Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 2003 > 2003-09-03

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 3. září 2003 č. 851 + P

k výročním zprávám a účetním závěrkám
zdravotních pojišťoven za rok 2002


Vazba na záznam z jednání vlády:

V l á d a

I. s c h v a l u j e výroční zprávu a účetní závěrku za rok 2002 zaměstnaneckých zdravotních pojišťoven

201 - Vojenská zdravotní pojišťovna České republiky,
205 - Hutnická zaměstnanecká pojišťovna,
207 - Oborová zdravotní pojišťovna zaměstnanců bank, pojišťoven
a stavebnictví,
209 - Zaměstnanecká pojišťovna ŠKODA,
211 - Zdravotní pojišťovna Ministerstva vnitra České republiky,
213 - Revírní bratrská pokladna,
217 - Zdravotní pojišťovna METAL-ALIANCE,
222 - Česká národní zdravotní pojišťovna;

II. p ř i j í m á k výroční zprávě a účetní závěrce Všeobecné zdravotní pojišťovny České republiky za rok 2002 vyjádření uvedené v příloze tohoto usnesení;

III. p o v ě ř u j e předsedu vlády

1. předložit výroční zprávu a účetní závěrku Všeobecné zdravotní pojišťovny České republiky za rok 2002 předsedovi Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky, spolu s vyjádřením vlády podle bodu II tohoto usnesení,

2. informovat předsedu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky o schválených výročních zprávách zaměstnaneckých zdravotních pojišťoven uvedených v bodě I tohoto usnesení;

IV. u k l á d á ministryni zdravotnictví předložit vládě do 3. října 2003 současně s Informací o vývoji hospodaření zdravotních pojišťoven za 1. pololetí roku 2003 i návrh na celkové přehodnocení systému a přehled souboru přijatých a navrhovaných opatření, které by měly zajistit nastolení střednědobé bilanční rovnováhy, včetně vyhodnocení jejich očekávaného ekonomického přínosu na systém zdravotního pojištění, bez navýšení přímých plateb.


Provedou:

předseda vlády,
ministryně zdravotnictví





V y j á d ř e n í v l á d y


k výroční zprávě a účetní závěrce
Všeobecné zdravotní pojišťovny ČR

za rok 2002


Vláda na svém zasedání dne 3. září 2003 projednala společné souhlasné stanovisko Ministerstva zdravotnictví a Ministerstva financí k výroční zprávě a účetní závěrce Všeobecné zdravotní pojišťovny ČR (dále jen „VZP ČR“) za rok 2002, doplněné podrobným rozborem hospodaření a zaujala následující stanovisko:

Z hlediska formálního obsahuje výroční zpráva za rok 2002 nejen všechny povinné komentáře a tabulky vyplývající ze zákona č. 551/1991 Sb., ve znění pozdějších předpisů a zákona č. 280/1992 Sb., ve znění pozdějších předpisů (včetně doplňující metodiky Ministerstva zdravotnictví, která je v souladu s danými zákony každoročně aktualizována). Výroční zpráva VZP ČR poskytuje i přehledný obraz o působení a vlivu okresních poboček na celkový vývoj hospodaření. Přehled vývoje právních předpisů, ovlivňujících příjmovou a výdajovou stránku veřejného zdravotního pojištění v roce 2002, zachoval kontinuitu s předchozími výročními zprávami a upozorňuje především na narůstající pracnost v oblasti úhradového systému zdravotních výkonů oceňovaných podle seznamu výkonů, ale především podle vyhlášek Ministerstva zdravotnictví vydávaných v případě nedohody v dohodovacím řízení.

Hodnocení vývoje hospodaření VZP ČR za rok 2002 je nutno, tak jako v předchozích obdobích, porovnávat s vývojem hospodaření zaměstnaneckých zdravotních pojišťoven (dále jen „ZZP“) a celého systému veřejného zdravotního pojištění (dále jen v.z.p.). Srovnatelnost s rokem 2001 je ovlivněna, jak působením projektu postoupení pohledávek, tak i celoročním působením vlivu zvýšení platby státu od 1.7.2001. Na rozdíl od roku 2001 však uvedený projekt v roce 2002 působí optické snížení nárůstu indexů právě těch nejdůležitějších ukazatelů (viz příloha v tabulkách č.6 a č.7 za období 2000,2001 a 2002).

