Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 2002 > 2002-06-26

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 26. června 2002 č. 695 + 3P

o zabezpečení přechodu zaměstnanců, movitého majetku a
přerozdělení finančních prostředků na jiné subjekty
v souvislosti s ukončením činnosti okresních úřadů


Vazba na záznam z jednání vlády:

V l á d a

I. s o u h l a s í s

1. rozdělením pracovních míst zaměstnanců České republiky zařazených k výkonu práce na okresních úřadech na obce s rozšířenou působností, kraje a příslušné dotčené orgány státu tak, jak je uvedeno v příloze č.1 tohoto usnesení,

2. způsobem přerozdělení finančních prostředků na obce s rozšířenou působností, kraje a uvedené dotčené orgány státu pro zabezpečení výkonu veřejné správy po ukončení činnosti okresních úřadů v roce 2003 tak, jak je uvedeno v příloze č. 2 tohoto usnesení,

3. přerozdělením finančních prostředků pro oblast archivnictví podle uzavřených delimitačních protokolů,

4. vyčleněním 310 funkčních míst určených pro kraje na zabezpečení přezkumu hospodaření obcí z přílohy č. 1 tohoto usnesení, což představuje objem finančních prostředků 106 mil. Kč, a začleněním odpovídající finanční částky do rozpočtové kapitoly Všeobecná pokladní správa;

II. b e r e n a v ě d o m í Metodické doporučení k zajištění jednotného postupu pro předání a převzetí majetku podle bodu 11,12,14,15, části 117, zákona č. .../2002 Sb., o změně a zrušení některých zákonů v souvislosti s ukončením činnosti okresních úřadů, uvedené v příloze č. 3 tohoto usnesení;

III. s c h v a l u j e další navýšení závazných limitů počtu zaměstnanců a souvisejících dílčích rozpočtovaných ukazatelů v rozpočtové kapitole Ministerstva zemědělství na rok 2003 o 66 zaměstnanců nad rámec stávajícího počtu zaměstnanců a souvisejících dílčích rozpočtovaných ukazatelů, a to v souladu s převodem zaměstnanců zařazených v samostatných odborech magistrátů hlavního města Prahy a města Brna, Ostravy a Plzně - pozemkových úřadů a jiných odborů, jejichž činnost byla nezbytná pro pozemkové úřady (§ 25 odst. 2 zákona č. 139/2002 Sb., o pozemkových úpravách a pozemkových úřadech a o změně zákona č. 229/1991 Sb., o úpravě vlastnických vztahů k půdě a jinému zemědělskému majetku, ve znění pozdějších předpisů);

IV. u k l á d á

1. ministru financí

a) stanovit do 1. srpna 2002 výši objemu finančních prostředků na delimitované funkční místo tak, jak je uvedeno v příloze č. 2 tohoto usnesení,

b) zabezpečit v návrhu státního rozpočtu České republiky na rok 2003 finanční prostředky na výkon veřejné správy podle počtu převedených funkčních míst z rozpočtové kapitoly Okresní úřady na územní samosprávné celky a dotčené orgány státu tak, jak je uvedeno v příloze č. 1 a 2 tohoto usnesení,

c) vytvořit rezervu v rozpočtové kapitole Všeobecná pokladní správa pro rok 2003 účelově vázanou na realizaci II. fáze reformy územní veřejné správy ve výši 436 mil. Kč,

d) promítnout převedení části finančního příspěvku, který odpovídá rozsahu přenesené působnosti okresního úřadu u statutárních měst Brno, Plzeň a Ostrava do navýšení celkového objemu finančních prostředků určeného k přerozdělení tak, jak je uvedeno v příloze č. 2 tohoto usnesení,

e) snížit rozpočtovou kapitolu Okresní úřady a navýšit rozpočtovou kapitolu Ministerstva vnitra podle uzavřených delimitačních protokolů v oblasti archivnictví,

f) zabezpečit v návrhu státního rozpočtu České republiky na rok 2003 převod finančních prostředků ve výši 150 mil. Kč pro poskytování finančních příspěvků vlastníkům kulturních památek na zvýšené náklady spojené se zachováním a obnovou kulturních památek podle § 16 zákona č. 20/1987 Sb., o státní památkové péči, z rozpočtové kapitoly Okresní úřady do rozpočtové kapitoly Ministerstva kultury tak, jak je uvedeno v příloze č. 2 tohoto usnesení,

g) zabezpečit k 1. lednu 2003 posílení finančních prostředků ze státního rozpočtu v objemu odpovídajícímu nákladům na zvýšení počtu zaměstnanců podle bodu III tohoto usnesení do rozpočtové kapitoly Ministerstva zemědělství,

