Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 2002 > 2002-09-04

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 4. září 2002 č. 847 + P

k výročním zprávám a účetním závěrkám
zdravotních pojišťoven za rok 2001


Vazba na záznam z jednání vlády:

V l á d a

I. s c h v a l u j e výroční zprávu a účetní závěrku za rok 2001 těchto zaměstnaneckých zdravotních pojišťoven:

201 - Vojenská zdravotní pojišťovna České republiky,

205 - Hutnická zaměstnanecká pojišťovna,

207 - Oborová zdravotní pojišťovna zaměstnanců bank, pojišťoven a stavebnictví,

209 - Zaměstnanecká pojišťovna ŠKODA,

211 - Zdravotní pojišťovna Ministerstva vnitra České republiky,

213 - Revírní bratrská pokladna v Ostravě,

217 - Zdravotní pojišťovna METAL-ALIANCE,

222 - Česká národní zdravotní pojišťovna;

II. p ř i j í m á k výroční zprávě a účetní závěrce Všeobecné zdravotní pojišťovny České republiky za rok 2001 vyjádření uvedené v příloze tohoto usnesení;

III. p o v ě ř u j e předsedu vlády

1. předložit výroční zprávu a účetní závěrku Všeobecné zdravotní pojišťovny České republiky za rok 2001 předsedovi Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky, spolu s vyjádřením uvedeným v bodě II tohoto usnesení,

2. informovat předsedu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky o schválených výročních zprávách zaměstnaneckých zdravotních pojišťoven uvedených v bodě I tohoto usnesení.


Provede:

předseda vlády




V y j á d ř e n í

vlády k výroční zprávě a účetní závěrce
Všeobecné zdravotní pojišťovny České republiky za rok 2001


Vláda na jednání své schůze dne 4. září 2002 projednala společné souhlasné stanovisko Ministerstva zdravotnictví a Ministerstva financí k výroční zprávě a účetní závěrce Všeobecné zdravotní pojišťovny České republiky za rok 2001, doplněné podrobným rozborem hospodaření a zaujala dále uvedené stanovisko.

V uplynulém roce dovršila Všeobecná zdravotní pojišťovna České republiky (dále jen „VZP ČR“) desátý rok svého působení na území České republiky. Od roku 1998 ovlivňuje negativně její výsledky hospodaření úbytek pojištěnců, jehož tempo se v roce 2001 utlumilo pouze vlivem mimořádného opatření vlády. Zapojením do projektu postoupení pohledávek za plátci pojistného na Konsolidační banku Praha, s.p.ú., podle usnesení vlády č. 117 ze 7.února 2001 získala VZP ČR z objemu 4 221 mil. Kč podíl ve výši 3 762 mil. Kč. Veškeré prostředky za postoupení pohledávek byly účelově určeny na úhradu závazků vůči smluvním zdravotnickým zařízením. Likvidací závazků po lhůtě splatnosti došlo ke zklidnění vztahů mezi VZP ČR a jejími smluvními zdravotnickými zařízeními, což se projevilo i zpomalením tempa odlivu pojištěnců. Průměrný počet pojištěnců dosáhl v roce 2001 celkem 7 249 981 osob a překonal o 1,1% odhad zakotvený ve schváleném zdravotně pojistném plánu (dále jen „ZPP“) na rok 2001.

Předložená výroční zpráva za rok 2001 měla tradičně dobrou vypovídací schopnost a obsahovala všechny povinné komentáře a tabulky vyplývající z metodiky Ministerstva zdravotnictví. Kromě požadovaného rozsahu informací poskytovala i přehledný obraz o působení a vlivu okresních poboček na celkový vývoj hospodaření. Přehled vývoje právních předpisů, ovlivňujících příjmovou a výdajovou stránku veřejného zdravotního pojištění v roce 2001, zachoval kontinuitu s předchozími výročními zprávami a zobrazoval tak i vzrůstající pracnost v oblasti úhradového systému zdravotní péče.