Celkové saldo hospodaření VZP ČR za rok 2002 (vyjádřené rozdílem celkových příjmů a celkových výdajů ) dosáhlo záporné hodnoty -614 mil. Kč, přičemž oproti roku 2001 zaznamenalo meziroční zhoršení o 887 mil. Kč. Obdobný propad zaznamenalo i sumární saldo hospodaření všech ZZP, které vyjadřuje hodnota - 585 mil. Kč, s meziročním snížením o 1 736 mil. Kč. I za tohoto stavu však ZZP dokázaly s využitím svých finančních rezerv uhradit všechny závazky po lhůtě splatnosti v r. 2002, na rozdíl od VZP ČR, která nad rámec dané bilance zaznamenala závazky po lhůtě splatnosti ve výši 2 546 mil. Kč, avšak současně i pohledávky vůči ZZ v celkové výši 1 151 mil. Kč.

Tak jako v předchozích letech nevytvořila proto ani v roce 2002 VZP ČR volné finanční prostředky na realizaci zákonem stanoveného přídělu k naplnění vyčerpaného rezervního fondu, kde kumulovaný „vnitřní dluh“ vzrostl k 31.12.2002 celkem na 2 684 mil. Kč.

Z podrobného ekonomického rozboru je zřejmé, že od roku 1998 ovlivňuje negativně výsledky hospodaření VZP ČR úbytek pojištěnců, který za poslední 2 roky překonal 400 tis. pojištěnců a který se nepodařilo zastavit ani opatřeními jako bylo:
* mimořádné opatření vlády, kdy za postoupené pohledávky KOB, s.p.ú. obdržela VZP ČR v průběhu roku 2001 celkem 3,76 mld. Kč, jejichž pomocí dosáhla k 31.12.2001 splacení všech svých závazků po lhůtě splatnosti vůči ZZ,
* vydáním zákona č. 69/2000 Sb., který umožnil vytvořit fond prevence z prostředků základního fondu i při existenci závazků po lhůtě splatnosti vůči zdravotnickým zařízením a nenaplněném rezervním fondu.

Likvidací závazků po lhůtě splatnosti došlo k částečnému zklidnění vztahů mezi VZP ČR a jejími smluvními zdravotnickými zařízeními, což se zprostředkovaně projevilo i zpomalením tempa odlivu pojištěnců. Průměrný počet pojištěnců dosáhl v roce 2002 celkem 7 045 953 osob a nenaplnil tak o 0,7% ZPP 2002 (který již plně odrážel vliv projektu postoupení pohledávek).

V oblasti splácených komerčních úvěrů (uzavřených bez účasti státu) byly v průběhu roku 2002 realizovány splátky ve výši 25 mil. Kč a nesplacený zůstatek k 31.12.2002 klesl na 150 mil. Kč, neboť žádné nové úvěry nebyly v průběhu roku 2002 přijaty.

Příjmy inkasované z vlastního výběru pojistného (od zaměstnavatelů, osob samostatně výdělečně činných a osob bez zdanitelných příjmů) dosáhly 64 993 mil. Kč, což představovalo 62,6% celkového vlastního výběru za systém jako celek. Oproti roku 2001 (po očištění r. 2001 o vliv postoupení pohledávek ve výši 1 941 mil Kč) je možno konstatovat nárůst 4,2% . Nižší procentický nárůst oproti předchozímu období souvisí především s úbytkem pojištěnců. Na nižší příjem z výběru pojistného a s tím i související nárůst pohledávek měly dále vliv především důsledky záplav v druhé polovině roku 2002 a dále i stoupající míra nezaměstnanosti, která přesunula část osob ekonomicky aktivních mezi osoby za které je plátcem stát.

