Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 2001 > 2001-09-05

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 5. září 2001 č. 876 + P

k výročním zprávám a účetním závěrkám
zdravotních pojišťoven za rok 2000


Vazba na záznam z jednání vlády:

V l á d a

I. s c h v a l u j e výroční zprávu a účetní závěrku za rok 2000 těchto zaměstnaneckých zdravotních pojišťoven:

201 - Vojenská zdravotní pojišťovna České republiky,
205 - Hutnická zaměstnanecká pojišťovna,
207 - Oborová zdravotní pojišťovna zaměstnanců bank, pojišťoven a stavebnictví,
209 - Zaměstnanecká pojišťovna ŠKODA,
211 - Zdravotní pojišťovna Ministerstva vnitra České republiky,
213 - Revírní bratrská pokladna v Ostravě,
217 - Zdravotní pojišťovna METAL-ALIANCE,
222 - Česká národní zdravotní pojišťovna;

II. p ř i j í m á k výroční zprávě a účetní závěrce Všeobecné zdravotní pojišťovny České republiky za rok 2000 vyjádření uvedené v příloze tohoto usnesení;

III. p o v ě ř u j e předsedu vlády

1. předložit výroční zprávu a účetní závěrku Všeobecné zdravotní pojišťovny České republiky za rok 2000 předsedovi Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky, spolu s vyjádřením vlády uvedeném v bodě II tohoto usnesení,

2. informovat předsedu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky o schválených výročních zprávách zaměstnaneckých zdravotních pojišťoven uvedených v bodě I tohoto usnesení.


Provede:
předseda vlády





V y j á d ř e n í

vlády k výroční zprávě a účetní závěrce
Všeobecné zdravotní pojišťovny České republiky za rok 2000


Vláda na jednání své schůze dne 5. září 2001 projednala společné souhlasné stanovisko Ministerstva zdravotnictví a Ministerstva financí k výroční zprávě a účetní závěrce Všeobecné zdravotní pojišťovny České republiky (dále jen "VZP ČR") za rok 2000 a zaujala následující stanovisko.

V uplynulém roce dovršila VZP ČR devátý rok svého působení na území České republiky. V roce 1998 započal a v letech 1999 a 2000 pokračoval opětovný pozvolný úbytek jejích pojištěnců, jehož tempo se meziročně zvyšovalo. Za období od 1. 1. 2000 do 31. 12. 2000 dosáhl úbytek v absolutním počtu 265 983 pojištěnců a oproti předchozímu roku se zdvojnásobil. Tato skutečnost ovlivnila v hodnoceném roce negativně jak plnění ukazatelů zdravotně pojistného plánu, tak i skutečné výsledky hospodaření. Odliv pojištěnců byl z převážné míry zaviněn pokračujícími finančními problémy projevujícími se především v rostoucím objemu závazků po lhůtě splatnosti vůči zdravotnickým zařízením, který k 31. 12. 2000 dosáhl stavu 4 040 mil. Kč. Protisměrně působilo, že současně VZP ČR evidovala k 31. 12. 2000 stav neuhrazených pohledávek za plátci pojistného po lhůtě splatnosti ve výši 13 247 mil. Kč.

Předkládaná výroční zpráva obsahuje nejen všechny povinné komentáře a tabulky vyplývající z metodiky Ministerstva zdravotnictví, ale tradičně i další interní tabulky a členění podle okresních poboček. Uveden byl i přehled vývoje právních předpisů ovlivňujících příjmovou a výdajovou stránku veřejného zdravotního pojištění v roce 2000, čímž VZP ČR zachovala kontinuitu s předchozími výročními zprávami. V hodnoceném výtisku jsou promítnuty i drobné úpravy požadované v průběhu hodnocení Ministerstvem zdravotnictví a Ministerstvem financí.

Hodnocení vývoje hospodaření VZP ČR není možné provést bez porovnávání s vývojem hospodaření zaměstnaneckých zdravotních pojišťoven a celého systému veřejného zdravotního pojištění (dále jen "v.z.p.")