2. ministru vnitra

a) zabezpečit odpovídající snížení stanoveného počtu zaměstnanců okresních úřadů a odpovídající snížení objemu prostředků na jejich platy v souvislosti s delimitací funkčních míst v druhé polovině roku 2002 tak, jak je uvedeno v příloze č. 1 tohoto usnesení,

b) provést úpravy schváleného počtu funkčních míst u obcí s rozšířenou působností v návaznosti na změnu velikosti správních obvodů podle vyhlášky o správních obvodech obcí s pověřeným obecním úřadem a o správních obvodech obcí s rozšířenou působností, jakož i v návaznosti na případnou změnu stanoveného limitu zaměstnanců na okresních úřadech do konce roku 2002,

3. ministru vnitra ve spolupráci s ministrem dopravy a spojů

a) stanovit zásady pro využívání informačního systému správních a dopravně správních evidencí a seznámit s nimi do 31. srpna 2002 přednosty okresních úřadů,

b) vypracovat do 10. července 2002 zásady pro jednání okresních poradních pracovních skupin pro rozdělení informačních a komunikačních technologií v okresech,

4. ministrům vnitra, financí, kultury, dopravy a spojů, zemědělství a přednostům okresních úřadů postupovat podle bodu I a II tohoto usnesení,

5. přednostům okresních úřadů

a) zabezpečit provedení delimitace zaměstnanců okresních úřadů na příslušné Státní oblastní archivy a na Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových tak, jak je uvedeno v příloze č.1 a 3 tohoto usnesení,

b) předložit Ministerstvu vnitra a Ministerstvu financí do 1. září 2002 počet delimitovaných zaměstnanců na základě dohody mezi okresním úřadem, zaměstnancem okresního úřadu a příslušným územním samosprávným celkem,

c) postupovat při nakládání s majetkem, který přechází podle bodu 11,12,14,15, části 117, zákona č. .../2002 Sb., o změně a zrušení některých zákonů v souvislosti s ukončením činnosti okresních úřadů, tak, jak je uvedeno v příloze č. 3 tohoto usnesení,

d) zajistit do 31. prosince 2002 školení nejméně 4 pracovníků okresního úřadu v oblasti využívání informačního systému správních a dopravně správních evidencí, kteří budou následně schopni proškolit nové pracovníky obcí s rozšířenou působností na úseku využívání informačního systému správních a dopravně správních evidencí v rozsahu základního uživatelského kurzu s tím, že zásady pro tyto kursy stanoví Ministerstvo vnitra ve spolupráci s Ministerstvem dopravy a spojů do 31. srpna 2002,

e) ustavit v okrese do 20. července 2002 poradní pracovní skupinu, která připraví podle zásad stanovených Ministerstvem vnitra pro přednosty okresních úřadů návrh rozdělení informačních a komunikačních technologií v okrese, včetně datových sad a licencí programových prostředků s tím, že členem této skupiny bude zástupce příslušné krajské reprezentace Českého statistického úřadu, který posoudí statistickou využitelnost převáděných dat a programového vybavení,

f) plnit úkoly spojené s přechodem movitého majetku uvedené v části IV/3 tohoto usnesení,

g) seznámit s tímto usnesením starosty budoucích obcí s rozšířenou působností;

V. d o p o r u č u j e hejtmanům a starostům budoucích obcí s rozšířenou působností postupovat při dohodách o převodu práv a povinností z pracovněprávních vztahů mezi zaměstnancem České republiky zařazeným v okresním úřadu a příslušným územním samosprávným celkem v souladu s navrženým rozdělením funkčních míst uvedeným v příloze č. 1 tohoto usnesení.


Provedou:

ministři vnitra,
financí, dopravy a spojů,
kultury, zemědělství,
přednostové okresních úřadů


Na vědomí:

hejtmani




Celková bilance funkčních míst delimitovaných z okresních úřadů


Tabulka č. 1
Subjekty
Počet funkčních míst
Oblastní archiv
760
Pozemkový úřad
1276
Ministerstvo pro místní rozvoj
10
Ministerstvo kultury
2
Ministerstvo vnitra + Hasičský záchranný sbor
219
Úřad pro zastupování státu celkem
1723
z toho: Úřad pro zastupování státu
693
Správa budov
1030
Územní samosprávné celky
15060
Celkem
19050
Celkový počet funkčních míst k rozdělení je dán stávajícím limitem funkčních míst na okresních úřadech (stanoveným Ministerstvem vnitra) navýšeným o 89 funkčních míst na kraje v sídlech statutárních měst Brno, Plzeň, Ostrava. Tato funkční místa budou financována z objemu finančních prostředků z příspěvku na výkon veřejné správy výše uvedených statutárních měst v souvislosti s převodem působností - tedy bez přímého dopadu na státní rozpočet (viz příloha č. 2).