Celková platba státu poskytovaná v souladu s ustanovením § 3 c), § 20 a § 21 zákona č. 592/1992 Sb., ve znění pozdějších předpisů, dosáhla v roce 2002 celkem 30 561 mil. Kč a její výše oproti roku 2001 vzrostla o 5,3%. Příjem VZP ČR ze zvláštního účtu přerozdělování činil v roce 2002 29 916 mil. Kč a nenaplnil tak původní záměry VZP ČR obsažené v ZPP 2002 o 842 mil. Kč, což souvisí s nižším vykazovaným počtem pojištěnců za které je plátcem pojistného stát, než byl předpoklad na rok 2002. Systém přerozdělování na zvláštním účtu zůstal v roce 2002 beze změny. Přesto však se meziročně zvýšil podíl ZZP na kladném celkovém ročním saldu příjmů a odvodů na zvláštní účet přerozdělování. Hodnota tohoto salda dosáhla 575 mil. Kč a zvýšila tak podíl na přerozdělování pro ZZP meziročně o dalších 469 mil. Kč. Relativní posun v přerozdělování je výsledkem přesunu pojištěnců za které je plátcem pojistného stát směrem ke skupině ZZP a změny vah působení podílu platby státu a objemu 60% celkového výběru pojistného, který se účastní systému přerozdělování.
Příjmy VZP ČR z pojistného po přerozdělování dosáhly 94 909 mil Kč, což z celkového objemu těchto příjmů v systému v.z.p. představovalo 70,66% a oproti podílu v roce 2001 to znamená pokles o 1,9 procentního bodu, což je výsledkem nejen úbytku pojištěnců, ale i mimořádného vlivu postoupení pohledávek v r.2001. V porovnání s podílem portfolia pojištěnců v objemu 68,2% z celkového počtu pojištěnců je možno konstatovat, že na dosažení nižšího salda hospodaření než dosáhl soubor ZZP měla i v roce 2002 výrazně vyšší vliv výdajová stránka VZP ČR, než stránka příjmová.

Kromě zajišťování číselníků léčiv, prostředků zdravotnické techniky, metodiky úhrad zdravotních výkonů apod., pokračovala i v r. 2002 VZP ČR v provozování komerčního pojištění v oblasti smluvního zdravotního pojištění pro pojištěnce na území ČR, na které se nevztahuje v.z.p. a v připojištění na cesty do zahraničí. Z celkového objemu příjmů VZP ČR však příjmy ze zdanitelné činnosti nebyly významné, neboť nepřesáhly hranici 1%. Přesto byl v této činnosti vytvořen souhrnný zisk po zdanění ve výši 60 mil. Kč, který je z části vkládán do fondů v.z.p. v souladu s rozhodnutím správní rady VZP ČR. Přínos smluvního pojištění pro občany na které se nevztahuje zákon o pojistném na v.z.p. je nezastupitelný, neboť tuto formu pojištění neposkytuje ani jedna ze zdravotních pojišťoven. Kromě cestovního zdravotního připojištění poskytuje v současné době VZP ČR další formy připojištění, což však jen částečně zvyšuje atraktivnost této zdravotní pojišťovny a je jedním z důvodů relativně pomalého úbytku jejích pojištěnců.

Celkové příjmy VZP ČR, včetně podílu příjmů ze zdanitelných činností, dosáhly v roce 2002 celkem 96 211 mil. Kč a zaznamenaly oproti roku 2001 snížení o 0,1%, což je opět odrazem sníženého počtu pojištěnců a opticky zvýšených příjmů v roce 2001 o 3,76 mil. Kč (postoupení pojistného a podílu příslušenství). Z porovnání s příjmy celkového systému dosáhla VZP ČR podílu ve výši 70,6%. Celkové výdaje VZP ČR dosáhly 96 826 mil. Kč a přesto, že byly výdaje roku 2001 ovlivněny mimořádnou úhradou závazků po lhůtě splatnosti ve výši 3,76 mil. Kč a snížením počtu svých pojištěnců, je nutno konstatovat, že její výdaje v roce 2002 překročily výdaje roku 2001 o 0,8%. Celkový podíl na výdajích v systému dosáhl 70,4% s tím, že k 31.12.2002 zůstalo ještě neuhrazeno u VZP ČR 2 546 mil. Kč závazků po lhůtě splatnosti, které vznikly v daném účetním období.

Ve srovnání s rokem 2001 dosáhl celkový systém v.z.p. přírůstek finančních zdrojů ve výši 3 728 mil. Kč. Pokud vyloučíme z roku 2001 mimořádný vliv postoupení pohledávek v celkové výši 4 221 mil. Kč, je možno konstatovat přírůstek zdrojů ve výši 7 949 mil. Kč, který oproti srovnatelně upravenému předchozímu období signalizuje meziroční snížení běžných příjmů o cca 2 300 mil.Kč. Meziroční nárůst výdajů za zdravotní péči činil však v systému v.z.p. 5 884 mil. Kč, pokud obdobně vyloučíme vliv 4 221 mil. Kč dostáváme nárůst 10 105 mil. Kč, který přesáhl o cca 1 000 mil. Kč nárůst výdajů předchozího období. Z porovnání příjmů a výdajů je zřejmé, že rozpor mezi zdroji a jejich čerpáním je evidentní a v roce 2001 byl utlumen jen na úkor mimořádného čerpání prostředků státního rozpočtu.

