Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 2003 > 2003-05-12

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 12. května 2003 č. 457 + P

k poslaneckému návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 49/1997 Sb., o civilním letectví a o změně a doplnění zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání
(živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů
(sněmovní tisk č. 292)


Vazba na záznam z jednání vlády:

V l á d a

I. p ř i j í m á k návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 49/1997 Sb., o civilním letectví a o změně a doplnění zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů, (sněmovní tisk č. 292) stanovisko uvedené v příloze tohoto usnesení;

II. p o v ě ř u j e předsedu vlády, aby o stanovisku vlády uvedeném v bodě I tohoto usnesení informoval předsedu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky.


Provede:

předseda vlády




S t a n o v i s k o

vlády k návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 49/1997 Sb., o civilním letectví a o změně a doplnění zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů
(sněmovní tisk č. 292)


Vláda na své schůzi dne 12. května 2003 projednala a posoudila návrh zákona, kterým se mění zákon č. 49/1997 Sb., o civilním letectví a o změně a doplnění zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů, (sněmovní tisk č. 292) a vyslovila s tímto návrhem n e s o u h l a s, a to z těchto důvodů:

a) předložený návrh novely zákona přenáší funkce, které z povahy věci mohou náležet pouze bezpečnostním sborům vykonávajícím státní moc, na soukromoprávní subjekty a představuje tak jen obtížně přijatelnou zásadní koncepční změnu v právní úpravě ochrany civilního letectví, tj. změnu, jež je v rozporu s bezpečnostní politikou státu,

b) navržená úprava práv a povinností zaměstnanců civilní bezpečnostní služby a bezpečnostní ochranné služby je zcela nedostatečná ve srovnání s úpravou práv a povinností příslušníků Policie České republiky, obsaženou v zákoně č. 283/1991 Sb., o Policii České republiky, ve znění pozdějších předpisů (např. právo odebrat zbraň, omezit pohyb agresivních osob, vymezení nutné obrany v souvislosti s právem použít zbraň, úprava povinností při použití donucovacích prostředků), popřípadě některé navrhované kompetence dokonce překračují i kompetence Policie České republiky (např. pokud jde o oprávnění zadržet osobu podle navrženého ustanovení § 20a odst. 1 písm. f) ve srovnání s právní úpravou zadržení podle ustanovení § 75 a násl. trestního řádu, a to za situace, kdy oprávnění civilních bezpečnostních služeb a bezpečnostních ochranných služeb, získávaná na základě živnostenského zákona, v žádném případě neposkytují dostatečné záruky, že při výkonu těchto služeb nebude zneužito použití donucovacích prostředků,

c) zařazení zaměstnanců civilní bezpečnostní služby nebo bezpečnostní ochranné služby mezi letecký personál je nepřípustné z důvodu neslučitelnosti s předpisy Mezinárodní organizace pro civilní letectví,

d) nehledě k výše uvedeným argumentům návrh zákona není dopracován v řadě směrů, například neřeší vztah navrhované úpravy k zákonu o Policii České republiky, k zákonu o zbraních, zejména pokud jde o navrhované nahrazení zbrojního průkazu průkazem způsobilosti leteckého personálu zajišťujícího ochranu civilního letectví, a k živnostenskému zákonu.

Vláda si je vědoma, že s ohledem na zvýšená rizika mezinárodního terorismu je nezbytné, v souladu s novými nařízeními Evropských společenství, přijmout odpovídající bezpečnostní opatření. Proto v současné době připravuje rozsáhlejší návrh novely zákona o civilním letectví, který bude, kromě jiného, komplexně řešit i bezpečnost civilního letectví.