Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 1997 > 1997-04-09

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 9. dubna 1997 č. 208 + 3P

ke Zprávě o stavu a vývoji ve věcech drog v České republice za rok 1996

Vazba na záznam z jednání vlády:

V l á d a

I. b e r e n a v ě d o m í Zprávu o stavu a vývoji ve věcech drog v České republice za rok 1996 obsaženou v části III předloženého materiálu s úpravami podle připomínek vlády;


II. p o v ě ř u j e předsedu vlády a předsedu Meziresortní protidrogové komise (dále jen “Komise”), aby předložil zprávu podle bodu I tohoto usnesení předsedovi Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky k dalšímu projednání a zveřejnil ji;


III. s c h v a l u j e

1. úkoly k plnění protidrogové politiky vlády v roce 1997 uvedené v příloze č. 1 tohoto usnesení,

2. pravidla pro čerpání finančních prostředků ze státního rozpočtu na protidrogovou politiku okresních a magistrátních úřadů a úřadů statutárních měst v roce 1997, uvedená v příloze č. 2 tohoto usnesení,

3. statut Komise uvedený v příloze č. 3 tohoto usnesení,

4. použití částky 35 mil. Kč z položky - Komplexní součinnostní program prevence kriminity a prevence drogových závislostí na místní úrovni - rozpočtová kapitola Všeobecná pokladní správa na protidrogovou politiku okresních a magistrátních úřadů a úřadů statutárních měst,


IV. z r u š u j e přílohu č. 1 usnesení vlády z 9. května 1996 č. 281, o organizaci a systémovém řízení vládní protidrogové politiky (Statut meziresortní Protidrogové komise, Jednací řád meziresortní Protidrogové komise),


V. u k l á d á

1. předsedovi vlády a předsedovi Komise

a) koordinovat postup plnění úkolů podle bodu III/1 tohoto usnesení,

b) předložit Komisi ke schválení návrh rozdělení a způsob využití částky 35 mil. Kč schválené bodem III/4 tohoto usnesení podle pravidel schválených bodem III/2 tohoto usnesení.

2. členům vlády zajistit plnění úkolů podle bodu III/1 tohoto usnesení,

3. místopředsedovi vlády a ministru financí uvolnit částku 35 mil. Kč podle bodu III/4 rozhodnutí Komise podle bodu V/1b tohoto usnesení.

4. přednostům okresních úřadů, primátorovi hlavního města Prahy, primátorům měst Brna Ostravy a Plzně a primátorům statutárních měst Českých Budějovic, Havířova, Hradce Králové, Karlových Varů, Liberce, Olomouce, Opavy, Pardubic, Ústí nad Labem, Zlína řídit se při čerpání finančních prostředků uvedených v bodě III/4 tohoto usnesení a finančních prostředků ponechaných v rámci zúčtování se státním rozpočtem za rok 1996 na protidrogovou politiku pro rok 1997 podle bodu II/1/a usnesení vlády ze 17. prosince 1996 č. 648 pravidly schválenými v bodě III/2 tohoto usnesení a rozhodnutím Komise o účelu jejich použití.


Provedou :

členové vlády,
přednostové okresních úřadů,
primátor hlavního města Prahy,
primátoři měst Brna, Ostravy a Plzně,
primátoři statutárních měst Českých Budějovic, Havířova, Hradce Králové, Karlových Varů, Liberce, Olomouce, Opavy, Pardubic, Ústí nad Labem, Zlína

Předseda vlády
prof. Ing. Václav K l a u s , CSc., v. r.

