Úvodní stránka
>
Jednání vlády
>
Dokumenty vlády
>
2001
>
2001-07-25
VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY
USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne
25. července 2001
č.
753 + P
k poslaneckému návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 337/1992 Sb.,
o správě daní a poplatků, ve znění zákona č. 35/1993 Sb., zákona č. 157/1993 Sb.,
zákona č. 302/1993 Sb., zákona č. 315/1993 Sb., zákona č. 323/1993 Sb.,
zákona č. 85/1994 Sb., zákona č. 255/1994 Sb., zákona č. 59 /1995 Sb.,
zákona č. 118/1995 Sb., zákona č. 323/1996 Sb., zákona č. 61/1997 Sb.,
zákona č. 242/1997 Sb., zákona č. 91/1998 Sb., zákona č. 168/1998 Sb.,
zákona č. 29/2000 Sb., zákona č. 159/2000 Sb., zákona č. 218/2000 Sb.,
zákona č. 227/2000 Sb., zákona č. 367/2000 Sb. a zákona č. 492/2000 Sb.
a o změnách některých dalších zákonů
(sněmovní tisk č. 1002)
Vazba na záznam z jednání vlády:
V l á d a
I. p ř i j í m á k návrhu zákona kterým se mění zákon č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, ve znění zákona č. 35/1993 Sb., zákona č. 157/1993 Sb., zákona č. 302/1993 Sb., zákona č. 315/1993 Sb., zákona č. 323/1993 Sb., zákona č. 85/1994 Sb., zákona č. 255/1994 Sb., zákona č. 59/1995 Sb., zákona č. 118/1995 Sb., zákona č. 323/1996 Sb., zákona č. 61/1997 Sb., zákona č. 242/1997 Sb., zákona č. 91/1998 Sb., zákona č. 168/1998 Sb., zákona č. 29/2000 Sb., zákona č. 159/2000 Sb., zákona č. 218/2000 Sb., zákona č. 227/2000 Sb., zákona č. 367/2000 Sb. a zákona č. 492/2000 Sb. a o změnách některých dalších zákonů (sněmovní tisk č. 1002), stanovisko uvedené v příloze tohoto usn
esení;
II. p o v ě ř u j e předsedu vlády, aby o stanovisku vlády uvedeném v bodě I tohoto usnesení informoval předsedu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky.
Provede:
předseda vlády
Předseda vlády
Ing. Miloš Z e m a n
v z. JUDr. Pavel R y c h e t s k ý , v. r.
místopředseda vlády
P ř í l o h a
k usnesení vlády
ze dne 25. července 2001 č. 753
S t a n o v i s k o
vlády k návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 337/1992 Sb.,
o správě daní a poplatků, ve znění zákona č. 35/1993 Sb.,
zákona č. 157/1993 Sb., zákona č. 302/1993 Sb.,
zákona č. 315/1993 Sb., zákona č. 323/1993 Sb.,
zákona č. 85/1994 Sb., zákona č. 255/1994 Sb.,
zákona č. 59/1995 Sb., zákona č. 118/1995 Sb.,
zákona č. 323/1996 Sb., zákona č. 61/1997 Sb.,
zákona č. 242/1997 Sb., zákona č. 91/1998 Sb.,
zákona č. 168/1998 Sb., zákona č. 29/2000 Sb.,
zákona č. 159/2000 Sb., zákona č. 218/2000 Sb.,
zákona č. 227/2000 Sb., zákona č. 367/2000 Sb.
a zákona č. 492/2000 Sb. a o změnách některých da
lších
zákonů
(sněmovní tisk č. 1002)
Vláda na jednání své schůze dne 25. července 2001 projednala a posoudila uvedený návrh zákon a zaujala k němu dále uvedené stanovisko.
Vláda sdílí s předkladateli návrhu zákona snahu vedoucí k zefektivnění průběhu konkursního i vyrovnacího řízení, a proto vyslovila s návrhem novel zákona o správě daní a poplatků, zákona o územních finančních orgánech a zákona o konkursu a v
y
rovnání, obsažených v částech první, druhé a šesté předloženého návrhu zákona,
s o u h l a s
. Zároveň však upozorňuje, že navržené novely obsahují řadu nepřesností, a to zejména ve vazbě na jiná ustanovení novelizovaných zákonů nebo jiných souvis
e
jících zákonů, které by ve svém důsledku mohly vést k nesprávnému výkladu nebo i k jejich neaplikovatelnosti a je nutno v tomto směru návrh zákona dopracovat. Vláda je připravena při dopracování uvedených částí předloženého návrhu zákona spolupr
acovat.
Se změnami zákona o rezervách pro zjištění základu daně z příjmů, zákona o daních z příjmů a zákona o dani z přidané hodnoty, obsažených v částech třetí až p
á
té předloženého návrhu zákona, vyslovila vláda
n e s o u h l a s
, a to zejména proto, že navržené změny jsou neprovázané a v některých případech
- představují, na rozdíl od tvrzení v důvodové zprávě, jednoznačně významné dopady na snížení výnosu daně z příjmů (část III),
- umožňují legálně se vyhýbat daňové povinnosti (část III bod 1),
- zavádějí možnost spekulativně snižovat základ daně (část III bod 3),
- zakládají nerovnost při úpravě stejného institutu mezi fyzickými a právn
i
ckými osobami (část IV bod 4),
- nemají vztah pouze ke konkursu a vyrovnání, ale mají obecnou platnost a zaklá
dají právní nejistotu poplatníků (část IV bod 5 a 6),
- jsou v rozporu s právem Evropských
společenství (část V bod 1 a 2),
- umožňují neoprávněné čerpání finančních prostředků ze státního rozpočtu formou nadměrných odpočtů u daně z přidané hodnoty (část V bod 3).