Celkové saldo hospodaření VZP ČR za rok 2000 (vyjádřené rozdílem celkových příjmů a celkových výdajů ve skutečném finančním vyjádření) oproti roku 1999 mírně pokleslo a dosáhlo záporné hodnoty – 211 mil. Kč, tj. meziroční snížení o 421 mil. Kč. Naproti tomu saldo hospodaření všech zaměstnaneckých zdravotních pojišťoven (dále jen "ZZP") dosáhlo hodnoty 2 332 mil. Kč a meziročně vzrostlo o 78 mil. Kč, tj. o 3,5 %.

Hospodařením VZP ČR tak nebyly ani v roce 2000 vytvořeny volné finanční prostředky nutné na:

V oblasti splácených komerčních úvěrů (uzavřených bez účasti státu), se meziročně zvýšil nesplacený zůstatek k 31. 12. 2000 ze 146 mil. Kč (k 31. 12.1999) na 198 mil. Kč.

Příjmy inkasované z vlastního výběru pojistného (od zaměstnavatelů, osob samostatně výdělečně činných a osob bez zdanitelných příjmů) dosáhly 58 121 mil. Kč, což představovalo 65,5 % z celkového objemu vybraného pojistného v celém systému v.z.p.. Oproti roku 1999 zaznamenaly příjmy VZP ČR nárůst pouze 3,9 %, oproti nárůstu 6,4 % v celém systému v.z.p.. Nižší příjmy z výběru pojistného jsou nejen odrazem portfolia plátců a jejich platební morálky, ale i důsledkem pokračujícího úbytku pojištěnců.

Ze sumárních údajů výročních zpráv činných zdravotních pojišťoven vyplývá, že k celkovému objemu platby státu (včetně úroků na zvláštním účtu) přerozdělovaného v období roku 2000 ve výši 27 258 mil. Kč, došlo ještě k odvodu ze salda z příjmů ZZP ve prospěch VZP ČR ve výši 550 mil. Kč.

VZP ČR ze zvláštního účtu přerozdělování tak získala objem finančních prostředků odpovídající celkové platbě státu (účastnící se v daném roce přerozdělování), povýšený o saldo odvodu od ZZP, tj. celkovou částku ve výši 27 808 mil. Kč, což je však o 691 mil. Kč méně než v roce 1999. Tento klesající příspěvek je u VZP ČR především důsledkem snižujícího se průměrného počtu pojištěnců, za které je stát plátcem (v daném roce o 120 tis. osob).

Příjmy VZP ČR z pojistného po přerozdělování dosáhly 85 929 mil. Kč, což z celkového objemu těchto příjmů v systému v.z.p. představovalo 74 % při meziročním snížení o 2,2 procentní body. V porovnání s podílem portfolia pojištěnců v objemu 71,8 % z celkového počtu pojištěnců je možno konstatovat, že na dosažení záporného salda hospodaření má výrazně vyšší vliv výdajová stránka VZP ČR, než stránka příjmová.

Celkové příjmy VZP ČR, včetně podílu příjmů ze zdanitelných činností, dosáhly v roce 2000 celkem 87 263 mil. Kč, což je 73,9 % z celkových příjmů systému v.z.p.. Kromě zajišťování číselníků léčiv, prostředků zdravotnické techniky, metodiky úhrad zdravotních výkonů apod., provozovala v roce 2000 VZP ČR nadále i smluvní zdravotní pojištění pro pojištěnce na území České republiky, na které se nevztahuje v.z.p. a připojištění na cesty do zahraničí. Z celkového objemu příjmů VZP ČR však činily příjmy ze zdanitelné činnosti pouze 0,57 %.

Systém v.z.p. získal, ve srovnání s rokem 1999, přírůstek finančních zdrojů ve výši 5,26 mld. Kč, z toho podíl VZP ČR činil 1,54 mld. Kč, tj. pouze 29,3 %. Meziroční nárůst výdajů za zdravotní péči činil v systému 5,05 mld. Kč, z toho u VZP ČR 1,4 mld. Kč, tj. 27,7%.