Příloha č. 1 k usnesení vlády ze dne 9. dubna 1997 č. 208

SEZNAM ÚKOLŮ
k plnění protidrogové politiky vlády v roce 1997


A. Úkoly k vypracování další dlouhodobé koncepce protidrogové politiky vlády


I. K projednání vládou :

1. Vypracovat dlouhodobou koncepci protidrogové politiky na období od roku 1998
Termín: 30. listopad 1997
Provede: MPK


II. K projednání MPK (ke splnění úkolu A.I.1)

2. Vypracovat:

a) analýzu mechanismů financování protidrogové politiky vlády na všech úrovních
Termín : 31. červenec 1997
Provede : MPK ve spolupráci s MF

b) návrh mechanismů financování na celostátní i na tzv. místní úrovni pro státní i nestátní subjekty

Termín: 30. září 1997
Provede: MPK ve spolupráci s MF


3. Vypracovat návrh mechanismů účinné kontroly financování na všech úrovních pro státní i nestátní subjekty

Termín: 30. září 1997
Provede: MPK ve spolupráci s MF


4. Vypracovat návrh vymezení kompetencí a mechanismů koordinační funkce MPK
Termín: 30. květen 1997
Provede: MPK ve spolupráci s MZV


5. Vypracovat :

a) analýzu způsobu řízení okresních protidrogových koordinátorů a dalších osob, které zabezpečují uplatňování protidrogové politiky vlády

Termín: 30. květen 1997
Provede: MV, MSP, MZ, MŠMT, MPSV

b) návrh modelu řízení uplatňování protidrogové politiky vlády na tzv. místní úrovni

Termín: 30. červen 1997
Provede: MPK


6. Navrhnout vymezení úlohy a kompetence tzv. nestátních subjektů v praktické implementaci protidrogové politiky vlády

Termín: 30. září 1997
Provede : MPK


7. Zpracovat návrh akreditačního a licenčního systému v oblasti protidrogového působení
Termín: 30. září 1997
Provede: MPK


8. Navrhnout a zabezpečit minimální rozsah léčebné péče o problémové uživatele drog a závislé
Termín: návrh do 30. září 1997
zabezpečení do 31.prosince 1997
Provede: MZ




9. Předložit návrh řešení postihu nedovolené výroby, obchodu, distribuce a držení drog včetně dílčí novely trestního zákona

Termín: 30. květen 1997
Provede: MSP ve spolupráci s MV



B. Další úkoly


10. Zabezpečit účinnou koordinaci a spolupráci vzdělávání ve všech oblastech protidrogového působení včetně zpracovávání podkladových dokumentů pro toto vzdělání
Termín: průběžně
Provede: MPK ve spolupráci s MF-GŘC a MO


11. Zavést a provozovat jednotný informační systém pro zpracování informací souvisejících
s drogovou kriminalitou propojující všechny úrovně kriminální služby

Termín: průběžně
Provede: MV


12. Zabezpečit fungování informačního systému v působnosti hygienické služby včetně vytvoření registru problémových uživatelů drog

Termín: 30. září 1997 (informační systém)
průběžně (registr)
Provede : MZ

13. Zabezpečit zpracování “Minimálního preventivního programu” závazného pro všechny školy a školská zařízení a jeho promítnutí do základních učebních dokumentů, zařazení zásad protidrogové politiky vlády do učebních dokumentů všech forem vzdělávání pedagogického, psychologického, lékařského a sociálního typu

Termín: 31. srpen 1997
Provede: MŠMT ve spolupráci s MZ
v oblasti postgraduálního
vzdělávání lékařů a
farmaceutů


14. Dokončit proškolení pedagogů základních a středních škol k preventivní části protidrogové politiky vlády a zajistit jeho kontrolu prostřednictvím školských úřadů

Termín: 31. prosinec1997
Provede: MŠMT


15. Doporučit Nejvyššímu státnímu zastupitelství vypracovat metodická doporučení pro státní zastupitelství a navrhnout podmínky pro rozšíření systému diferencovaného výkonu trestu v NVÚ

Termín: 30. červen 1997
Provede: MSP


16. Stanovit rozsah kompetencí a spolupráce při zamezování trestné činnosti těch skupin osob, které jsou zapojeny do obchodu s drogami

Termín: 30. červen 1997
Provede: MV ve spolupráci s MF-GŘC a MO


17. Vypracovat v návaznosti na novelu celního zákona metodiku postupu zaměřenou na trestnou činnost páchanou v oblasti ilegálního obchodu s drogami.

Termín: 30. červen 1997
Provede: MV, MF-GŘC


18. Zajistit vypracování souboru opatření proti zneužívání drog příslušníky Policie ČR, AČR včetně Vojenské policie a pracovníků vězeňské služby a k zamezení korupce policejních a státních úředníků v oblasti drogové problematiky.