Rozdílnost v nárůstu příjmů a výdajů mezi VZP ČR a ostatními zdravotními pojišťovnami v r. 2002 je průkaznější při porovnání průměrných hodnot vztahujících se k ročním podílům příjmů a výdajů na jednoho pojištěnce v Kč:
- VZP ČR průměrně na jednoho pojištěnce vynaložila celkem ze základního fondu 13 202 Kč s meziročním nárůstem 3,2%, na rozdíl od průměru dosaženého za ostatní ZZP ve výši 11 809 Kč, při meziročním nárůstu 9,7%. Z propočtu je tedy zřejmé, že výdaje ZZP se sice zvyšovaly rychleji než u VZP ČR, přesto však v roce 2002, obdobně jako v předchozích letech, uhradily ZZP v průměru na každého svého pojištěnce méně o 1 393 Kč.
- Průměrné příjmy z pojistného po přerozdělování na jednoho pojištěnce dosáhly u VZP ČR 13 470 Kč s meziročním nárůstem 4,7%, ostatní ZZP 11 987 Kč 5,3%. VZP ČR tak získala sice na jednoho pojištěnce o 1 483 Kč více, než v průměru ostatní ZZP, požadavky ZZ však nedokázala k datu 31.12.2002 uhradit ve výši 360 Kč na jednoho svého pojištěnce.

Z porovnání rozdílu příjmů a výdajů na jednoho pojištěnce je zřejmé, že i když dochází k pozvolnému stírání rozdílu mezi VZP ČR a ostatními ZZP, nepřináší tento přesun bilanční rovnováhu systému, pouze vyčerpává finanční rezervy ZZP a stále více zadlužuje VZP ČR, což ve svém důsledku způsobuje i odliv jejich pojištěnců.

Vývoj nákladů na zdravotní péči v roce 2002 ovlivnil u VZP ČR, ale i u ZZP především způsob a výše úhrad za poskytnutou zdravotní péči, zejména však zvýšení disponibilních zdrojů na úhrady f ormou doplatku z navýšení úhrad ZZ ústavní péče, ve smyslu vyhlášek MZ č. 458/2001 Sb. pro 1. pololetí 2002 a vyhlášky MZ č. 251/2002 Sb., které u této pojišťovny za 1. pololetí 2002 představovalo částku 465 328 tis. Kč, VZP ČR odhad doplatku pro 2. pololetí 2002, v době zpracování VZ 2002 předpokládá ve výši cca 50 - 100 mil. Kč. Celkový předpis čerpání finančních prostředků z oddílu A ZFZP na zdravotní péči, představující výši nároků ZZ za poskytnutou zdravotní péči v hodnoceném období u VZP ČR meziročně vzrostl o 8,6 %, což představuje v absolutním vyjádření částku 7 716 800 tis. Kč a je vyšší o 3,56 % než předpokládal ZPP 2002, přestože došlo u VZP ČR k úbytku průměrného počtu pojištěnců o 0,7 %. Tak jako v předchozích letech, VZP ČR dosáhla v roce 2002, v přepočtu na jednoho pojištěnce, nejvyšší hodnoty zúčtovaných celkových nákladů v systému v.z.p. ve výši 13 796 Kč, což představuje v meziročním porovnání zvýšení o 1 452 Kč na jednoho pojištěnce za celý soubor činných ZP, ve srovnání s ostatními ZZP byly požadavky vůči VZP ČR na úhrady za poskytnutou zdravotní péči na jednoho pojištěnce vyšší o 1 912 Kč. Přesto, je nutné konstatovat, že rozložení celkových nákladů na zdravotní péči dle jednotlivých věkových skupin v přepočtu na jednoho pojištěnce u ZZP dosáhlo z hlediska vynaloženého a uplatněného objemu nákladu vyšší hodnoty než u VZP ČR, a to ve všech věkových skupinách a je tedy patrné, že v čerpání finančních prostředků v jednotlivých věkových skupinách, zejména v kategorii nad 60 let v přepočtu na jednoho pojištěnce dochází k postupnému stírání rozdílu mezi VZP ČR a ZZP.

