Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 2001 > 2001-10-15

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 15. října 2001 č. 1051 + P

k poslaneckému návrhu zákona, kterým se mění a
doplňuje zákon č. 100/1988 Sb., o sociálním zabezpečení,
ve znění pozdějších předpisů
(sněmovní tisk č. 1048)


Vazba na záznam z jednání vlády:

V l á d a

I. p ř i j í m á k návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 100/1988 Sb., o sociálním zabezpečení, ve znění pozdějších předpisů (sněmovní tisk č. 1048), stanovisko uvedené v příloze tohoto usnesení;

II. p o v ě ř u j e předsedu vlády, aby o stanovisku vlády uvedeném v bodě I tohoto usnesení informoval předsedu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky.


Provede:
předseda vlády




S t a n o v i s k o

vlády k návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 100/1988 Sb.,
o sociálním zabezpečení, ve znění pozdějších předpisů
(sněmovní tisk č. 1048)


Vláda na své schůzi dne 15. října 2001 projednala a posoudila návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 100/1988 Sb., o sociálním zabezpečení, ve znění pozdějších předpisů (sněmovní tisk č. 1048) a vyjádřila s tímto návrhem n e s o u h l a s zejména z těchto důvodů:

1. Návrh zákona představuje zásadní systémovou změnu dávky sociální péče, tj. příspěvku při péči o osobu blízkou a jinou (dále jen "příspěvek") určené doposud k zajištění základních životních potřeb pečující osoby a konstruuje ji jako určitou náhradu příjmu ze závislé činnosti, popř. ze samostatné výdělečné činnosti.

Náklady státu na tento příspěvek dosud představují řádově 1 mld Kč ročně; realizace předloženého návrhu zákona by vedla k tomu, že příspěvek by náležel (oproti dnešnímu stavu) osobám s příjmy z kapitálového majetku, pronájmu, celé řady případů příjmů osvobozených od daně z příjmů, ale též příjemcům hmotného zabezpečení uchazečů o zaměstnání, příjmů ze zahraničí apod. Tyto osoby by pobíraly příspěvek bez ohledu na výši těchto i dalších příjmů; došlo by tedy ke zvýšení počtu osob pobírajících příspěvek a v důsledku toho i ke zvýšení výdajů ze státního rozpočtu; přitom je v důvodové zprávě k předloženému návrhu zákona uvedeno, že ke zvýšení výdajů státního rozpočtu nedojde.

2. S odůvodněním, že současná právní úprava vede ke zneužívání příspěvků, aniž by tento závěr byl v důvodové zprávě kvalifikovaně doložen, návrh zákona zužuje okruh osob, které mají nárok na příspěvek o osoby pečující o blízké a jiné osoby starší 80 let, které péči potřebují podle vyjádření ošetřujícího lékaře. Protože většina osob nad 80 let věku s ohledem na jejich zdravotní stav a věk potřebuje při životních úkonech pomoc jiné osoby, v případě realizace navržené právní úpravy by bylo možno očekávat u těchto osob zvýšený počet žádostí o přiznání bezmocnosti, protože ta by byla nyní nezbytným předpokladem pro přiznání příspěvku oprávněné osobě.

3. V návrhu zákona je nárok na výplatu příspěvku vymezen podobně jako u rodičovského příspěvku, tzn. že je připuštěn omezený rozsah výdělečné (závislé) činnosti a samostatné výdělečné činnosti pokud nepřekročí v měsíci 1,5 násobek životního minima na osobní potřeby. Přitom je vyloučen souběh příspěvku a starobního důchodu, plného invalidního důchodu, vdovského a vdoveckého důchodu u poživatele, který dosáhl věku pro odchod do starobního důchodu, a rodičovského příspěvku a odměny pěstouna podle zákona č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře, ve znění pozdějších předpisů. Tento přístup je však velmi problematický, neboť jeho realizace by umožňovala vznik významných sociálních nerovností.

4. U osob samostatně výdělečně činných je navrženo uplatnit při testování výše příjmů úpravu převzatou ze zákona č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře, ve znění pozdějších předpisů, platnou pro rodičovský příspěvek. Jde o velmi složitou a na provádění náročnou úpravu, pro kterou jsou v současné době vybaveny z hlediska technického jen okresní úřady. Okresní úřady mají právní úpravou zajištěn vstup do databází finančních úřadů, takže mohou kontrolovat výši vykazovaných příjmů. Pověřené obecní úřady, které by měly příspěvek poskytovat, takovou možnost nemají a nejsou na uplatňování administrativně náročného příspěvku připraveny ani z hlediska personálního a technického vybavení. Účinnost příjmového testu by proto byla velmi omezená.

5. Přestože jsou v návrhu zákona doslovně převzata některá ustanovení zákona č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře, ve znění pozdějších předpisů, převzato nebylo ustanovení o objektivní odpovědnosti (povinnosti) vrátit příspěvek, jestliže příjem v daném měsíci převýší příslušné hranice (§ 30 odst. 8 cit. zákona); přeplatky na příspěvcích by nebylo možno vůbec vymáhat.

6. Návrh zákona obsahuje i četné legislativně technické nedostatky např. nejasné pojmy (§ 82 odst. 1), v Přechodných ustanoveních bod 1 je z hlediska včasného získání potřebných údajů neproveditelný a rovněž body 2 a 3 by si vyžadovaly zpřesnění.

7. Příspěvek by měl přiznávat a vyplácet místně příslušný pověřený obecní úřad z dotací, určenými zákonem o státním rozpočtu na daný rok; tyto účelové dotace podléhají finančnímu vypořádání za daný rozpočtový rok. Podle ustanovení § 2 odst. 8 vyhlášky č. 12/2001 Sb., kterou se stanoví zásady a termíny finančního vypořádání vztahů se státním rozpočtem, kterou se provádí ustanovení § 75 zákona č. 218/2000 Sb., rozpočtová pravidla, jsou obce povinny předložit příslušnému okresnímu úřadu údaje o finančním vypořádání dotací týkající se předchozího rozpočtového roku do 28. února roku následujícího. Pokud by byly z těchto dotací poskytovány zálohy na příspěvek při péči o osobu blízkou, které by pečující osoba vyúčtovávala až do 30. června následujícího roku, došlo by k zásadnímu narušení celého systému finančního vypořádání s obcemi.