Termín: prosinec 1997
Provede: MV, MSP, MO


19. Zohlednit drogovou problematiku při přípravě rekodifikace trestního zákonodárství

Termín: průběžně
Provede: MSP


20. Předložit k projednání vládou návrh zákona o návykových látkách a o změnách a doplněních některých dalších zákonů

Termín: 31. červenec 1997
Provede: MZ


Příloha č. 2 k usnesení vlády ze dne 9. dubna 1997 č. 208

Pravidla
pro čerpání finančních prostředků ze státního rozpočtu
na protidrogovou politiku okresních a magistrátních úřadů
a úřadů statutárních měst v roce 1997
__________________________________________________


Čl. I
Vymezení účelu

Finanční prostředky je možné použít na:

(1) Náklady spojené s činností protidrogového koordinátora

(1.1) Účast na jednání protidrogových koordinátorů
Úhrada nákladů spojených s účastí na jednání protidrogových koordinátorů

(1.2) Ostatní náklady
Úhrada ostatních nákladů spojených s vlastní činností protidrogového koordinátora (např. další vzdělávání koordinátora, aj).

(2) Primárně - preventivní aktivity

(2.1) Vzdělávání lektorů, pedagogů, sociálních a dalších pracovníků

(2.2) Preventivní protidrogové programy v cílové populaci dětí a dospívající mládeže (např. preventivní besedy, peer programy)

(2.3) Metodické materiály (periodika, publikace, videokazety, propagační materiály aj.)

(2.4) Realizace projektů, dotace nebo jiné formy finanční podpory
Realizace projektů, dotace nebo jiné formy finanční podpory na primárně - preventivní aktivity: např. preventivní programy pro rodiče, mimoškolní aktivity specificky zaměřené na primární prevenci, komplexní preventivní programy na místní úrovni, programy včasné intervence, preventivní programy zaměřené na cílovou populaci dětí se zvýšeným rizikem (např. preventivní programy pro příslušníky národnostních menšin, pro děti z dysfunkčních rodin aj.)

(2.5) Centrum primární prevence
Náklady na zřízení a činnost Centra primární prevence poskytujícího komplexní primárně-preventivní služby. Tato centra jsou zřizována přednostně v oblastech s vysokým výskytem problémů způsobených zneužíváním ilegálních drog.

(3) Sekundárně-preventivní aktivity

(3.1) Ambulantní zařízení pro uživatele drog
Podpora činnosti ambulantních a poradenských zařízení pro uživatele drog a jejich rodiny.

(3.2) Nízkoprahová zařízení pro uživatele drog
Náklady na zřízení a činnost kontaktních center, drop-in center atd.

(3.3) Denní stacionární programy pro uživatele drog
Náklady na zřízení a činnost denních stacionárních programů intenzivní ambulantní péče pro uživatele drog.

(3.4) Detoxifikační lůžka
Náklady na zřízení a činnost detoxifikačních jednotek.

(3.5) Lůžka pro krátkodobou a střednědobou hospitalizaci osob závislých na návykových látkách
Náklady na činnost programů krátkodobé a střednědobé ústavní péče pro drogově závislé.

(3.6) Dlouhodobé léčebné a resocializační programy
Náklady na zřízení a činnost terapeutických komunit pro drogově závislé.

(4) Terciárně-preventivní aktivity

(4.1) Doléčovací centrum
Náklady na zřízení a činnost doléčovacích programů zaměřených na prevenci relapsu a následnou péči závislých osob.

(4.2) Podpora činnosti chráněných dílen, chráněných pracovišť
Náklady na podporu činnosti programů poskytujících chráněné bydlení s průběžnou ambulantní péčí a programů poskytujících pracovní příležitosti pro závislé na drogách, kteří absolvovali dlouhodobou léčbu.

(4.3) Programy minimalizace zdravotních a sociálních rizik u uživatelů drog
Náklady na zřízení a činnost programů zaměřených na snížení zdravotních a sociálních rizik spojených s užíváním drog (výměnné programy, substituční programy).



