Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 2002 > 2002-01-09

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 9. ledna 2002 č. 22 + P

ke zhodnocení zdravotně pojistných plánů zaměstnaneckých zdravotních pojišťoven
na rok 2002 a k návrhu zdravotně pojistného plánu Všeobecné zdravotní pojišťovny
České republiky na rok 2002


Vazba na záznam z jednání vlády:

V l á d a

I. s c h v a l u j e zdravotně pojistné plány na rok 2002 zaměstnaneckých zdravotních pojišťoven

201 Vojenské zdravotní pojišťovny České republiky,

205 Hutnické zaměstnanecké pojišťovny,

207 Oborové zdravotní pojišťovny zaměstnanců bank, pojišťoven a stavebnictví,

209 Zaměstnanecké pojišťovny ŠKODA,

211 Zdravotní pojišťovny Ministerstva vnitra ČR - aktualizovanou verzi ze dne 27. prosince 2001,

213 Revírní bratrské pokladny v Ostravě,

217 Zdravotní pojišťovny Metal-Aliance,

222 České národní zdravotní pojišťovny;

II. p ř i j í m á k návrhu zdravotně pojistného plánu Všeobecné zdravotní pojišťovny České republiky na rok 2002 vyjádření uvedené v příloze tohoto usnesení;

III. u k l á d á ministru zdravotnictví zapracovat změny vyplývající z aktualizovaného zdravotně pojistného plánu 2002 Zdravotní pojišťovny Ministerstva vnitra České republiky do souhrnného hodnocení zdravotně pojistných plánů na rok 2002; IV. p o v ě ř u j e předsedu vlády

1. předložit návrh zdravotně pojistného plánu Všeobecné zdravotní pojišťovny České republiky na rok 2002 předsedovi Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky, spolu s vyjádřením vlády uvedeným v bodě II tohoto usnesení,

2. informovat předsedu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky o schválených zdravotně pojistných plánech uvedených v bodě I tohoto usnesení,

3. ministra zdravotnictví, aby odůvodnil vyjádření uvedené v bodě II tohoto usnesení v Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky při projednávání návrhu zdravotně pojistného plánu Všeobecné zdravotní pojišťovny České republiky na rok 2002.


Provedou:
předseda vlády,
ministr zdravotnictví




V y j á d ř e n í v l á d y
k návrhu zdravotně pojistného plánu
Všeobecné zdravotní pojišťovny České republiky
na rok 2002


Vláda na svém zasedání dne 9. ledna 2002 projednala zdravotně pojistný plán Všeobecné zdravotní pojišťovny České republiky (dále jen "VZP ČR") na rok 2002 a zaujala k němu následující stanovisko:

Na základě § 6 odst. 3 a 4 zákona č. 551/1991 Sb., ve znění pozdějších předpisů předkládá vláda Poslanecké sněmovně Parlamentu vyjádření ke zdravotně pojistnému plánu (dále jen "ZPP 2002") VZP ČR na rok 2002. Vyjádření je vypracováno na základě detailního vyhodnocení a posouzení v něm uvedených záměrů, zejména v ekonomické části, především v kontextu s vyhodnocením celkové predikce vývoje systému veřejného zdravotního pojištění a postavením VZP ČR v jeho rámci.

Při sestavení ZPP 2002 dodržela VZP ČR všechny zákonné předpisy i doplňující metodiku Ministerstva zdravotnictví. Predikce makroekonomických ukazatelů poskytnuté Ministerstvem financí byly pro potřeby odhadu příjmů pojistného modifikovány s ohledem na specifickou skladbu pojištěnců s přihlédnutím k očekávanému vývoji nezaměstnanosti.

Na rozdíl od předchozích let je předpoklad, že rok 2001 vytvoří dobré startovací podmínky pro ZPP na rok 2002. Vláda svým usnesením č. 117/01 ze dne 7.2. 2001 poskytla VZP ČR, formou odkupu pohledávek za plátci pojistného v konkurzu a vyrovnání z prostředků KOB, s.p.ú., možnost získání finančních prostředků do výše 4 509 mil. Kč. Celý projekt se uzavřel k termínu 30.11. 2001. Tak jak bylo projektem určeno, byly získané finanční prostředky z odkupu použity na likvidaci nahromaděných závazků po lhůtě splatnosti u smluvních zdravotnických zařízení. I když se VZP ČR nepodařilo uzavřít individuální smlouvy v původně předpokládaném objemu odkupu a do očekávané skutečnosti r. 2001 uvedla odkup pouze ve výši 3 155 mil. Kč, očekává, že i tato hodnota bude dostačující k tomu, aby závazky po lhůtě splatnosti u zdravotnických zařízení byly uhrazeny. Finanční prostředky získané odkupem nad rámec objemu zapracovaného do očekávané skutečnosti činí cca 438 mil. Kč a budou zdrojem pro pokrytí neplánovaných výdajů, případně pro příděl do rezervního fondu, který zůstává ZPP 2002 zcela vyčerpaný. K likvidaci závazků po lhůtě splatnosti navíc "opticky" přispělo i uzavření nových smluv, které vycházejí z podmínek vyhlášky č. 457/2000 Sb o rámcových smlouvách. Dostatečnou výši přebytkové bilance salda příjmů a výdajů nezajišťuje u VZP ČR v roce 2002 ani zvýšení platby státu za pojištěnce za které je stát plátcem na účet přerozdělování, ke kterému došlo od 1.7. 2001 (z 392 na 439 Kč/jednoho pojištěnce měsíčně). Tato úprava oproti roku 2001 přinese sice do systému přibližně 1,6 mld. Kč, kladně se však projeví nejen u VZP ČR, ale i u ZZP, kde dochází ke snížení odvodů na zvláštní účet přerozdělování. S ohledem na měnící se portfolia pojištěnců mezi VZP ČR a ostatním souborem ZZP se již částečně zmírnily rozdíly v příjmové oblasti, přesto však výdaje na zdravotní péči v přepočtu na jednoho průměrného pojištěnce jsou v poměru k průměrným výdajům za systém stále vyšší, než dosahovaná výše příjmů po přerozdělování na jednoho pojištěnce u VZP v porovnání s průměrnými příjmy systému. Základní záměry ve ZPP 2002 jsou především založeny na prolongaci platného právního stavu, kdy bez odstranění základních příčin tohoto stavu nelze předpokládat ani v r. 2002 výrazné zlepšení hospodaření VZP ČR. I když základní právní normy ovlivňující hospodaření systému v.z.p. byly za uplynulé období mnohokrát novelizovány (z toho zákon č. 550/1991 Sb. zcela nahrazen zákonem č. 48/1997 Sb.), nedaří se těmito postupnými kroky nastavit v daném systému finanční rovnováhu mezi hospodařením této zdravotní pojišťovny a hospodařením souboru zaměstnaneckých zdravotních pojišťoven (dále jen "ZZP"). Především v důsledku nahromaděných závazků po lhůtě splatnosti smluvních ZZ u VZP ČR a průběžného pravidelného plnění závazkových vztahů u všech ZZP docházelo k postupnému odlivu pojištěnců od VZP ČR k ZZP. Odliv pojištěnců se nezastavil ani zákonem č. 69/2000 Sb., kterým byl vytvořen prostor pro finanční zdroj na preventivní programy pro pojištěnce VZP ČR z prostředků základního fondu. Z těchto skutečností vycházela i VZP ČR při sestavení ZPP 2002, kdy plánuje další úbytek 140 tisíc pojištěnců s dosažením stavu 7 046 tis. pojištěnců k 31.12. 2002. Pokud by tato hranice byla ve skutečnosti dosažena, znamenalo by to, že osm činných ZZP by mezi sebe rozdělilo více než 30 % z celkového počtu pojištěnců. Na této základní úvaze je postaven odhad vývoje dalších ukazatelů ZPP 2002, především konstrukce vyrovnané plánované finanční bilance (uložené § 6 odst. 1 zákona č. 551/1991 Sb., ve znění pozdějších předpisů).

Ve srovnání s vybranými souhrnnými ukazateli systému veřejného zdravotního pojištění jako celku lze ZPP 2002 VZP ČR charakterizovat takto::


Průměrný počet pojištěnců VZP ČR je očekáván ve výši 7 096 167 pojištěnců což činí 68,7 % z celkového počtu pojištěnců ČR.
Celkové příjmy pojistného včetně vlivu přerozdělování jsou očekávány ve výši 96 745 mil. Kč, což představuje 72 % z celkových příjmů za soubor činných ZP.
Celkové výdaje na zdravotní péči hrazené ze základního fondu i fondu prevence jsou očekávány ve výši 94 260 mil. Kč, což představuje 72,3 % z výdajů celého systému v.z.p.
Roční průměrné příjmy na jednoho pojištěnce jsou očekávány ve VZP ČR ve výši 13 633 Kč, což představuje 104,9 %, v porovnání s průměrnými příjmy za systém ve výši 13 001 Kč.
Roční průměrné výdaje na zdravotní péči na jednoho pojištěnce jsou očekávány ve výši 13 283 Kč, což představuje 105,3 % v porovnání s průměrnými výdaji za systém ve výši 12 620 Kč.
Saldo hospodaření jako rozdíl celkových příjmů a celkových výdajů za rok 2002 očekává VZP ČR ve výši 83 mil. Kč, což činí pouze 10 % z celkového plánovaného salda systému ve výši 823 mil. Kč. Saldo má vytvořit zdroj finančních prostředků pro naplnění RF,ZF (u ZZP), splátek půjček, návratných finančních výpomocí a zdroj na doplnění ostatních zůstatků fondů v.z.p v souladu s vyhl. č. 227/1998 Sb., ve znění pozdějších předpisů. U VZP ČR objem vytvořeného salda je zcela nedostatečný pro pokrytí přídělu do RF.
Pohledávky za plátci pojistného po lhůtě splatnosti k 31.12. 2001 očekává VZP ČR ve výši 17 192 mil. Kč, což představuje 84,5 % z pohledávek systému v.z.p. Jejich stav je navíc u VZP ČR kladně ovlivněn uskutečněným "projektem odkupu" ve výši 3 155 tis. Kč v roce 2001. U systému se toto snížení projevuje v hodnotě cca 3,5 mld. Kč, neboť do projektu odkupu byly zapojeny i čtyři ZZP.
Závazky po lhůtě splatnosti vůči ZZ VZP ČR k 31.12. 2002 nepředpokládá. S ohledem na to, že skutečná výše prostředků získaných odkupem překračuje plánovaný objem zapracovaný do ZPP 2002 jeví se tato úvaha jako reálná.
Minimální stav RF VZP ČR by měl k 31.12.2002 dosáhnout 2 686 mil. Kč. Očekávaná výše RF k tomuto datu dosahuje pouze 6 tis. Kč. což představuje vnitřní dluh VZP ČR v hodnotě 2 686 mil Kč. V systému ZZP jsou vytvořeny předpoklady k vytvoření objemu finančních prostředků souhrnu RF za ZZP k 31.12. 2002 ve výši 1 021 mil.Kč. Současná hodnota souhrnu těchto RF se pohybuje okolo 916 mil. Kč.

Již z výše uvedeného porovnání základních ukazatelů hospodaření VZP ČR a celého systému veřejného zdravotního pojištění vystupuje, tak jako v předchozích letech, do popředí vnitřní nerovnováha systému, která byla v roce 2001 pouze částečně utlumena dotací ze státních prostředků směrovanou do oblasti nahromaděných závazků po lhůtě splatnosti. Nadále se nerovnováha projevuje nedostatkem zdrojů VZP ČR pro naplnění zcela vyčerpaného rezervního fondu a nutnosti používat komerční úvěry na dokrytí svých investičních potřeb. Pouze pokud by se očekávání VZP ČR o dalším poklesu pojištěnců v roce 2002 nenaplnilo, došlo by bez ohledu na důsledky platného přerozdělování příjmů z pojistného mezi pojišťovnami, ke zřetelnému zlepšení odhadovaných výsledků jejího hospodaření, a to jak ve smyslu vyšší možné dynamiky nárůstu výdajů na zdravotní péči, tak i salda běžného hospodaření. V oblasti systému stanovení úhrad zdravotní péče v roce 2002 se zásadní změny neočekávají, neboť navrhovaný systém DRG bude nadále ověřován ve vybraných zdravotnických zařízeních. Nelze proto očekávat ani žádné výrazné relativní úspory, které by mohly být důsledkem nějaké cílené regulace výdajové strany. Určitý vliv na finanční konsolidaci hospodaření VZP ČR proto může mít reálně jen zvýšení účinnosti výběru pojistného, kde lze hledat potencionální zdroj finančních prostředků nad rámec ZPP 2002. Stále zřetelněji se nejen v hospodaření VZP ČR, ale i v celém systému veřejného zdravotního pojištění, projevuje nutnost nového vybilancování příjmové i výdajové strany systému veřejného zdravotního pojištění, resp. obecněji zavedení nových nástrojů a metod vybilancování disponibilních zdrojů a potřeb financování zdravotní péče. Toto přehodnocení může mít různou podobu a může vyústit do různých variant koncepční i systémové podoby změn. Pro rozhodování o těchto změnách jsou v současném standardním režimu hodnocení výsledků hospodaření i plánovaných záměrů ZP dostatečné informace, a to v časových řadách údajů v rozsahu, který nebyl k dispozici při uzákonění systému financování zdravotní péče na bázi veřejného zdravotního pojištění v letech 1992-1993. Je však nutné si uvědomit, že tuto stranu bilance je nutno doplnit i validními informacemi, monitorujícími činnost všech typů zdravotnických zařízení napojených na systém veřejného zdravotního pojištění. Po zvážení všech skutečností vyplývajících z podrobného hodnocení ZPP 2002 Všeobecné zdravotní pojišťovny ČR vláda předává tento dokument, v souladu s § 6 odst. 3 zákona č. 551/1991 Sb., ve znění pozdějších předpisů k projednání v Poslanecké sněmovně Parlamentu, s doporučením k jeho schválení.