Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 2001 > 2001-07-25

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 25. července 2001 č. 753 + P

k poslaneckému návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 337/1992 Sb.,
o správě daní a poplatků, ve znění zákona č. 35/1993 Sb., zákona č. 157/1993 Sb.,
zákona č. 302/1993 Sb., zákona č. 315/1993 Sb., zákona č. 323/1993 Sb.,
zákona č. 85/1994 Sb., zákona č. 255/1994 Sb., zákona č. 59 /1995 Sb.,
zákona č. 118/1995 Sb., zákona č. 323/1996 Sb., zákona č. 61/1997 Sb.,
zákona č. 242/1997 Sb., zákona č. 91/1998 Sb., zákona č. 168/1998 Sb.,
zákona č. 29/2000 Sb., zákona č. 159/2000 Sb., zákona č. 218/2000 Sb.,
zákona č. 227/2000 Sb., zákona č. 367/2000 Sb. a zákona č. 492/2000 Sb.
a o změnách některých dalších zákonů
(sněmovní tisk č. 1002)


Vazba na záznam z jednání vlády:

V l á d a

I. p ř i j í m á k návrhu zákona kterým se mění zákon č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, ve znění zákona č. 35/1993 Sb., zákona č. 157/1993 Sb., zákona č. 302/1993 Sb., zákona č. 315/1993 Sb., zákona č. 323/1993 Sb., zákona č. 85/1994 Sb., zákona č. 255/1994 Sb., zákona č. 59/1995 Sb., zákona č. 118/1995 Sb., zákona č. 323/1996 Sb., zákona č. 61/1997 Sb., zákona č. 242/1997 Sb., zákona č. 91/1998 Sb., zákona č. 168/1998 Sb., zákona č. 29/2000 Sb., zákona č. 159/2000 Sb., zákona č. 218/2000 Sb., zákona č. 227/2000 Sb., zákona č. 367/2000 Sb. a zákona č. 492/2000 Sb. a o změnách některých dalších zákonů (sněmovní tisk č. 1002), stanovisko uvedené v příloze tohoto usnesení;

II. p o v ě ř u j e předsedu vlády, aby o stanovisku vlády uvedeném v bodě I tohoto usnesení informoval předsedu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky.


Provede:

předseda vlády




S t a n o v i s k o
vlády k návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 337/1992 Sb.,
o správě daní a poplatků, ve znění zákona č. 35/1993 Sb.,
zákona č. 157/1993 Sb., zákona č. 302/1993 Sb.,
zákona č. 315/1993 Sb., zákona č. 323/1993 Sb.,
zákona č. 85/1994 Sb., zákona č. 255/1994 Sb.,
zákona č. 59/1995 Sb., zákona č. 118/1995 Sb.,
zákona č. 323/1996 Sb., zákona č. 61/1997 Sb.,
zákona č. 242/1997 Sb., zákona č. 91/1998 Sb.,
zákona č. 168/1998 Sb., zákona č. 29/2000 Sb.,
zákona č. 159/2000 Sb., zákona č. 218/2000 Sb.,
zákona č. 227/2000 Sb., zákona č. 367/2000 Sb.
a zákona č. 492/2000 Sb. a o změnách některých dalších zákonů
(sněmovní tisk č. 1002)


Vláda na jednání své schůze dne 25. července 2001 projednala a posoudila uvedený návrh zákon a zaujala k němu dále uvedené stanovisko.

Vláda sdílí s předkladateli návrhu zákona snahu vedoucí k zefektivnění průběhu konkursního i vyrovnacího řízení, a proto vyslovila s návrhem novel zákona o správě daní a poplatků, zákona o územních finančních orgánech a zákona o konkursu a vyrovnání, obsažených v částech první, druhé a šesté předloženého návrhu zákona, s o u h l a s . Zároveň však upozorňuje, že navržené novely obsahují řadu nepřesností, a to zejména ve vazbě na jiná ustanovení novelizovaných zákonů nebo jiných souvisejících zákonů, které by ve svém důsledku mohly vést k nesprávnému výkladu nebo i k jejich neaplikovatelnosti a je nutno v tomto směru návrh zákona dopracovat. Vláda je připravena při dopracování uvedených částí předloženého návrhu zákona spolupracovat.

Se změnami zákona o rezervách pro zjištění základu daně z příjmů, zákona o daních z příjmů a zákona o dani z přidané hodnoty, obsažených v částech třetí až páté předloženého návrhu zákona, vyslovila vláda n e s o u h l a s , a to zejména proto, že navržené změny jsou neprovázané a v některých případech

- představují, na rozdíl od tvrzení v důvodové zprávě, jednoznačně významné dopady na snížení výnosu daně z příjmů (část III),

- umožňují legálně se vyhýbat daňové povinnosti (část III bod 1),

- zavádějí možnost spekulativně snižovat základ daně (část III bod 3),

- zakládají nerovnost při úpravě stejného institutu mezi fyzickými a právnickými osobami (část IV bod 4),

- nemají vztah pouze ke konkursu a vyrovnání, ale mají obecnou platnost a zakládají právní nejistotu poplatníků (část IV bod 5 a 6),

- jsou v rozporu s právem Evropských společenství (část V bod 1 a 2),

- umožňují neoprávněné čerpání finančních prostředků ze státního rozpočtu formou nadměrných odpočtů u daně z přidané hodnoty (část V bod 3).