Čl. II
Podmínky pro čerpání finančních prostředků

(1) Základní podmínkou pro čerpání finančních prostředků je účelovost jejich využití stanovená čl. I.

(2) Podmínkou pro čerpání finančních prostředků, poskytnutí dotace či jiné formy finanční podpory je finanční spoluúčast okresního či magistrátního úřadu či úřadu statutárního města, případně jiných právnických či fyzických osob ve výši 10 - 30% celkových nákladů na projekt.

(3) Úhrada nákladů při realizaci jednorázových preventivních aktivit (např. přednášek) bude podmíněna provedením záznamu, který bude obsahovat:
· název tématu,
· datum a místo konání,
· jméno lektora a jeho kvalifikace,
· výši smluvní odměny,
· rozsah aktivity v hodinách,
· popis cílové populace (počet, věk),
· smlouvu, objednávku nebo jiný právní vztah na další činnosti v rozsahu podstatných náležitostí.

(4) V případě dotace či jiné formy finanční podpory budou finanční prostředky poskytnuty na základě:
· předloženého projektu, jehož záměr je v souladu s prioritami protidrogové politiky okresního, magistrátního úřadu či úřadu statutárního města,
· předložených údajů o předkladateli projektu a statutárním zástupci předkladatele, popř. právnické osobě, které jsou finanční prostředky poskytnuty,
· smlouvy, v rámci které byly finanční prostředky poskytnuty, včetně uvedení smluvních stran, definice předmětu smlouvy, termínu plnění a časového harmonogramu realizace,
· smluvního ustanovení, jakým způsobem bude naloženo se základním vybavením pořizovaným z dotace či jiné formy finanční podpory po ukončení projektu
· finanční rozvahy, která bude obsahovat celkovou částku plánovanou na realizaci projektu, z toho samostatně specifikovanou výši požadovaného příspěvku, výši finanční spoluúčasti ostatních smluvních stran a rozpis nákladů projektu ve smyslu rozpočtové skladby pro rozpočtové a příspěvkové organizace státní správy (dle “Opatření ministerstva financí o rozpočtové skladbě č.j. 111/27947/1996”, publikované ve Finančním zpravodaji č. 6/1996)..

(5) Finanční prostředky je možné použít na úhradu nákladů spojených se základním vybavením dotovaných či jinak finančně podporovaných projektů s výše stanoveným účelem (např. výpočetní technika, spojovací technika) do max. výše 100.000 Kč.

(6) Je vyloučeno použití prostředků účelové dotace na výdaje spojené s podnikatelskými aktivitami, zahraničními cestami, dary a pohoštěním.



Čl. III
Odpovědnost a kontrola hospodaření s finančními prostředky

(1) Okresní, magistrátní úřady a úřady statutárních měst odpovídají za hospodárné použití prostředků státního rozpočtu v souladu s těmito Pravidly a obecně závaznými právními předpisy.

(2) Věcné využití finančních prostředků kontroluje Mezirezortní protidrogová komise.

(3) Kontrolu použití prostředků a uložení sankcí za porušení rozpočtové kázně provádí územní finanční orgány.


Čl. IV
Věcné vyhodnocení realizovaných aktivit

(1) Okresní, magistrátní úřady a úřady statutárních měst provedou vyhodnocení realizovaných aktivit z hlediska věcné účinnosti v oblasti protidrogové politiky a předloží je Mezirezortní protidrogové komisi nejpozději do 31. ledna následujícího roku.

(2) Závěrečnou zprávu o věcném využití finančních prostředků na protidrogovou politiku okresních, magistrátních úřadů a úřadů statutárních měst zpracuje sekretariát Mezirezortní protidrogové komise a předloží ke schválení Mezirezortní protidrogové komisi vlády ČR.


Čl. V
Zúčtování dotace se státním rozpočtem

(1) Příslušné okresní, magistrátní úřady a úřady statutárních měst provedou finanční vypořádání čerpání finančních prostředků se státním rozpočtem v termínu stanoveném ministerstvem financí.


Čl. VI
Závěrečná ustanovení

(1) Tyto podmínky nabývají účinnosti dnem 9. dubna 1997.