Reálné srovnání nárůstu příjmů a výdajů mezi VZP ČR a ostatními zdravotními pojišťovnami je průkaznější při porovnání průměrných hodnot vztahujících se k ročním podílům příjmů a výdajů na jednoho pojištěnce v Kč:

Z porovnání rozdílu příjmů a výdajů na jednoho pojištěnce je zřejmé, že i když dochází k pozvolnému stírání rozdílu mezi VZP ČR a ostatními ZZP, při porovnání hospodaření VZP ČR s celkovým průměrem za systém v.z.p., došlo v roce 2000 k negativnímu dopadu do hospodaření VZP ČR ve výši 1 570 mil. Kč.

Dosažené tempo růstu celkového množství finančních prostředků získaných z výběru a přerozdělování pojistného na veřejné zdravotní pojištění, použitelných k úhradě a zachování dostupné a kvalitní zdravotní péče pro pojištěnce VZP ČR ve všech okresech České republiky, spolu s nutností udržet náklady na zdravotní péči v mezích daných množstvím dosažitelných disponibilních zdrojů, určovalo i v roce 2000 základní strategii VZP ČR v oblasti zdravotní politiky. K 31.12.2000 bylo v evidenci celkem 33 372 smluvních zdravotnických zařízení, což v porovnání s předchozím rokem představuje nárůst o 8 %.

Nad rámec zdravotní péče hrazené z prostředků veřejného zdravotního pojištění VZP ČR i v roce 2000 realizovala programy prevence, a to s oporou v novele zákona č. 551/1991 Sb., o Všeobecné zdravotní pojišťovně České republiky, zákonem č. 69/2000 Sb., která umožnila převádět prostředky základního fondu v limitované výši na fond prevence, bez ohledu na bilanci příjmů a výdajů základního fondu a stav závazků po lhůtě splatnosti. Takto nastavené pravidlo tvorby fondu prevence je pro VZP ČR výhodnější než podmínky tvorby fondu prevence pro zaměstnanecké pojišťovny zakotvené v zákonu č. 280/1992 Sb., o resortních, oborových, podnikových a dalších zdravotních pojišťovnách, ve znění pozdějších předpisů. S ohledem na to, že v roce 1999 pokryla VZP ČR výdaje na preventivní programy ze záloh, poskytnutých v roce 1998 z účelového fondu, je možno konstatovat, že původní přísnější úprava podmínek hospodaření zákonem č. 127/1998 Sb., kterým se mění zákon č. 592/1992 Sb., o pojistném na všeobecné zdravotní pojištění, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 551/1991 Sb., o Všeobecné zdravotní pojišťovně České republiky, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 280/1992 Sb., o resortních, oborových, podnikových a dalších zdravotních pojišťovnách, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 21/1992 Sb., o bankách, ve znění pozdějších předpisů, (následně upravených zákonem č. 69/2000 Sb.), která byla tedy v platnosti pouze v roce 1999, byla "překlenuta" zálohami a není jí tudíž možno považovat za jeden z důvodu odchodu pojištěnců z VZP ČR.

Oproti propočtené maximální výši limitu nákladů na vlastní činnost ve výši 3 067 511 tis. Kč, zaúčtovala VZP ČR do provozního fondu 2 866 800 tis. Kč. Prostředky nečerpané ve prospěch provozního fondu použila na tvorbu přídělu do rezervního fondu. Skutečný převod však ve finančním objemu neuskutečnila, ale naopak v květnu 2001 předložila správní radě návrh na opětovné převedení těchto prostředků do základního fondu pro potřeby financování zdravotní péče. Z celostátně působících zdravotních pojišťoven dosahuje VZP ČR, i při pokračujícím úbytku pojištěnců a zvyšujícím se počtu zaměstnanců, stále ještě nejnižší náklady na vlastní činnost v přepočtu na jednoho pojištěnce ve výši 385,- Kč ročně (oproti celostátnímu průměru systému v.z.p. 394,- Kč) .

