Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 2001 > 2001-03-21

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 21. března 2001 č. 268 + P

k poslaneckému návrhu zákona o odškodnění osob odvlečených do SSSR
nebo do táborů, které SSSR zřídil v jiných státech
(sněmovní tisk č.855)


Vazba na záznam z jednání vlády:

V l á d a

I. p ř i j í m á k návrhu zákona o odškodnění osob odvlečených do SSSR nebo do táborů, které SSSR zřídil v jiných státech (sněmovní tisk č.855), stanovisko uvedené v příloze tohoto usnesení;

II. p o v ě ř u j e předsedu vlády, aby o stanovisku vlády uvedeném v bodě I tohoto usnesení informoval předsedu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky.


Provede:
předseda vlády




S t a n o v i s k o
vlády k návrhu zákona o odškodnění osob odvlečených do SSSR nebo do táborů,
které SSSR zřídil v jiných státech
(sněmovní tisk č. 855)


Vláda na jednání své schůze dne 21. března 2001 projednala a posoudila návrh zákona o odškodnění osob odvlečených do SSSR nebo do táborů, které SSSR zřídil v jiných státech (sněmovní tisk č. 855) a souhlasí s tím, že tuto historicko-politicky citlivou problematiku je nutno řešit. Předložený návrh řešení však má závažné věcné i legislativní nedostatky, které jsou dále uvedeny.

Navržená právní úprava představuje z hlediska platných rehabilitačních předpisů zcela nesystémové opatření ke zmírnění křivd, spáchaných vůči českým občanům v období nesvobody, přičemž je opomenuta skutečnost, že navrhovanému okruhu oprávněných osob byly vesměs upraveny důchody ze stejného důvodu, kterými je odůvodněn návrh na uplatnění odškodnění.

Předložený návrh zákona obsahuje nepřípustnou nepřímou novelu zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, a dalších zákonů (§ 8 předloženého návrhu zákona).

Odhad finančního dopadu na státní rozpočet není řádně odůvodněn a lze mít o něm oprávněné pochybnosti. Kromě toho částka ve výši 362 mil. Kč, která je předpokládána jako dopad na státní rozpočet, není do státního rozpočtu na rok 2001 zahrnuta. Bylo by proto vhodné změnit předpokládaný termín účinnosti až na 1. leden 2002. Předložený návrh zákona vykazuje dále též závažné legislativně technické nedostatky, jako například: - není stanovena lhůta pro uplatnění nároku (§ 7),

- v ustanovení, kterým se vymezuje okruh osob, které nejsou oprávněnými osobami, neboť již byly odškodněny, se odkazuje přímo na právní předpis vydaný ve Slovenské republice, přičemž nelze vyloučit, že k odškodnění za analogických podmínek došlo i od jiného státu (§ 2 odst. 1 písm. d/),

- ustanovení, které zavádí možnost prokazovat rozhodné skutečnosti ve správním řízení pouze na základě písemných svědeckých výpovědí, český právní řád nezná (§ 6 odst. 2),

- chybí definice použitého pojmu „tábor", v ustanovení § 3 odst. 1 je zavedena legislativní zkratka „nárok", která však dále již není v dalších ustanoveních zákona používána (například v ustanovení § 5 odst. 1 a 2, v § 6 odst. 1 a 3, v § 8 odst. 3), ustanovení § 3 odst. 2 je duplicitní s ustanovením § 6 odst. 1, ustanovení § 5 odst. 2 je zcela nesrozumitelné.