Úvodní stránka
>
Jednání vlády
>
Dokumenty vlády
>
2001
>
2001-02-19
VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY
USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne
19. února 2001
č.
162 + P
k poslaneckému návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 513/1991 Sb.,
obchodní zákoník, ve znění pozdějších předpisů
(sněmovní tisk č. 824)
Vazba na záznam z jednání vlády:
V l á d a
I. p ř i j í m á k návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 513/1991 Sb., obchodní zákoník, ve znění pozdějších předpisů (sněmovní tisk č. 824), stanovisko uvedené v příloze tohoto usnesení;
II. p o v ě ř u j e předsedu vlády, aby o stanovisku vlády uvedeném v bodě I tohoto usnesení informoval předsedu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky.
Provede:
předseda vlády
Předseda vlády
Ing. Miloš Z e m a n , v. r.
P ř í l o h a
k usnesení vlády
ze dne 19. února 2001 č. 162
S t a n o v i s k o
vlády k návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 513/1991 Sb.,
obchodní zákoník, ve znění pozdějších předpisů
(sněmovní tisk č. 824)
Vláda na jednání své schůze dne 19. února 2001 projednala a posoudila návrh zákona, kterým se mění zákon č. 513/1991 Sb., obchodní zákoník, ve znění pozdějších předpisů (sněmovní tisk č. 824) a ztotožnila se s tím, že je potřeba provést novelizaci obchodního zákoníku a v rámci ní zpřesnit a dopracovat některá jeho stávající ustanovení. Na druhé straně však má k předloženému návrhu zákona zásadní připomínky.
A. Vláda má k navrženým změnám zejména tyto výhrady:
·
nepokládá za vhodné, aby obchodní zákoník umožňoval osobám nezapsaným v obchodním rejstříku užívat dodatek v obchodním styku, když platná právní úprava stanoví, že tyto osoby jsou povinny činit právní úkony pod svým jménem a příjmením (názvem); z předloženého návrhu zákona není zřejmé co je třeba rozumět pod pojmy "odlišující dodatek", respektive "další označení" a kromě toho zakotvení možnosti užívat dodatek není promítnuto do dalších ustanovení obchodního zákoníku (například do § 13a odst. 1),
·
nepovažuje za opodstatněné uplatnění výjimky ze zásady stanovené v § 31a odst. 1 (bod 14 předloženého návrhu zákona),
·
považuje za potřebné provést věcnou a i terminologickou úpravu obchodního zákoníku v návaznosti na přijetí novely zákona o daních z příjmů a zákona o cenných papírech,
·
neztotožňuje se s návrhy uvedenými v bodě 37 (spojení řízení o vyslovení neplatnosti usnesení valné hromady s každým dalším řízení o neplatnosti téhož usnesení) a v bodě 72 (zrušení ustanovení upravujícího místní příslušnost soudu a okruh účastníků v nesporném řízení) předloženého návrhu zákona,
·
upozorňuje na neslučitelnost bodu 52 předloženého návrhu zákona s právem Evropských společenství.
B. Nad rámec předloženého návrhu zákona považuje vláda za nezbytné provést další změny obchodního zákoníku, například:
·
provést úpravy obchodního zákoníku v návaznosti na připravovaný zákon o účetnictví,
·
založit povinnost obchodních společností a družstev mít účetní závěrku i výroční zprávu ověřenou auditorem a povinnosti obchodních společností sestavit mezitímní účetní závěrku při změně právní formy,
·
upřesnit ta ustanovení obchodního zákoníku, v nichž jsou použity pojmy "registrované cenné papíry" a "registrace cenných papírů", aby výklad těchto ustanovení byl jednoznačný ve smyslu novely zákona o cenných papírech.
Přes uvedené výhrady vláda s předloženým návrhem zákona souhlasí za podmínky, že bude v Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky při jeho řádném projednání ve třech čteních dopracován. Na tomto dopracování vláda nabízí pomoc.