Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 2002 > 2002-03-18

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 18. března 2002 č. 263 + P

k poslaneckému návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 133/1985 Sb.,
o požární ochraně, ve znění pozdějších předpisů
(sněmovní tisk č.1258)


Vazba na záznam z jednání vlády:

V l á d a

I. p ř i j í m á k návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, ve znění pozdějších předpisů (sněmovní tisk č. 1258), stanovisko uvedené v příloze tohoto usnesení;

II. p o v ě ř u j e předsedu vlády, aby o stanovisku vlády uvedeném v bodě I tohoto usnesení informoval předsedu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky.


Provede:
předseda vlády




S t a n o v i s k o

vlády k návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 133/1985 Sb.,
o požární ochraně, ve znění pozdějších předpisů
(sněmovní tisk č. 1258)


Vláda na své schůzi dne 18. března 2002 projednala a posoudila návrh zákona, kterým se mění zákon č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, ve znění pozdějších předpisů, (sněmovní tisk č. 1258) a vyslovila s tímto návrhem n e s o u h l a s.

Vláda se neztotožňuje s názorem předkladatelů, že příslušníci hasičských záchranných sborů podniků a sborů dobrovolných hasičů podniků jsou znevýhodněni oproti příslušníkům Hasičského záchranného sboru České republiky, ačkoliv vykonávají prakticky stejnou činnost. K odškodnění příslušníků Hasičského záchranného sboru České republiky v případě poškození zdraví dochází podle zákona o požární ochraně, zatímco osoby vykonávající činnost v ostatních jednotkách (hasičské záchranné sbory podniků a sbory dobrovolných hasičů podniků) jsou v pracovněprávním vztahu k příslušnému podniku a způsob jejich odškodnění tedy vyplývá z předpisů pracovněprávních.

Podle názoru vlády se dosavadní způsob odškodňování osvědčil; je pouze třeba přijmout novelu nařízení vlády č. 34/1986 Sb., o jednorázovém mimořádném odškodnění osob za poškození na zdraví při plnění úkolů požární ochrany, spočívající ve zvýšení částek odškodnění, a ta je v současné době připravována. Předpokládá se, že výše odškodnění podle citovaného nařízení vlády bude přibližně odpovídat výši odškodnění podle zákoníku práce.

Vláda zároveň vyjadřuje nesouhlas s navrženým použitím institutu minimální mzdy pro výpočet jednorázového odškodnění, neboť minimální mzda má sloužit pouze pro účely odměňování; jde o nejnižší cenu práce.

Předložený návrh neopodstatněně zvýhodňuje hasiče hasičského záchranného sboru podniku nebo sboru dobrovolných hasičů podniku oproti příslušníkům Hasičského záchranného sboru České republiky, neboť v jejich případě předpokládá nárok na dvojnásobnou výši bolestného při poškození zdraví, utrpěném při jakékoli činnosti směřující k prevenci a zvyšování akceschopnosti, zatímco příslušníku Hasičského záchranného sboru České republiky by náležela náhrada za bolest v dvojnásobné výši pouze v případě poškození zdraví trestným činem směřujícím proti němu.

Přijetí navrhované právní úpravy by oproti předpokladu uvedenému v důvodové zprávě znamenalo zvýšené nároky na státní rozpočet, neboť je navrženo rozšíření výčtu oprávněných a zároveň rozšíření činností, na něž by se odškodňování úrazů mělo vztahovat.