Rozdělení funkčních míst delimitovaných z okresních úřadů
na územní samosprávné celky


Tabulka č. 2

Počet funkčních míst
Kraj
2 076
Obce s rozšířenou působností
12 984
Celkem
15 060




Rozdělení funkčních míst delimitovaných z okresních úřadů na kraj


Tabulka č. 3
Kraj
Počet funkčních míst
celkem
státní správa
samospráva
Jihočeský kraj
149
131
18
Jihomoravský kraj
213
187
26
Karlovarský kraj
102
90
12
Vysočina
140
123
17
Královéhradecký kraj
143
126
17
Liberecký kraj
127
112
15
Moravskoslezský kraj
221
195
26
Olomoucký kraj
149
131
18
Pardubický kraj
143
126
17
Plzeňský kraj
143
126
17
Středočeský kraj
224
197
27
Ústecký kraj
176
155
21
Zlínský kraj
146
128
18
Celkem
2076
1828
248





Rozdělení funkčních míst na obce s rozšířenou působností


Tabulka č. 4
Obec s rozšířenou působnostíDelimitace k 1. 1. 2003 celkemz toho státní sociální podpora
28
Benešov9533
Beroun8221
Bílina32
Bílovec40
Blansko10032
Blatná25
Blovice4322
Bohumín45
Boskovice64
Brandýs nad Labem-Stará Boleslav11325
Broumov31
Bruntál10247
Břeclav10537
Bučovice27
Bystřice nad Pernštejnem37
Bystřice pod Hostýnem29
Čáslav37
Černošice12119
Česká Lípa11440
Česká Třebová32
České Budějovice17542
Český Brod29
Český Krumlov7221
Český Těšín44
Dačice33
Děčín12640
Dobruška32
Dobříš31
Domažlice6917
Dvůr Králové nad Labem41
Frenštát pod Radhoštěm36
Frýdek-Místek16566
Frýdlant41
Frýdlant nad Ostravicí32
Havířov102
Havlíčkův Brod9534
Hlinsko35
Hlučín57
Hodonín12047
Holešov36
Holice28
Horažďovice25
Horšovský Týn25
Hořice30
Hořovice43
Hradec Králové16841
Hranice47
Humpolec29
Hustopeče55
Cheb8826
Chomutov12853
Chotěboř35
Chrudim11936
Ivančice38
Jablonec nad Nisou9226
Jablunkov46
Jaroměř33
Jeseník8220
Jičín8829
Jihlava13234
Jilemnice36
Jindřichův Hradec9034
Kadaň54
Kaplice31
Karlovy Vary12631
Karviná16583
Kladno15437
Klatovy8825
Kolín10929
Konice27
Kopřivnice55
Kostelec nad Orlicí38
Králíky24
Kralovice36
Kralupy nad Vltavou40
Kraslice24
Kravaře33
Krnov55
Kroměříž11139
Kuřim30
Kutná Hora8625
Kyjov70
Lanškroun35
Liberec16244
Lipník nad Bečvou25
Litoměřice10136
Litomyšl40
Litovel38
Litvínov50
Louny8430
Lovosice41
Luhačovice32
Lysá nad Labem26
Mariánské Lázně41
Mělník8628
Mikulov31
Milevsko30
Mladá Boleslav13235
Mnichovo Hradiště27
Mohelnice32
Moravská Třebová43
Moravské Budějovice35
Moravský Krumlov38
Most12441
Náchod10442
Náměšť nad Oslavou25
Nepomuk25
Neratovice40
Nová Paka24
Nové Město na Moravě30
Nové Město nad Metují27
Nový Bor41
Nový Bydžov31
Nový Jičín11456
Nymburk7527
Nýřany11126
Odry25
Olomouc19364
Opava15462
Orlová63
Ostrov46
Otrokovice51
Pacov25
Pardubice15747
Pelhřimov8125
Písek8722
Podbořany27
Poděbrady43
Pohořelice25
Polička32
Prachatice6319
Prostějov13035
Přelouč40
Přerov13443
Přeštice27
Příbram11033
Rakovník9116
Rokycany8217
Rosice37
Roudnice nad Labem46
Rožnov pod Radhoštěm51
Rumburk47
Rychnov nad Kněžnou7427
Rýmařov30
Říčany55
Sedlčany37
Semily6325
Slaný50
Slavkov u Brna34
Soběslav37
Sokolov11533
Stod36
Strakonice8022
Stříbro28
Sušice40
Světlá nad Sázavou34
Svitavy7837
Šlapanice11538
Šternberk33
Šumperk12142
Tábor11631
Tachov6518
Tanvald35
Telč26
Teplice14541
Tišnov36
Trhové Sviny30
Trutnov11444
Třebíč12341
Třeboň40
Třinec68
Turnov49
Týn nad Vltavou25
Uherské Hradiště13851
Uherský Brod55
Uničov37
Ústí nad Labem15332
Ústí nad Orlicí8647
Valašské Klobouky49
Valašské Meziříčí56
Varnsdorf34
Velké Meziříčí50
Veselí nad Moravou54
Vimperk31
Vítkov25
Vizovice28
Vlašim38
Vodňany24
Votice25
Vrchlabí42
Vsetín12146
Vysoké Mýto45
Vyškov8829
Zábřeh46
Zlín15855
Znojmo12438
Žamberk43
Žatec41
Žďár nad Sázavou10046
Železný Brod25
Židlochovice46
CELKEM129472602
Ostrava237
2)statutární město Ostrava je specifický případ - kromě kompetencí vykonávajících pro vlastní město Ostrava vykonává rovněž působnosti pro obce nově začleněné do jeho správního obvodu.
V případě, kdy správní obvod obcí s rozšířenou působností přesahuje hranice více okresů, je nezbytné, aby přednostové dotčených okresních úřadů delimitovali počet funkčních míst odpovídající poměrnému podílu velikosti správního obvodu, kterým se tento okres podílí na vytvoření správního obvodu obce s rozšířenou působností. Součet funkčních míst delimitovaných od dotčených okresních úřadů tvoří celkový počet funkčních míst, který je pro danou obec s rozšířenou působností stanoven ve výše uvedené tabulce.
Souhrnná bilance delimitovaných funkčních míst po okresních úřadech


