Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 2001 > 2001-09-12

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 12. září 2001 č. 898 + P

k senátnímu návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 140/1996 Sb.,
o zpřístupnění svazků vzniklých činností bývalé Státní bezpečnosti,
zákon č. 97/1974 Sb., o archivnictví, ve znění pozdějších předpisů,
a zákon č. 368/1992 Sb., o správních poplatcích,
ve znění pozdějších předpisů
(sněmovní tisk č. 1021)


Vazba na záznam z jednání vlády:

V l á d a

I. p ř i j í m á k senátnímu návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 140/1996 Sb., o zpřístupnění svazků vzniklých činností bývalé Státní bezpečnosti, zákon č. 97/1974 Sb., o archivnictví, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 368/1992 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů (sněmovní tisk č.1021), stanovisko uvedené v příloze tohoto usnesení;

II. p o v ě ř u j e předsedu vlády, aby o stanovisku vlády uvedeném v bodě I tohoto usnesení informoval předsedu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky.


Provede:
předseda vlády




S t a n o v i s k o

vlády k senátnímu návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 140/1996 Sb.,
o zpřístupnění svazků vzniklých činností bývalé Státní bezpečnosti,
zákon č. 97/1974 Sb., o archivnictví, ve znění pozdějších předpisů,
a zákon č. 368/1992 Sb., o správních poplatcích,
ve znění pozdějších předpisů
(sněmovní tisk č. 1021)


Vláda na jednání své schůze dne 12. září 2001 projednala a posoudila návrh zákona, kterým se mění zákon č. 140/1996 Sb., o zpřístupnění svazků vzniklých činností bývalé Státní bezpečnosti, zákon č. 97/1974 Sb., o archivnictví, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 368/1992 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů (sněmovní tisk č. 1021) a vyslovila n e s o u h l a s s tímto s návrhem, a to zejména z těchto důvodů:

- předložený návrh zákona zásadním způsobem překračuje rámec novelizovaného zákona, který, jak vyplývá i z jeho názvu, upravuje pouze zpřístupnění svazků vzniklých činností bývalé Státní bezpečnosti, zatímco předložený návrh zákona upravuje zpřístupnění svazků vzniklých činností dalších orgánů, jejichž vymezení navíc odporuje i tehdejším organizačním strukturám; jde tedy v podstatě o návrh nového zákona,

- předložený návrh zákona je v rozporu se zákonem č. 451/1991 Sb., kterým se stanoví některé další předpoklady pro výkon některých funkcí ve státních orgánech a organizacích České a Slovenské Federativní Republiky, České republiky a Slovenské republiky, ve znění pozdějších předpisů, v němž se předpokládá, že osvědčení Ministerstva vnitra o tom, že občan nebyl příslušníkem Sboru národní bezpečnosti zařazeným ve složce Státní bezpečnosti a že nebyl evidován v materiálech Státní bezpečnosti jako rezident, agent, držitel propůjčeného bytu, držitel konspiračního bytu, informátor nebo ideový spolupracovník Státní bezpečnosti, lze vydat pouze osobě, které se toto osvědčení týká,

- opuštění individuálního přístupu k informacím týkajících se určité skupiny osob, jakož i principu přesného vymezení okruhu osob, které mají oprávnění se s těmito informacemi seznamovat, není v souladu s Listinou základních práv a svobod, která garantuje svobodu a rovnost osob v jejich právech,

- předložený návrh zákona zakládá možnost zneužití osobních údajů cizími zpravodajskými službami, neboť údaje obsažené ve zpřístupňovaných materiálech by tyto služby mohly použít jako zdroj kompromitujících informací při získávání svých agentů nebo jako zdroj k represi konkrétních osob či k organizaci své zpravodajské činnosti,

- předložený návrh zákona nevylučuje ani zpřístupnění svazků bývalé Hlavní správy rozvědky Sboru národní bezpečnosti, tedy převážně materiálů, týkajících se cizích státních příslušníků; při nakládání s těmito materiály je však nutno dbát norem a zvyklostí mezinárodního soužití, které volné nakládání s těmito informacemi vylučují; materiály s čistě zahraničními vazbami jsou utajovány ve smyslu zákona o ochraně utajovaných skutečností a zpřístupnění údajů v nich obsažených by mohlo v některých státech vést k ohrožení života spolupracovníků rozvědky,

- předložený návrh zákona je v rozporu s mezinárodními úmluvami, jimiž je Česká republika vázána, neboť ve smyslu ustanovení čl. 5 Smlouvy mezi Českou republikou a Slovenskou republikou o společném postupu při dělení majetku České a Slovenské Federativní Republiky mezi Českou republiku a Slovenskou republiku a o jeho přechodu na Českou republiku a Slovenskou republiku, uveřejněné pod č. 63/2000 Sb.m.s., je možné využívat dokumentaci, vzniklou před zánikem České a Slovenské Federativní Republiky, která podle ústavního zákona č. 541/1992 Sb., o dělení majetku České a Slovenské Federativní Republiky mezi Českou republiku a Slovenskou republiku a jeho přechodu na Českou republiku a Slovenskou republiku, přešla do vlastnictví Slovenské republiky jen v souladu s právními předpisy Slovenské republiky; není řešena otázka separace údajů o občanech Slovenské republiky,

- návrh na zpřístupnění personálních svazků příslušníků bývalých bezpečnostních složek bez jejich souhlasu třetím osobám je v rozporu s ustanoveními zákona o ochraně osobních údajů, neboť tyto svazky obsahují též osobní údaje spadající do kategorie citlivých osobních údajů,

- dokumenty bývalého odboru vnitřní ochrany Sboru nápravné výchovy nemá v držení Ministerstvo spravedlnosti, jak se v předloženém návrhu zákona předpokládá, ale Vězeňská služba České republiky; v této souvislosti vláda uvádí, že riziko ohrožení života těch osob, které byly využity ve prospěch Státní bezpečnosti a jsou v současné době ve výkonu trestu nebo vazby, zcela převyšuje účel zpřístupnění svazků bývalého odboru vnitřní ochrany Sboru nápravné výchovy,

- skutečnost, že by se žadatel musel seznamovat se zpřístupněnými svazky osobně, by u osob ve vazbě nebo ve výkonu trestu vyvolalo takové finanční a technické požadavky, které není Vězeňská služba České republiky schopna zajistit,

- připojený návrh novely zákona č. 97/1974 Sb., o archivnictví, ve znění pozdějších předpisů, neodpovídá předmětu zpřístupnění upravenému v předloženém návrhu zákona, neboť spisové materiály a archiválie Komunistické strany Československa a dalších organizací založených na její ideologii, nelze podřadit pod dokumenty vzniklé činností bezpečnostních složek,

- předložený návrh zákona neobsahuje ani orientační vyčíslení finančního a hospodářského dosahu navržené právní úpravy, zejména nároky na státní rozpočet a nezbytné zvýšení počtu zaměstnanců ve státní správě.