Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 1994 > 1994-10-26

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 26. října 1994 č. 600 + P

k poslaneckému návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon
České národní rady č. 553/1991 Sb., o obecní policii,
ve znění pozdějších předpisů
(tisk č. 1191)


Vazba na záznam z jednání vlády:

V l á d a

I. p ř i j í m á k návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady č. 553/1991 Sb., o obecní policii, ve znění pozdějších předpisů, stanovisko uvedené v příloze tohoto usnesení;

II. p o v ě ř u j e předsedu vlády, aby o stanovisku vlády uvedeném v bodě I tohoto usnesení informoval předsedu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky.

Provede:

předseda vlády

Předseda vlády

Doc. Ing. Václav K l a u s , CSc., v. r.


Příloha k usnesení vlády ze dne 26. října 1994 č. 600

S t a n o v i s k o

vlády k návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady č. 553/1991 Sb., o obecní policii, ve znění zákona č. 67/1993 Sb. a zákona č. 163/1993 Sb.

(tisk č. 1191)

Vláda na svém zasedání dne 26. října 1994 projednala a posoudila návrh poslanců P. Bachny a dalších na vydání zákona, kterým se mění a doplňuje zákon ČNR č. 553/1991 Sb., o obecní policii, ve znění zákona č. 67/1993 Sb., a zákona č. 163/1993 Sb. a vyslovila k jeho obsahu tyto výhrady, které považuje za závažné:

1. Podle stávající právní úpravy (viz zejména § 1 odst. 2 zákona ČNR č. 553/1991 Sb.) zabezpečuje obecní policie místní záležitosti veřejného pořádku v rámci působnosti obce. Předkladatelé navrhují v bodu 1 a 3 návrhu tuto úpravu doplnit tak, že obecní policie plní vedle toho i další úkoly vyplývající ze zákona. Navrhované doplnění je nepřesně formulováno a v předloženém znění zavádí k výkladu, že podle zákona ČNR č. 553/1991 Sb. je obecní policie zmocněna k tomu, aby plnila i úkoly, které přesahují rámec působnosti obce, konkrétně zejména úkoly dohledu nad bezpečností a plynulostí silničního provozu. Tento závěr učinili i předkladatelé poslaneckého návrhu zákona v odůvodnění k bodům 1 a 3 novely. Jde o závěr nesprávný. Obecní policie nemá ze zákona právní subjektivitu. Strážníci obecní policie jsou zaměstnanci obce a při výkonu pravomocí na základě zákona jednají proto vždy jménem obce v rámci její působnosti. To platí, i pokud jde o oprávnění strážníků ukládat a vybírat v blokovém řízení pokuty za přestupky spáchané porušením zákazu vyplývajícího z místní úpravy silničního provozu podle § 2 odst. 3 zákona o obecní policii. V daném případě jde o přenesenou působnost obce, kterou strážníci jejím jménem vykonávají, a nikoliv o působnost svěřenou strážníkům obecní policie nad rámec působnosti obce, jak je nesprávně uvedeno v odůvodnění k bodům 1 a 3 návrhu novely.

Vláda vyslovuje nesouhlas s úpravou obsaženou v bodech 1 a 3 návrhu novely a navrhuje její vypuštění.

2. V bodech 4 a 8 návrhu novely je navrhováno, aby obecní policie byla oprávněna

- ukládat v blokovém řízení pokuty za přestupky spáchané nejen neuposlechnutím zákazu, jak stanoví platná právní úprava, ale navíc i příkazu vyplývajícího z místní úpravy silničního provozu a dále

- zastavovat vozidla, jejichž řidiči spáchali jakýkoliv přestupek proti bezpečnosti a plynulosti silničního provozu porušením příkazu nebo zákazu vyplývajícího z místní úpravy silničního provozu.

Navrhovaná právní úprava znamená zásadní rozšíření oprávnění obecní policie na úseku bezpečnosti a plynulosti silničního provozu, tedy v oblasti, která nenáleží do působnosti obcí, ale podle zákona ČNR č. 283/1991 Sb. je svěřena Policii České republiky. Přijetím navrhované právní úpravy by strážníci obecní policie byli v podstatě postaveni na roveň policistů dopravní služby Policie ČR. Ke kvalitnímu výkonu takových funkcí nejsou však strážníci obecní policie odborně vyškoleni a vycvičeni ani dostatečně vybaveni z hlediska organizačního a technického. Lze předpokládat, že navrhovaná úprava by ovlivnila bezpečnost a plynulost silničního provozu spíše negativním způsobem. Silniční provoz má celostátní charakter. To vyžaduje, aby dohled nad jeho bezpečnosş

tí a plynulostí byl vykonáván v zásadním rozsahu státním policejním sborem. Není možné tuto působnost neúměrně přenášet na obce

a jimi řízené obecní policie, mezi nimiž neexistuje žádná koordinace a navíc mají i rozdílné podmínky týkající se technické a materiální vybavenosti strážníků, včetně používání různých typů stejnokrojů.