Maximální výše limitu nákladů na vlastní činnost VZP ČR byla dodržena. VZP ČR použila na zajištění provozu 3 403 mil. Kč, což činí 68,5% z celkových nákladů na zajištění provozu systému v.z.p. Skutečné výdaje VZP ČR PF, FRIM a SF (bez výdajů spojených se splátkami úvěrů) byly o 350 mil. Kč nižší. I přes tuto skutečnost nebyl proveden zaúčtovaný předpis převodu finančních prostředků ve výši 284 mil. Kč z PF zpět na ZFZP, protože konečné zůstatky na bankovních účtech PF a FRIM činily pouze 28 mil. Kč. Průměrný přepočtený počet zaměstnanců činí 4 911 osob a podíl VZP ČR na systému v.z.p. představoval 70,4%. V důsledku pokračujícího úbytku pojištěnců a při zvyšujícím se počtu zaměstnanců o 0,3 % (15 zaměstnanců), ztratila již v r. 2001 VZP ČR své prvenství v poměru počtu pojištěnců na jednoho zaměstnance a zařadila se mezi průměrné zdravotní pojišťovny.

Stav pohledávek celkem k 31.12. 2002 dosáhl v systému v.z.p. 33 918 mil. Kč, z toho u VZP ČR 26 710 mil. Kč, podíl ve výši 78,7% se meziročně zvýšil o 0,4%. Postoupení pohledávek ve výši 3 762 mil. Kč v r. 2001 pouze utlumilo meziroční nárůst pohledávek u VZP ČR, v r. 2002 nárůst opět dosáhl 25,2 %. Nárůst celkových pohledávek je doprovázen nárůstem skupiny pohledávek plátců pojistného po lhůtě splatnosti a to jak u VZP ČR, tak u skupiny ZZP. Od roku 2001 je možno zaznamenávat i nárůst pohledávek ve lhůtě splatnosti vůči ZZ, který vyplývá ze složitých postupů zúčtování především paušálních úhrad pro lůžková zdravotnická zařízení. Pohledávky za plátci pojistného dosáhly v celém systému stavu 21 512 mld. Kč a z toho 82% činily pohledávky VZP ČR. Tento údaj svědčí nejen o nevýhodné skladbě plátců pojistného u VZP ČR, ale v podstatě i hovoří o účinnosti systému kontrol u jednotlivých ZP.

Stav závazků VZP ČR k 31.12.2002 vzrostl meziročně z 10 020 mil. Kč na 14 366 mil. Kč tj. o 43,4%. Ostatní ZZP se snažily tlumit tento nárůst závazků využitím finančních zůstatků na fondech v.z.p. a proto je v této skupině zjištěn nárůst závazků pouze ve výši 9,8%. U VZP ČR se na daném nárůstu podílely více než z poloviny závazky po lhůtě splatnosti, které z nulového stavu k 31.12.2001 vzrostly na 2 546 mil. Kč. Uměle vytvořená rovnováha mezi požadavky zdravotnických zařízení a platebními schopnostmi VZP ČR byla krátká, přestože na ní vynaložil stát v roce 2001 celkem 3,76 mld. Kč v projektu postoupení pohledávek na KOB,s.p.ú. a dále i cca 1,6 mld. Kč jako zvýšení platby státu od 1.7.2001 zákonem č. 138/2001 Sb.

