Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 2001 > 2001-06-25

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 25. června 2001 č. 643 + P

k poslaneckému návrhu zákona o pozemkových úpravách a pozemkových úřadech a
o změně zákona č. 229/1991 Sb., o úpravě vlastnických vztahů k půdě a
jinému zemědělskému majetku, ve znění pozdějších předpisů a
nálezů Ústavního soudu
(sněmovní tisk č. 948 )


Vazba na záznam z jednání vlády:

V l á d a

I. p ř i j í m á k návrhu zákona o pozemkových úpravách a pozemkových úřadech a o změně zákona č. 229/1991 Sb., o úpravě vlastnických vztahů k půdě a jinému zemědělskému majetku, ve znění pozdějších předpisů a nálezů Ústavního soudu (sněmovní tisk č. 948 ), stanovisko uvedené v příloze tohoto usnesení;

II. p o v ě ř u j e předsedu vlády, aby o stanovisku vlády uvedeném v bodě I tohoto usnesení informoval předsedu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky.


Provede:
předseda vlády





S t a n o v i s k o

vlády k návrhu zákona o pozemkových úpravách a pozemkových úřadech a
o změně zákona č. 229/1991 Sb., o úpravě vlastnických vztahů k půdě a
jinému zemědělskému majetku, ve znění pozdějších předpisů a
nálezů Ústavního soudu
(sněmovní tisk č. 948)


Vláda na jednání své schůze dne 25. června 2001 projednala a posoudila návrh zákona o pozemkových úpravách a pozemkových úřadech a o změně zákona č. 229/1991 Sb., o úpravě vlastnických vztahů k půdě a jinému zemědělskému majetku, ve znění pozdějších předpisů a nálezů Ústavního soudu (sněmovní tisk č. 948) a vyslovila s tímto návrhem n e s o u h l a s .

Vláda nesouhlasí s předloženým návrhem zákona proto, že tento návrh plně nerespektuje příslušná ustanovení Ústavy České republiky, upravující ochranu vlastnických práv, principy stanovování pravomoci a působnosti správních úřadů, jakož i základní principy koncepce II. etapy reformy veřejné správy, přičemž vláda upozorňuje zejména na

· nepropracovanost a systémovou neujasněnost předloženého návrhu zákona pokud se jedná například o působnost obecního úřadu, resp. obce (ustanovení § 8, § 9 a § 11), neboť se v návrhu nestanoví, že danou působnost vykonává obec v přenesené působnosti, což by ve smyslu ustanovení § 8 a § 152 odst. 1 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), od 1. ledna 2003 znamenalo, že se vždy bude jednat o činnosti patřící do samostatné působnosti obce,

· rozpor koncepce předloženého návrhu zákona, kterým se pozemkové úřady zřizují jako samostatné územní správní úřady, s koncepcí II. etapy reformy veřejné správy, která předpokládá, že státní správa vykonávaná dosud okresními úřady, bude přenesena na vybrané územní samosprávné celky (zčásti na kraje, jinak na určené obce), které ji budou vykonávat v přenesené působnosti; věcné řešení této problematiky je nutno řešit v rámci celkové koncepce II. etapy reformy veřejné správy a toto řešení promítnout do všech souvisejících právních předpisů,

· neústavnost zmocnění obsaženého v předloženém návrhu zákona, kterým se zakládá oprávnění pro Ministerstvo zemědělství "zvláštním právním předpisem" měnit územní působnost pozemkových úřadů, ačkoliv tato právní úprava může být provedena pouze zákonem,

· nevhodné vymezení územní působnosti pozemkových úřadů v případech, kdy je tato působnost odvozena od "území okresů", ačkoliv "území okresu" není právním předpisem vymezeno, přitom správní obvod správního úřadu musí být vymezen zákonem,

· riziko související s navrženým rozšířením zásahů do stávajících vlastnických práv; v některých případech by mohlo dojít ke zpochybnění právní jistoty občanů i institucí ohledně vlastnických a jiných vztahů k pozemkům, neboť chybí podrobnější právní úprava procesně právních otázek specifického řízení v případech, kdy obecná ustanovení správního řádu jsou pro tyto věci nedostačující,

· potřebu dořešení starých problémů pozemkové držby z minulosti, jakými jsou upřesnění a identifikace přídělů, nedokončená scelovací řízení, zatímní bezúplatné užívání a časově omezené nájmy a institut náhradního užívání, která je již v současné době více než naléhavá v zájmu konečné úpravy vlastnických a obdobných vztahů k pozemkům a vzhledem k potřebě dosažení potřebné právní jistoty vlastníků a dalších uživatelů pozemků, jakož i k nastolení potřebné průhlednosti v těchto vztazích,

· skutečnost, že součástí předloženého návrhu zákona není vyčíslení předpokládaného hospodářského a finančního dosah návrhu zákona, zejména nároků na státní rozpočet; přitom lze odůvodněně předpokládat, že tento dopad bude značný (to se týká jak výdajů na nové činnosti spojené s pozemkovými úpravami, prokazování odborné způsobilosti a skládání zkoušek, tak i v neposlední řadě výdajů na výstavbu pozemkových úřadů). Vláda nesouhlasí ani s návrhem na zrušení povinnosti vydávat územní rozhodnutí o umístění stavby a rozhodnutí o využití území pro změny druhů pozemků, výstavbu polních a lesních cest, ochranu a zúrodňování půdního fondu a další společná zařízení, zahrnutá do schváleného návrhu pozemkových úprav (§ 12 odst. 3) a upozorňuje, že předložený návrh zákona postrádá dostatečnou právní úpravu zvýšené spoluúčasti orgánů ochrany životního prostředí v procesu rozhodování o zaměření pozemkových úprav, směřujících ke zlepšení životního prostředí, zvýšení ekologické stability krajiny, ochranu a zúrodnění půd, zlepšení vodního režimu v krajině a celkového zvelebení krajiny. Kromě toho má předložený návrh zákona legislativní nedostatky, například nevhodné je jeho systematické uspořádání (jednotlivé části návrhu zákona nejsou logicky uspořádány), nedostatečně jsou upravena procesní pravidla, v návrhu zákona jsou použity nesprávné termíny, nepřípustné zkratky.

Vláda pro úplnost upozorňuje, že v souladu s Výhledem legislativních prací vlády na rok 2002 připravuje vlastní návrh zákona, který systémově nově upraví problematiku pozemkových úřadů a pozemkových úprav. Předmětný návrh je v současné době rozpracováván Ministerstvem zemědělství ve stádiu věcného záměru.