osoby
č.j. 2309/91
-------------------------------------------------------------
V l á d a přijala k návrhu místopředsedy vlády a předsedy Hospodářské rady vlády ČR a ministra pro správu národního majetku a jeho privatizaci
č.j. 2282/91
----------------------------------------------------------------
V l á d a schválila předložený návrh
č.j. 2299/91
V l á d a projednala návrh ministra financí a přijala k němu
č.j. 2277/91
V l á d a v z a l a n a v ě d o m í , že vláda ČSFR usnesením č. 251 ze dne 25. dubna 1991 schválila návrh na vyslovení souhlasu s předběžným prováděním Dohody o podpoře a vzájemné ochraně investic, podepsané mezi ČSFR a SRN dne 2. října 1990.
9. Návrh na sjednání Memoranda porozumění o spolupráci v oblasti životního prostředí mezi Českou a Slovenskou Federativní Republikou a Švýcarskou Konfederací
č.j. 2265/91
V l á d a souhlasila s předloženým návrhem
č.j. 2278/91
------------------------------------------------------------
V l á d a k předloženému návrhu přijala
11. Návrh na sjednání dohody o platbách a vypořádání vzájemných pohledávek a závazků mezi ČSFR a Kambodžským státem
č.j. 2306/91
---------------------------------------------------------------
----------------------------------
V l á d a v z a l a n a v ě d o m í informaci o problematice dovozu a vývozu masa realizovaném čs. organizacemi a pozastaveném Evropským hospodářským společenstvím.
Předseda vlády
JUDr. Petr P i t h a r t v. r.
V Praze dne 3. května l99l
Č.j.: 22O4/9l
S t a n o v i s k o
vlády České republiky k návrhu zákona o změnách v sociálním
zabezpečení
___________________________________________________________
Vláda České republiky projednala dne 3. května l99l návrh zákona o změnách v sociálním zabezpečení. K návrhu zákona přijala následující stanovisko:
A. K problematice pracujících důchodců:
l. Vláda České republiky vyslovila zásadní nesouhlas s předloženým návrhem nové úpravy poskytování starobního důchodu v případech dalšího zaměstnání po vzniku nároku na tento důchod /návrh § 98 zákona o sociálním zabezpečení/.
Navrhovaná úprava by se týkala v ČR cca 2OO OOO občanů, z toho l6O OOO občanů v dělnických kategoriích a provozních a obsluhujících pracovníků. Přijetí tohoto návrhu by výrazně zkomplikovalo situaci v celé řadě hospodářských odvětví, zejména tam, kde jde o sezónní a kampaňové práce, a dále tam, kde pracující důchodci s ohledem na potřeby zaměstnavatelů pracují na kratší pracovní úvazky.
Návrh neodpovídá ani potřebám strukturálních změn v oblasti ekonomiky, ani důsledkům těchto změn ve struktuře trhu práce.
Jde o úpravu zatím předčasnou. Její přijetí si vyžádá
provedení důkladné analýzy trhu pracovních sil a potřeb zaměstnavatelů.
Pokud je návrh zákona odůvodňován finančními úsporami využitelnými pro druhou valorizaci důchodů v tomto roce, je třeba zdůraznit, že jde o fiktivní odhady, kdy dosavadní vývoj na trhu práce nepotvrzuje dosažení předpokládaných úspor. Druhou valorizaci důchodů zabezpečí vláda ČR i bez ohledu na přijetí úpravy podmínek poskytování starobního důchodu při dalším zaměstnání.
2. Pokud by i přes zásadní nesouhlas vlády ČR byla přijata úprava navrhovaného § 98 zákona o sociálním zabezpečení, požaduje vláda ČR, aby možnost udělování výjimek, kdy se starobní důchod v nezměněné výši nebo jeho část bude vyplácet občanům dále zaměstnaným po vzniku nároku
na tento důchod v zaměstnání sjednaném na dobu určitou, jestliže nesplňují navržená věková kritéria, byla prováděna usneseními republikových vlád. Tak bude možné pružně reagovat na konkrétní situaci na trhu práce.
B. K ostatním ustanovením návrhu zákona:
S dalšími ustanoveními návrhu zákona o změnách v sociálním zabezpečení vláda souhlasí s tím, že při dalším legislativním procesu budou zohledněny následující náměty a připomínky.
K čl. I bodu 8:
V navrženém § l7 v poslední větě vložit za slova "státní správy" slova " ostatních ústředních orgánů".
K čl. I bodu 9:
Místo odkazu na § 46 odst. 3 definovat obdobným způsobem přímo v § 48a pojem "nezaopatřené dítě" pro účely vdoveckého důchodu.