Zásadním dokumentem, který hodnotí vývoj hospodaření v systému veřejného zdravotního pojištění za rok 2002 se vláda zabývala s časovým odstupem, který je dán časem nutným ke zpracování tohoto dokumentu, zákonným postupem ověření výsledků povinným auditem, zpracováním hodnocení podle jednotného postupu daného společnou metodikou Ministerstva zdravotnictví a Ministerstva financí a projednáním nejen jednotlivých hodnocení zdravotních pojišťoven, ale i hodnocením celkového vývoje systému na základě podrobných informací získaných právě z výročních zpráv a účetních závěrek za rok 2002. Je však nutno konstatovat, že toto zpětné hodnocení probíhá současně se sledováním vývoje hospodaření v roce 2003 a již nyní je nutno uvažovat o tom, jaké podmínky pro hospodaření zdravotních pojišťoven jsou vytvářeny na rok 2004. V době zpracování tohoto hodnocení je zřejmé že systém je v trvalé nerovnováze neboť:
* Předsunutá platba státu v únoru a březnu 2003 v celkové výši 2,7 mld. Kč pouze přechodně snížila stav závazků po lhůtě splatnosti a jejich výše je ze strany VZP ČR odhadována ke konci roku minimálně na 6 mld. Kč u VZP ČR narůstají závazky po lhůtě splatnosti a nejsou vytvořeny ekonomické podmínky pro naplnění rezervního fondu,
* zdravotnická zařízení neustále vznášejí požadavky na zvýšení úhrad nutných k zabezpečení chodu a splacení dluhů nashromážděných v minulých letech,
* zaměstnanecké zdravotní pojišťovny upozorňují, že jejich finanční rezervy jsou téměř vyčerpány a pokud nedojde k zásadním změnám systému bude jejich finanční stav kopírovat situaci VZP ČR,
* Pro rok 2004 vláda rozhodla o zvýšení platby státu, která bude na základě usnesení vlády ČR č. 614 z 23. 6. 2003 stanovena nařízením vlády tak, že měsíční platba státu za jednoho pojištěnce se zvyšuje z 467 Kč na 475 Kč. V celkovém ročním objemu představuje toto navýšení platby státu v roce 2004 částku cca 560 mil. Kč. Postoj vlády k účelu platby státu v systému veřejného zdravotního pojištění se od počátku jeho vzniku v zásadě nezměnil, avšak stále je mylně interpretován. Tato platba (i když byla její výše zpětně stanovena s vazbou na minimální mzdu) plnila vždy pouze funkci doplňkové platby státu do systému tak, aby na počátku fungování systému byl v zásadě zachován relativně shodný objem finančních zdrojů pro zdravotnictví při přechodu na nový daňový systém v r. 1993. Jinou funkci od této platby nelze ani v dnešní době očekávat a proto nelze výši platby v přepočtu na jednoho pojištěnce státu definovat jako podhodnocenou oproti platbám ostatních produktivních plátců,

* pro systém, který funguje jako solidární je důležité stanovit v odpovídající relaci platby všech ostatních ekonomicky činných skupin plátců a dosáhnout tak, společně s platbou státu průměrnou výši pojistného, které pokryje výdaje na zdravotní péči hrazenou z veřejného zdravotního pojištění. Částečnou nápravou dnešního stavu, kdy váha spočívá na zaměstnancích a zaměstnavatelích má být novela zákona č. 592/1992 Sb., ve znění pozdějších předpisů, která zpřísňuje podmínky pro OSVČ a zvyšuje jejich minimální základ pro odvod zdravotního pojištění z minimální mzdy na 50% průměrné mzdy. Navíc postupně předpokládá navyšování vyměřovacích základů pojistného OSVČ z 35% až na 50%.


Závěr:

Vláda souhlasí se závěry hodnocení výroční zprávy a účetní závěrky VZP ČR za rok 2002 a doporučuje předsedovi vlády, v souladu s § 6 odst. 4 zákona č. 551/1991 Sb., ve znění pozdějších předpisů, předložit výroční zprávu a účetní závěrku VZP ČR za rok 2002, spolu s výše uvedeným vyjádřením vlády, Poslanecké sněmovně Parlamentu s návrhem na její schválení.

Je zřejmé, že ani dílčí návrhy na změnu podmínek financování systému v.z.p., které jsou uvedeny ve vyjádření vlády nezajistí rovnováhu mezi příjmovou a výdajovou stranou systému v.z.p.v roce 2004. Údaje z výroční zprávy VZP ČR za rok 2002 to plně dokladují. Podmínky pro fungování systému musí být zcela přehodnoceny a maximalizována snaha o to, aby prostředky vynaložené všemi plátci na zajištění veřejného zdravotního pojištění byly účelně a hospodárně využívány nejen ve zdravotních pojišťovnách, ale především ve zdravotnických zařízeních, kde stále existují nevyužité rezervy v procesu zvyšování jejich efektivního provozu. Úkol k celkovému přehodnocení systému stanovila vláda ministryni zdravotnictví v přijatém usnesení, které ukládá předložit současně s „Informací o vývoji hospodaření zdravotních pojišťoven za 1. pololetí roku 2003“ i návrh na celkové přehodnocení systému a přehled souboru přijatých a navrhovaných opatření, které by měly zajistit nastolení bilanční rovnováhy, včetně vyhodnocení jejich očekávaného ekonomického přínosu na systém zdravotního pojištění.


Přílohy:

1) Hodnocení výroční zprávy VZP ČR za rok 2002
2) Tabulková příloha
3) Výroční zpráva VZP ČR za rok 2002, včetně úprav, které vyplynuly z prověření na MF a MZ.
4) Zkratky