Rozšíření oprávnění strážníků v navrhovaném rozsahu není adekvátní povaze a významu úkolů obecní policie. Obecní policie je na základě zákona č. 553/1991 Sb. povolána především k tomu, aby zajišťovala místní záležitosti veřejného pořádku a nikoliv úkoly, které svým charakterem jdou nad rámec působnosti obcí.

Vláda vyslovuje nesouhlas s rozšířením oprávnění strážníků obecní policie na úseku bezpečnosti a plynulosti silničního provozu, které je navrženo v bodech 4 a 8 návrhu novely.

Vláda zastává názor, že strážníci obecní policie by měli být vybavení jen takovými oprávněními, která umožňují postihovat protiprávní jednání účastníků silničního provozu, která souvisejí se zabezpečováním místních záležitostí veřejného pořádku. Proto navrhuje v předložené novele provést tyto změny :

Bod 4 upravit takto :

" 4. V § 2 odst. 3 se na konci tečka nahrazuje čárkou a připojují se slova "za přestupky spáchané stáním vozidla na chodníku, kde to není dovoleno, a za přestupky spáchané provedením neoprávněného záboru veřejného prostranství vozidlem.".

Text navrhovaného § 17b upravit takto :

" Strážník je oprávněn zastavit vozidlo, jehož řidič spáchal přestupek proti bezpečnosti a plynulosti silničního provozu neuposlechnutím zákazu vjezdu všech vozidel, všech motorových vozidel s výjimkou motocyklu bez postranního vozíku, nákladních automobilů, autobusů, traktorů, motocyklů, potahových vozidel, ručních vozíků nebo cyklistů, zákazu vjezdu do pěší zóny a zákazu zastavení a zákazu stání, včetně těchto zákazů v zóně s dopravním omezením, vyplývajících z příslušných dopravních značek.8)Při zastavování vozidel postupuje strážník obdobně jako příslušník policie.".

3. Vláda nesouhlasí s navrženým textem v § 17d ohledně oprávnění obecní policie k omezení pohybu agresívních osob a navrhuje, aby zákon pouze obecně stanovil, že v popsaných situacích je strážník oprávněn vhodným způsobem omezit volný pohyb agresivní osoby.

Pro upřesnění textu návrhu novely se závěrem uvádějí tyto legislativní připomínky :

a) Znění bodu 2 novely se navrhuje nahradit tímto upřesněným textem :

"2. V § 1 odst. 3 se slova "pracovníky obecní policie" nahrazují slovy "zaměstnance obce zařazené do obecní policie".".

b) V bodu 5 novely je třeba v návaznosti na výše navrhovanou úpravu § 17b provést revizi poznámek pod čarou.

c) Znění bodu 6 novely se navrhuje nahradit tímto upřesněným textem:

"6. § 13 odst. 2 zní :

"(2) Strážník je oprávněn předvést na policii osobu, u které se při zjišťování její totožnosti prokáže, že je osobou hledanou policií, jakož i osobu, která odpovídá popisu osoby hledané policií, neprokáže-li tato osoba hodnověrně svou totožnost.".

d) V návaznosti na navrhované doplnění § 18 odst. 1 zákona (viz bod 9 návrhu novely) je nutno provést též upřesňující novelizaci § 18 odst. 3 v tom směru, aby za slova "donucovacích prostředků" byla vložena slova "podle odstavce 1 písm. a) až g)".

e) Body 12 a 13 se navrhuje vypustit jako nepřesné. Zákon č. 553/1991 Sb. používá pojmu strážník jako legislativní zkratky pro zaměstnance obecní policie. Rozdíl mezi strážníky a případnými ostatními zaměstnanci obecní policie nedefinuje. Není proto správné zavádět do textu zákona pojem "strážníci a ostatní pracovníci obecní policie" bez příslušné rozlišující definice.