Objem závazků celkem u VZP ČR vzrostl meziročně z 12,52 mld. Kč na 12,78 mld. Kč, tj. pouze o 2 % (v předchozím období o 10 %.) Nárůst se projevil především v oblasti závazků po lhůtě splatnosti, které vzrostly z 3,87 mld. Kč na 4,04 mld. Kč, tj. o 4,3 %.

K datu vypracování hodnocení lze konstatovat , že:

Stav pohledávek celkem k 31. 12. 2000 dosáhl v systému v.z.p. 26,1 mld. Kč , z toho u VZP ČR 20,6 mld. Kč, tj. 78,9 %.

U VZP ČR se na celkových pohledávkách podílely pohledávky po lhůtě splatnosti 64,3 % (v roce 1999 pouze 59 %). Z vykázané hodnoty byl nárůst ve výši cca 1,6 mld. Kč způsoben meziroční metodickou změnou v zatřídění pohledávek do skupiny "ve lhůtě" a "po lhůtě". Pohledávky po lhůtě dosáhly, včetně vlivu metodické změny, 13 247 mil. Kč, což představuje 41 % meziroční nárůst. Vykázaný průměrný nárůst za ZZP jej však ještě o 9 % přesahuje. Celkový nárůst v systému představuje 42,5 % a je tak důkazem jak prohlubující se kontrolní činnosti zdravotních pojišťoven, tak i narůstání ekonomických problémů u jednotlivých plátců pojistného.

Objem rezervního fondu VZP ČR se dále snížil a dosáhl na zvláštním bankovním účtu pouze 6 tis. Kč. Tato výše představuje pouze stav potřebný k vedení samostatného bankovního účtu daného fondu. Jednoznačným důvodem dlouhodobého neplnění povinnosti vytvářet rezervní prostředky ve výši 3 % z průměrných výdajů základního fondu je přetrvávající nerovnováha v tvorbě a čerpání zdrojů veřejného zdravotního pojištění mezi VZP ČR a ZZP.

Na základě vývoje v 1. pololetí 2001 je možno konstatovat, že byly v důsledku mimořádného opatření vlády odstraněny dlouhodobě přetrvávající problémy v oblasti smluvních vztahů mezi VZP ČR a zdravotnickými zařízeními a je tedy předpoklad zastavení odlivu pojištěnců od VZP ČR. Nadále však zůstává nevyrovnán vnitřní dluh vůči rezervnímu fondu ve výši 2 418 mil. Kč a navíc přetrvává i nevyváženost příjmů a výdajů , která neumožňuje vytvářet jakékoliv rezervy. Aktuální se jeví i hrozba dodatečného uplatnění smluvních pokut vůči VZP ČR za neplnění termínů splatnosti v předchozích obdobích. Je skutečností, že stávající systém přerozdělování zůstává dále finančně výhodný pro část zaměstnaneckých zdravotních pojišťoven, u kterých umožňuje vytvářet zvyšující se zůstatky na jejich fondech jak provozních, tak i v oblasti základních fondů. Tuto skutečnost způsobuje 40 % podíl na výběru pojistného, který se stávajícího mechanizmu přerozdělování neúčastní. Roční suma celkového odvodu od zaměstnaneckých zdravotních pojišťoven v roce 2000 představovala sice 550 mil. Kč, meziročně však poklesla o cca 500 mil. Kč .
Závěr

Vláda souhlasí se závěry hodnocení výroční zprávy VZP ČR předložené Ministerstvem zdravotnictví a Ministerstvem financí a pověřuje předsedu vlády předložit výroční zprávu a účetní závěrku VZP ČR za rok 2000, doplněnou vyjádřením vlády, Poslanecké sněmovně Parlamentu ke schválení v souladu s § 6 odst. 4 zákona č. 551/1991 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
Přílohy

1. Hodnocení výroční zprávy VZP ČR z materiálu pro jednání vlády.

2. Tabulková příloha č. V z materiálu pro jednání vlády.

3. Grafická příloha č. VI z materiálu pro jednání vlády.

4. Výroční zpráva VZP ČR, včetně úprav, které vyplynuly z prověření na Ministrerstvu financí a Ministerstvu zdravotnictví.

5. Zkratky.