Tabulka č. 5 - viz
http://www.vlada.cz/1250/vyhledavani/vyhledavani_usnes.htm




Způsob stanovení výše delimitovaných finančních prostředků na zabezpečení
výkonu veřejné správy v roce 2003 obcemi s rozšířenou působností,
kraji a dotčenými státními orgány


Objem finančních prostředků, který bude vázán na jedno funkční místo je definován následujícím způsobem:

1. Celkový objem prostředků vynaložených na výkon veřejné správy na okresních úřadech v rozpočtové kapitole 380 státního rozpočtu na rok 2002 (7, 072 mld. Kč), tj. včetně běžných výdajů na správu budov okresních úřadů a alikvotního podílu kapitálových výdajů na pořízení movitého majetku je nutné snížit o:

a) rozpočtované výdaje na správu budov (745,836 mil. Kč) a o příslušné prostředky na správní činnosti delimitované z okresních úřadů v průběhu roku 2002 (Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových - k 1. červenci 2002, Oblastní archivy - k prvnímu dni kalendářního měsíce následujícího po dni vyhlášení „změnového zákona“ ve Sbírce zákonů),

b) 300 mil. Kč na poštovné pro zajištění agendy výplaty státní sociální podpory na příslušných obcích s rozšířenou působností,

c) 150 mil. Kč pro poskytování finančních příspěvků vlastníkům kulturních památek pro zvýšené náklady spojené se zachováním a obnovou kulturních památek podle § 16 odst. 1 zákona č. 20/1987 Sb., o státní památkové péči.

Získanou částku je nutno navýšit o odpovídající objem finančních prostředků z příspěvku na výkon veřejné správy dále uvedených statutárních měst. Tento postup je nezbytný v důsledku přechodu působností okresních úřadů doposud vykonávaných statutárními městy (Brno, Ostrava, Plzeň) na kraje, bez možnosti přímé delimitace odpovídajících funkčních míst.

Výsledná částka bude představovat objem výdajů na správní činnosti, určený k přerozdělení po zániku okresních úřadů.