Hodnocení vývoje hospodaření VZP ČR za rok 2001 bylo nutno posuzovat v kontextu s porovnáním vývoje hospodaření zaměstnaneckých zdravotních pojišťoven a celého systému veřejného zdravotního pojištění (dále jen „v.z.p.“). Srovnatelnost s rokem 2000 je ovlivněna, jak působením projektu postoupení pohledávek, tak i vlivem zvýšení platby státu od 1. července 2001. Oba tyto faktory zlepšily podmínky pro hospodaření VZP ČR v porovnání s rokem 2000 i ZPP 2001.

Celkové saldo hospodaření VZP ČR za rok 2001 (vyjádřené rozdílem celkových příjmů a celkových výdajů ve skutečném finančním vyjádření) oproti roku 2000 zaznamenalo meziroční nárůst o 484 mil. Kč neboť, na rozdíl od předchozího roku, dosáhlo kladné hodnoty ve výši 273 mil. Kč. Naproti tomu saldo hospodaření všech zaměstnaneckých zdravotních pojišťoven (dále jen „ZZP“) dosáhlo sice hodnoty 1 151 mil. Kč, zaznamenalo však meziroční pokles o - 1 181 mil. Kč. Tato skutečnost je nejen odrazem odchodu části pojištěnců čerpajících nákladnou zdravotní péči k ZZP, ale především důsledkem působení mimořádného vlivu postoupení pohledávek, který byl cíleně směrován především na pomoc VZP ČR.

Ekonomická situace VZP ČR však, ani přes výše uvedené vlivy, nevytvořila dostatek finančních prostředků potřebných k naplnění vyčerpaného rezervního fondu, kde kumulovaný „vnitřní dluh“ vzrostl k 31.prosinci 2001 na celkem 2 541 mil. Kč.

V oblasti splácených komerčních úvěrů (uzavřených bez účasti státu) byly v průběhu roku 2001 realizovány splátky ve výši 24 mil. Kč a nesplacený zůstatek k 31.prosinci 2001 představuje 175 mil. Kč.

Příjmy inkasované z vlastního výběru pojistného (od zaměstnavatelů, osob samostatně výdělečně činných a osob bez zdanitelných příjmů), očištěné o vliv úhrady za postoupené pojistné ve výši 1 941 mil. Kč, dosáhly 62 368 mil. Kč, což představovalo 64% z celkového objemu vybraného pojistného v celém systému v.z.p. Oproti roku 2000 zaznamenaly příjmy VZP ČR nárůst 7,3% v porovnání s nárůstem 9,6% dosaženém v celém systému v.z.p. Nižší příjmy z výběru pojistného byly nejen důsledkem pokračujícího úbytku pojištěnců, ale i odrazem portfolia plátců a jejich platební morálky.

Příjmy VZP ČR z pojistného po přerozdělování dosáhly 93 280 mil. Kč, což z celkového objemu těchto příjmů v systému v.z.p. představovalo 72,54 %. Po vyloučení vlivu projektu postoupení pojistného dosahuje poměr těchto příjmů 72,3 %. V porovnání s podílem portfolia pojištěnců v objemu 70% z celkového počtu pojištěnců je možno konstatovat, že na dosažení nižšího salda hospodaření než dosáhl soubor ZZP měla i v roce 2001 výrazně vyšší vliv výdajová stránka VZP ČR než stránka příjmová.