K čl. I bodu l2:
Zařadit pod označení § 58a nadpis ustanovení.
K čl. I bodu l5:
Druhou větu upravit takto: "Dosavadní písmena d/ až g/ se označují jako písmena b/ až e/.".
K čl. I bodu 2l:
K navrženému ustanovení § 98 odst. 3 se dále připomíná, že nařízení vlády jedné republiky nemůže zavazovat orgán sociálního zabezpečení druhé republiky; k této situaci by podle navržené úpravy došlo v případě důchodového nároku občana pobírajícího důchod v jedné republice a zaměstnaného na území druhé republiky.
K čl. I bodu 28 /§ l45h odst. 2/:
Prvou větu upřesnit v tom smyslu, že příspěvek na úhradu za užívání bytu se poskytuje ve skutečné výši
stanovené úhrady, nejvýše však v částce 4OO Kčs měsíčně. Ve druhé větě se doporučuje vyjádřit, že od uvedeného příspěvku
se odečítá částka, která představuje vojákův příjem v souvislosti s jeho právem k bytu; vzhledem k legislativní zkratce uvedené v § l45e odst. l bude toto ustanovení dopadat i na občany konající civilní službu.
K čl. I bodu 28 /§ l45i odst. 3/:
Slova "Vyživovacími osobami" opravit na "Vyživovanými osobami".
K čl. I bodu 28 /§ l45j/ a čl. IV bodu l:
Doplnit navržené ustanovení o úpravu dosud obsaženou v § ll2 odst. 3 vyhlášky č. l49/l988 Sb.
K čl. II
a/ V předvětí vložit za slova "se mění" slova "a doplňuje".
b/ Doplnit čl. II o další bod, kterým bude upraven podle současného stavu název příslušného ústředního orgánu
státní správy v § 47 odst. l zákona č. 54/l956 Sb. ve znění pozdějších předpisů.
c/ Obdobně, jako se v čl. VII navrhuje vypuštění ustanovení § lO odst. 2 věty druhé za středníkem v zákoně č. lO3/l964 Sb. ve znění pozdějších předpisů, d o p o r u č u j e s e v bodě l vypustit i ustanovení obsahující zmocnění pro federální vládu v § l8 odst. 2 zákona č. 54/l956 Sb., ve znění pozdějších předpisů, a to ve druhé větě tohoto odstavce v části za středníkem.
K čl. III bodu 2:
V § 2 odst. l písm. c/ uvedeného vládního nařízení se ponechává dosavadní definice vhodného zaměstnání, která je v rozporu s definicí vhodného zaměstnání uvedenou v § l odst.
2 zákona č. l/l99l Sb., o zaměstnanosti. D o p o r u č u j e se proto buď řešit v uvedeném vládním nařízení pojem vhodného zaměstnání odkazem na příslušné ustanovení zákona o zaměstnanosti, anebo v důvodové zprávě objasnit, z jakého důvodu se má pro účely mimořádného poskytování starobního důchodu posuzovat vhodnost zaměstnání odlišně od zákona o zaměstnanosti.
K čl. III bodu 3:
Vypustit jako nadbytečnou část věty za středníkem.
K čl. IV:
V uvozovací větě ve výčtu novel vyhlášky č. l49/l988 Sb. doplnit rovněž vyhlášku MPSV ČR č. 2O/l99l Sb., která zrušila některá ustanovení vyhlášky č. l49/l988 Sb. s působností pro Českou republiku.
K čl. V:
Doplnit název orgánu, který vyhlášku č. l65/l979 Sb. vydal.
K čl. VIII:
Doporučuje se doplnit toto ustanovení o zmocnění k vydání úplného znění zákona č. 54/l956 Sb., o nemocenském pojištění zaměstnanců, ve znění pozdějších předpisů.
K důvodové zprávě:
V důvodové zprávě se doporučuje vyčíslit rozpočtový dopad, který vyplývá z navrženého § l45i zákona o sociálním
zabezpečení upravujícího náhradu výdělku osobám, které vykonávají vojenské cvičení a další druhy služby v ozbrojených silách a při civilní službě konané místo vojenského cvičení. Zároveň se při projednávání návrhu tohoto zákona doporučuje rozhodnout o převedení prostředků z rozpočtu federálního ministerstva obrany, a to za osoby vykonávající civilní službu a následnou refundaci mzdy za cvičení, a to jak u absolventů civilní služby, tak u vojáků, vykonávajících civilní službu po skončení vojenské základní služby místo řádných cvičení. Osoby při civilní službě jsou evidenčně převedeny okresním úřadům, finanční prostředky však zůstávají v rozpočtu federálního ministerstva obrany.