Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 1995 > 1995-11-22

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 22. listopadu 1995 č. 659 + P

k poslaneckému návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek (tisk č. 1956)

Vazba na záznam z jednání vlády:

V l á d a

I. p ř i j í m á

k návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek (tisk č. 1956), stanovisko uvedené v příloze tohoto usnesení;

II. p o v ě ř u j e

předsedu vlády, aby o stanovisku vlády uvedeném v bodě I tohoto usnesení informoval předsedu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky.

Provede:

předseda vlády

Předseda vlády

prof. Ing. Václav K l a u s , CSc., v. r.


P ř í l o h a k usnesení vlády ze dne 22. listopadu 1995 č. 659

S t a n o v i s k o

vlády k návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek

(tisk č. 1956)

Vláda na svém zasedání dne 22. listopadu 1995 projednala a posoudila návrh poslanců S. Kozáka a dalších na vydání zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek a vyjádřila s návrhem zákonem n e s o u h l a s.

Vláda nedoporučuje přijmout návrh výše uvedeného zákona zejména z těchto důvodů:

1. Navržený způsob založení práva poslanců zákonodárného sboru účastnit se otevírání obálek s nabídkami uchazečů veřejné obchodní soutěže o veřejné zakázky, jakož i jejich práva účastnit se na činnosti komise pro posouzení a hodnocení nabídek, považuje vláda za nesystémový a nekoncepční, neboť

a) proces otevírání obálek s nabídkami a proces posouzení a hodnocení nabídek je v zákoně oddělen; tomu, kdo se účastní otevírání obálek, nevzniká automaticky právo účastnit se posuzování a hodnocení nabídek. Důsledkem přijetí navržené úpravy by byla existence zvláštní skupiny osob - poslanců s oprávněními, s nimiž zákon pro jiné osoby nepočítá;

b) vzhledem k tomu, že v návrhu není vymezeno, co se rozumí "účastí na činnosti komise pro posouzení a hodnocení nabídek", je zcela pochybné, jaký účel by účast poslanců měla a rovněž, jaká pravidla by poslanci museli při této účasti dodržet či splňovat (jde například o povinnost mlčenlivosti, nepodjatost, jejich vliv na výběr uchazeče apod.). Členy komise pro otevírání obálek, ani komise pro posouzení a hodnocení nabídek se podle předloženého návrhu poslanci nestávají a s účastí "pozorovatelů" zákon neuvažuje.

Vláda zároveň upozorňuje, že podle stávajícího znění zákona nic nebrání zadavateli jmenovat poslance jako č l e n a komise, ať již pro otevírání obálek s nabídkami či pro posuzování a hodnocení nabídek, pokud poslanec splňuje základní požadavky, především požadavek odbornosti podle charakteru předmětu veřejné zakázky.

2. Navržené změny předkladatelé zdůvodňují především odkazem na požadavek NATO na civilní kontrolu armády. Naplnění tohoto požadavku má však zcela nepochybně jiný, závažnější obsah a podstatně širší rozsah, než je pouhá účast poslanců na činnosti komisí v průběhu blíže nespecifikovaných veřejných obchodních soutěží. I z tohoto hlediska je navrhované řešení nesystémové, nekoncepční a věcně neodpovídající problému.

Rovněž další předpoklad, z něhož předkladatelé vycházejí, že přijetím navržené úpravy bude automaticky významně omezena skandalizace průběhu zadávání veřejných zakázek ve sdělovacích médiích, je zcela zavádějící. Zejména při zakázkách velkého rozsahu se jeví velmi pravděpodobné, že neúspěšný uchazeč se bude cítit poškozen a může dát podnět sdělovacím prostředkům, aby příslušné soutěži věnovaly zvýšenou pozornost. Takovým námitkám, popřípadě zveřejňování faktů či pouhých domněnek nemůže zabránit neurčitě formulovaná účast poslanců na činnosti hodnotitelských komisí, ale jen precizní a jasná formulace zákonných ustanovení s potřebnými kontrolními mechanismy orgánů vybavených i potřebnými pravomocemi a důsledné dodržování těchto předpisů.

S tímto cílem předloží vláda Poslanecké sněmovně Parlamentu v blízké době návrh novely zákona o zadávání veřejných zakázek, jenž obsahuje řadu závažných koncepčních změn. Rovněž i s ohledem na tuto skutečnost vláda nepovažuje za vhodné, aby byl samostatně přijímán předložený poslanecký návrh.