Poprvé v historii přerozdělování pojistného inkasovaly ZZP kladné roční saldo příjmů a odvodů na zvláštní účet přerozdělování v hodnotě 106 mil. Kč, což je oproti roku 2000 zlepšení salda pro ZZP o 656 mil. Kč. Je to především důsledek měnících se počtů, ale i struktury pojištěnců státu mezi jednotlivými zdravotními pojišťovnami. Mezi VZP ČR a skupinou ZZP se tak vlivem přelivu pojištěnců (při nezměněném systému přerozdělování) nastolil rovnovážný stav. Důležitou úlohu v procesu přerozdělování má i skladba plátců pojistného u jednotlivých zdravotních pojišťoven a zvýšení platby státu ve 2. pololetí 2001 o 1 600 mil. Kč. Celková platba státu dosáhla 29 026 mil. Kč a podíl VZP ČR ze zvláštního účtu přerozdělování činil 29 971 mil. Kč.

Celkové příjmy VZP ČR, včetně podílu příjmů ze zdanitelných činností, dosáhly v roce 2001 celkem 96 337 mil. Kč, což je 72,7% z dosažených příjmů za systém v.z.p. Celkové výdaje VZP ČR dosáhly 96 064 mil. Kč a představovaly tak 72,2% podílu na výdajích za systém jako celek. Zvýšený podíl VZP ČR na celkovém objemu výdajů za systém je důsledkem mimořádné úhrady závazků po lhůtě splatnosti v průběhu roku 2001.

Kromě zajišťování číselníků léčiv, prostředků zdravotnické techniky, metodiky úhrad zdravotních výkonů apod., pokračovala i v roce 2001 VZP ČR v provozování komerčního pojištění v oblasti smluvního zdravotního pojištění pro pojištěnce na území České republiky, na které se nevztahuje v.z.p. a v připojištění na cesty do zahraničí. Z celkového objemu příjmů VZP ČR však příjmy ze zdanitelné činnosti nebyly významné, neboť nepřesáhly hranici 1%. Zákonem č.176/2002 Sb., kterým se mění zákon č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 592/1992 Sb., o pojistném na všeobecné zdravotní pojištění, ve znění pozdějších předpisů, bylo s účinností od 9. května 2002 umožněno pokračovat v této činnosti do doby vstupu do Evropské unie.

Systém v.z.p. získal, ve srovnání s rokem 2000, přírůstek finančních zdrojů ve výši 14 520 mil. Kč, z toho podíl VZP ČR činil 9 074 mil Kč, tj. 62,5 %. Meziroční nárůst výdajů na zdravotní péči činil v systému 15 217 mil. Kč, z toho u VZP ČR 8 590 mil. Kč, tj. 56%.

Reálné srovnání nárůstu příjmů a výdajů mezi VZP ČR a ostatními ZZP je průkaznější při porovnání průměrných hodnot vztahujících se k ročním podílům příjmů a výdajů na jednoho pojištěnce v Kč:

Z porovnání rozdílu příjmů a výdajů na jednoho pojištěnce je zřejmé, že i když dochází k pozvolnému stírání rozdílu mezi VZP ČR a ostatními ZZP, došlo v roce 2001 z těchto důvodů k negativnímu dopadu do hospodaření VZP ČR ve výši 1 108 mil. Kč (což se odráží v nesrovnatelně nižším saldu hospodaření oproti skupině ZZP).

Zachování dostupné a kvalitní zdravotní péče pro pojištěnce VZP ČR ve všech okresech České republiky, spolu s nutností udržet náklady na zdravotní péči v mezích daných množstvím dosažitelných disponibilních zdrojů, určovalo i v roce 2001 základní strategii VZP ČR v oblasti zdravotní politiky. K 31.prosinci 2000 bylo v evidenci celkem 22 242 smluvních zdravotnických zařízení, což v porovnání s předchozím rokem představuje nárůst o 493 zdravotnických zařízení. Jejich počet meziročně vzrostl především v důsledku zvýšení počtu ambulantních zdravotních zařízení (důsledek restrukturalizace lůžkových zdravotnických zařízení).

Nad rámec zdravotní péče hrazené z prostředků v. z. p. VZP ČR i v roce 2000 realizovala programy prevence, jejichž zdroje byly vytvářeny v souladu se zákonem č. 551/1991 Sb., o Všeobecné zdravotní pojišťovně České republiky, ve znění pozdějších předpisů. Tato zákonná úprava již od roku 2000 umožňuje VZP ČR převádět prostředky základního fondu v limitované výši na fond prevence, bez ohledu na bilanci příjmů a výdajů základního fondu a stav závazků po lhůtě splatnosti. Takto nastavené pravidlo tvorby fondu prevence je pro VZP ČR výhodnější než podmínky tvorby fondu prevence pro ZZP zakotvené v zákonu č. 280/1992 Sb., o resortních, oborových, podnikových a dalších zdravotních pojišťovnách, ve znění pozdějších předpisů. Skutečný příděl ze základního fondu zdravotního pojištění nepřekročil v roce 2001 maximální limit stanovený zákonem. Objem výdajů na preventivní programy VZP ČR dosáhl 313 mil. Kč z celkového objemu 538 mil. Kč, tj. 61%. V porovnání se souhrnem ZZP jsou tedy vynaložené prostředky z tohoto fondu na jednoho pojištěnce nižší.

Maximální výše limitu nákladů na vlastní činnost VZP ČR byla dodržena. VZP ČR použila na zajištění provozu 3 106 mil. Kč, což činí 68,7% z celkových nákladů na zajištění provozu systému v.z.p. V důsledku pokračujícího úbytku pojištěnců při zvyšujícím se počtu zaměstnanců, ztratila VZP ČR své prvenství v poměru počtu pojištěnců na jednoho zaměstnance a zařadila se mezi průměrné zdravotní pojišťovny.

Objem závazků celkem u VZP ČR klesl (v důsledku zapojení mimořádných zdrojů z postoupení pohledávek) z 12 779 mil. Kč na 10 020 mil Kč. I když se podařilo s využitím těchto mimořádných prostředků dosáhnout likvidace stavu závazků po lhůtě splatnosti v objemu 4 040 mil. Kč, došlo u VZP ČR v důsledku změny termínů splatnosti (z 10ti na 20 dnů) při současném nárůstu úhrad za zdravotní péči a dále i v důsledku zvyšujících se cen léků, k nárůstu stavu závazků ve lhůtě splatnosti.

Stav pohledávek celkem k 31. prosinci 2000 dosáhl v systému v.z.p. 27 256 mil.Kč, z toho u VZP ČR 21 340 mil. Kč, tj. 78,3% . Postoupení pohledávek ve výši 3 762 mil. Kč pouze utlumilo meziroční nárůst pohledávek u VZP ČR na 3,5%. U ZZP, které se projektu postoupení pohledávek účastnily v menším objemu, činil meziroční nárůst pohledávek 12,6% Dosažené snížení stavu pohledávek je jednoznačně navozeno mimořádným vlivem postoupení pohledávek na Konsolidační banku Praha, s.p.ú. Pokud tento vliv eliminujeme, je dosažený vývoj srovnatelný s předchozím obdobím.
Závěr

Vláda souhlasí se závěry hodnocení výroční zprávy a účetní závěrky VZP ČR za rok 2001 (jehož plné znění je uvedeno v příloze č. 1 tohoto stanoviska) a pověřuje předsedu vlády, v souladu s § 6 odst. 4 zákona č. 551/1991 Sb., o Všeobecné zdravotní pojišťovně České republiky, ve znění pozdějších předpisů, předložit výroční zprávu a účetní závěrku VZP ČR za rok 2001, spolu s tímto vyjádřením vlády, Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky k vyjádření.
Přílohy

1. Hodnocení výroční zprávy VZP ČR z materiálu pro jednání vlády č. j. 1086/02.

2. Tabulková příloha z materiálu pro jednání vlády č. j. 1086/02.

3. Výroční zpráva VZP ČR včetně úprav, které vyplynuly z prověření na Ministerstvu financí a Ministerstvu zdravotnictví.

4. Zkratky