2. Počet funkčních míst (18 961) ke dni zpracování předloženého materiálu na okresních úřadech je nutno snížit o funkční místa určená na zabezpečení správy budov okresních úřadů a o počty funkčních míst převedených v průběhu roku (Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových - k 1. červenci 2002, Oblastní archivy - k prvnímu dni kalendářního měsíce následujícího po dni vyhlášení „změnového zákona“ ve Sbírce zákonů). Získaný počet funkčních míst je nutno navýšit o funkční místa nezbytná pro zabezpečení činností přecházejících na kraje v důsledku přechodu působností okresních úřadů doposud vykonávaných statutárními městy (Brno, Ostrava, Plzeň) na kraje, bez možnosti přímé delimitace odpovídajících funkčních míst.

Výsledný počet funkčních míst bude představovat počet funkčních míst, na který bude vázán objem finančních prostředků určený na jedno funkční místo po ukončení činnosti okresních úřadů.

3. Objem finančních prostředků, který bude vázán na jedno funkční místo je definován jako podíl objemu získaného postupem uvedeným v bodě 1 a funkčních míst získaných postupem v bodu 2.



Metodické doporučení k zajištění jednotného postupu pro předání a
převzetí majetku podle bodu 11,12,14,15, části 117, zákona č. .../2002 Sb.,
o změně a zrušení některých zákonů
v souvislosti s ukončením činnosti okresních úřadů


1. Přednosta okresního úřadu zajistí do 20. července 2002 vytvoření pracovní skupiny složené ze zástupců příslušných územních samosprávných celků a dotčených orgánů státu. (Pro návrh dělení věcí movitých v oboru informačních a komunikačních technologií je v tomto usnesení uložena přednostům okresních úřadů povinnost zřídit samostatnou pracovní skupinu.)

2. Pracovní skupina sestaví seznam věcí, na které se zákonná úprava vztahuje. Pomocným podkladem pro sestavení seznamu může být inventární seznam k 31.prosinci 2001.

3. Podle účelu dalšího využití navrhne pracovní skupina přednostovi okresního úřadu rozdělení předmětných věcí následovně:

A/ majetek vymezený seznamem podle bodu 2 k předání dotčeným orgánům státu

- vyčleněny budou majetek a movité věci sloužící k výkonu činností, a které podle tohoto nebo zvláštního zákona přechází na dotčené orgány státu a jsou využívány k této činnosti plně nebo z převážné části těmito orgány státu, u nichž se ze zákona mění příslušnost hospodařit,

B/ movité věci vymezené seznamem podle bodu 2 k předání na územní samosprávné celky podle bodu 11, části 117, zákona č. .../2002 Sb., o změně a zrušení některých zákonů v souvislosti s ukončením činnosti okresních úřadů

- vyčleněny budou movité věci, které slouží (jsou potřebné) k výkonu činností, které na kraje a obce s rozšířenou působností přecházejí podle tohoto ustanovení zákona a jsou využívány k této činnosti plně nebo z převážné části.

4. Pro účely delimitace movitých věcí navrhne na jednotlivé územní samosprávné celky (obce s rozšířenou působností a kraje) okresní úřad po dohodě se zástupci územních samospráv rozdělení majetku vyčleněného postupem podle bodu 3 B.

5. Sestavené seznamy budou všemi zúčastněnými předběžně odsouhlaseny do 15. října 2002.

6. Doporučuje se

- připravit a vypracovat protokol o předání a převzetí předmětného majetku mezi okresním úřadem a jednotlivými nabývajícími subjekty (lze použít postupu podle § 8 a § 11 zákona č. .../2002 Sb., o přechodu některých dalších věcí, práv a závazků České republiky na kraje a obce, občanská sdružení působící v oblasti tělovýchovy a sportu a o souvisejících změnách a o změně zákona č. 157/2000 Sb., o přechodu některých věcí, práv a závazků z majetku České republiky, ve znění zákona č. 10/2001 Sb., a zákona č. 20/1966 Sb., o péči o zdraví lidu, ve znění pozdějších předpisů),

- za předávajícího protokol podepíše přednosta okresního úřadu nebo jím písemně pověřený zaměstnanec okresního úřadu, za nabývající územní samosprávný celek hejtman nebo starosta obce, za nabývající orgán státní správy statutární orgán nebo jím písemně pověřený zaměstnanec,

- v protokolu zároveň „potvrdit“, že nabývající tímto přebírá (přebral) zákonem vymezený rozsah majetku,

- 1 kopii všech protokolů po jejich podpisu předat Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových, a to nejpozději do 31. prosince 2002,

- pokud nabývající územní samosprávný celek neodsouhlasí protokol o předání a převzetí, přednosta okresního úřadu předá zpracovaný návrh protokolu Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových.