I. p ř i j í m á k návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady č. 36O/l992 Sb., o výkonu povolání autorizovaných architektů a o výkonu povolání autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě stanovisko uvedené v příloze tohoto usnesení;
II. p o v ě ř u j e předsedu vlády, aby o tomto stanovisku informoval předsedu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky.
Provede:
předseda vlády
Předseda vlády
Doc. Ing. Václav K l a u s , CSc., v.r.
Příloha k usnesení vlády ČR ze dne 19. května 1993 č. 252
S t a n o v i s k o
vlády České republiky
k návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon ČNR č. 360/1992 Sb., o výkonu povolání autorizovaných architektů a o výkonu povolání autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě
/tisk č. 270/
Vláda České republiky na svém zasedání dne 19. května 1993 projednala a posoudila poslanecký návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon ČNR č. 360/1992 Sb., o výkonu povolání autorizovaných architektů a o výkonu povolání autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě. Vláda s předloženým návrhem vyslovila souhlas za předpokladu, že v jeho textu budou zohledněny následující připomínky:
1. K § 7 odst. 2
Návrh vychází zejména ze zjištění, že autorizační zkušební komise nejsou sto zajistit přezkoušení uchazečů o autorizační zkoušky v šestiměsíční lhůtě od obdržení žádosti stanovené v platné právní úpravě a nedostatky administrativně-technického a organizačního charakteru se řeší novelizací zákona.
Vzhledem k obdobné koncepci podmínek pro výkon odborných činností upravených v novelizovaném zákoně a podmínek pro výkon činnosti například advokátů a komerčních právníků doporučuje se navržené znění upravit takto:
"/2/ Ke zkoušce odborné způsobilosti Komora připustí na základě písemné žádosti každého uchazeče, který splnil podmínky uvedené v odstavci 1 písm. a/ až e/; zkoušky odborné způsobilosti se konají nejméně dvakrát ročně.".
Použití navrhované dikce "bez zbytečného odkladu" stávající stížnosti na průtahy v pozvání ke zkoušce neodstraní; vzhledem k neurčitosti svého obsahu může být vykládáno i jako lhůta kratší než stávající šestiměsíční.
2. K § 34
Přijetí navržené úpravy se nedoporučuje. Představuje neodůvodněné prodloužení lhůty, v níž mohou osoby bez státní autorizace vykonávat vybrané činnosti, ve srovnání s výkonem odborných činností /daňoví poradci, komerční právníci apod./ a stav právní nejistoty na straně objednatelů, zda jde o osobu kvalifikovanou k výkonu dané činnosti. Prodloužení období, kdy lze vykonávat vybrané činnosti bez státní autorizace, popř. oprávnění dokončit převzaté i dlouhodobé zakázky i v případě neudělení státní autorizace směřuje proti základní koncepční myšlence zákona. S udělením autorizace a zapsáním do seznamu vedeného příslušnou Komorou spojuje zákon závažné právní důsledky /odpovědnost těchto osob, povinné pojištění, jimi podepsané dokumenty jsou veřejnými listinami, vztahuje se na ně působnost příslušné Komory apod./. S ohledem na charakter vykonané činnosti, tj. projektové a realizační ve výstavbě, je třeba chránit veřejný zájem.