Příloha č. 3 k usnesení vlády ze dne 9. dubna 1997 č. 208


Statut Meziresortní protidrogové komise

Článek I.

Postavení Meziresortní protidrogové komise


Meziresortní protidrogová komise (dále jen "Komise") je poradním a koordinačním orgánem vlády ve věcech protidrogové politiky.


Článek II.

Působnost Komise



Komise:

a) soustřeďuje, projednává a předkládá vládě informace, podklady a návrhy pro tvorbu a uplatňování jednotné protidrogové politiky vlády a koordinuje plnění úkolů vyplývajících z této koncepce,

b) koordinuje plnění úkolů vyplývajících z mezinárodních smluv, jimiž je Česká republika vázána a z členství České republiky v mezinárodních organizacích,

c) spolupracuje s ústředními orgány státní správy při sestavování návrhů rozpočtových kapitol státního rozpočtu v oblasti protidrogové politiky státu,

d) řídí činnost okresních a magistrátních protidrogových koordinátorů po metodické stránce,

f) předkládá každý rok nejpozději do konce března zprávu o stavu a vývoji ve věcech drog v České republice za předcházející kalendářní rok



Článek III.

Složení Komise


/1/ Členy Komise jsou: předseda vlády a ministři vnitra, spravedlnosti, zdravotnictví, obrany, školství, mládeže a tělovýchovy, práce a sociálních věcí.

/2/ Předsedou Komise je předseda vlády.


Článek IV.

Způsob práce Komise


/1/ Předseda Komise:

a) řídí Komisi a odpovídá za její činnost vládě,

b) informuje ostatní členy vlády, v jejichž pravomoci je uplatňování protidrogové politiky vlády, o termínech jednání Komise,

c) na návrh členů Komise rozhoduje o tom, zda k jednání budou přizváni další odborníci z orgánů veřejné správy, vědeckých pracovišť nebo jiných institucí.

/2/ V době nepřítomnosti předsedy Komise plní jeho úkoly jím pověřený člen Komise.

/3/ Člen Komise:

a) je povinen účastnit se jednání Komise,

b) předkládá návrhy Komisi a podílí se na jejím rozhodování,

c) je povinen v případě své nepřítomnosti určit po projednání s předsedou Komise svého zástupce, který ho bude zastupovat na jednání Komise.

/4/ Komise jedná a přijímá závěry zpravidla na základě písemných podkladů předložených členy Komise a dalšími ministry.

/5/ Podle potřeby si Komise vytváří pracovní skupiny, kterým určí okruh jejich činností, jejich kompetence a způsob práce.

/6/ Komise se schází dle potřeby, nejméně však dvakrát ročně. Při svých jednáních se řídí tímto statutem, koncepcí protidrogové politiky schválenou vládou a úkoly uloženými v zápisu z jednání Komise k plnění protidrogové politiky vlády.

/7/ Způsob jednání si Komise určuje sama.


Článek V.

Sekretariát Komise


/1/ Sekretariát Komise (dále jen "sekretariát"):

a) organizačně a administrativně zabezpečuje činnost Komise,

b) soustřeďuje podklady a informace potřebné pro činnost Komise,

c) zpracovává odborné podklady pro jednání Komise podle pokynů předsedy Komise.

/2/ Sekretariát je organizační součástí Úřadu vlády České republiky.

/3/ Za zabezpečení úkolů sekretariátu podle odstavce /1/ tohoto článku odpovídá Komisi ředitel sekretariátu (dále jen “ředitel”) jmenovaný do této funkce a odvolávaný z ní na návrh předsedy Komise vedoucím Úřadu vlády.

/4/ Ředitel sekretariátu vykonává funkci sekretáře Komise a účastní se schůzí Komise.

/5/ K zabezpečení úkolů Komise je ředitel oprávněn jednat s ústředními orgány státní správy, v jejichž působnosti je realizace protidrogové politiky vlády, za účelem součinnosti nezbytné k plnění úkolů Komise.


Článek VI.

Účinnost



Tento statut nabývá účinnosti dnem 9. dubna 1997.