členové vlády, vedoucí ostatních ústředních orgánů státní správy, předseda Akademie věd České republiky Předseda vlády
Ing. Josef T o š o v s k ý , v. r.
k usnesení vlády ze dne 22. dubna 1998 č. 281
b) stanoviska oponentů podle bodu IV/12,
c) stanovisko hodnotící komise podle bodu IV/13,
d) stanovisko organizace, jejíž záměr je hodnocen. Protokoly za všechny záměry zhodnocené v uplynulém roce předkládá společně se svým stanoviskem poskytovatel Radě v termínech stanovených pro přípravu návrhu státního rozpočtu. Tyto protokoly musí být poskytovatelem uschovány nejméně sedm let. 7. Celkové hodnocení provádí Rada na základě podkladů uvedených v bodu III/2 a na základě protokolu poskytovatele podle bodu III/6. Rada ve svém hodnocení uvede své stanovisko podle bodu III/4c. Pro zdůvodnění rozdílů má Rada právo vyžádat si úplné podklady k hodnocení. Hodnocení na úrovni Rady je hrazeno z institucionálních prostředků Rady v rozpočtové kapitole Úřadu vlády. 8. Veškeré údaje o záměrech a výsledcích obranného výzkumu a vývoje podléhají zvláštnímu režimu podle příslušných předpisů6). Podklady pro hodnocení jsou v oblasti obranného výzkumu a vývoje zpracovány v dvouletém cyklu. 9. Není-li výzkumný záměr přijat, nebo při změně podpory podle bodu I/5, projedná poskytovatel s danou organizací zpracování nového záměru zároveň s těmi opatřeními ke změně dosavadního zaměření a struktury organizace, která jsou v jeho působnosti.
b) s členstvím ve více než jedné další hodnotící komisi,
c) se ztrátou bezúhonnosti (za bezúhonného se nepovažuje ten, kdo byl pravomocně odsouzen za úmyslný trestný čin).
5. Členové hodnotící komise jsou jmenováni na pět let a nejvýše na dvě po sobě jdoucí funkční období. 6. K návrhu na složení hodnotící komise jsou poskytovatelé povinni si vyžádat stanovisko Rady. 7. Členové hodnotící komise jsou povinni se seznámit se všemi podklady pro hodnocení a zaujmout k nim písemné stanovisko. Organizace žádající o institucionální podporu je povinna umožnit členům hodnotící komise a oponentům ověřit si skutečnosti uvedené ve výzkumném záměru v dané organizaci. Poskytovatel zajistí podmínky pro ochranu individuálních údajů a ochranu státního, hospodářského, služebního a bankovního tajemství7). Prokázané zneužití získaných informací bude sankcionováno. 8. Je-li člen hodnotící komise v pracovním, konzultačním, dozorčím či jiném vztahu k organizaci předkládající daný záměr nebo je členem některého z jejích orgánů, neúčastní se hodnocení daného záměru. __________________________ 7) Zákon č. 102/1971 Sb., o ochraně státního tajemství, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 513/1991 Sb., Obchodní zákoník, ve znění pozdějších předpisů (§ 17 až 20) a zákon č. 21/1992 Sb., o bankách, ve znění pozdějších předpisů (§ 38) 9. Hodnotící komise si zvolí ze svých členů předsedu, který ji svolává a řídí její činnost. 10. Administrativně a organizačně zajišťuje činnost hodnotící komise poskytovatel(é). 11. Hodnotící komise je usnášeníschopná, je-li přítomna nadpoloviční většina všech jejích členů. Usnesení se přijímá nadpoloviční většinou hlasů všech členů komise. Není-li hodnotící komise opakovaně schopna dospět k usnesení, předloží poskytovateli všechny návrhy usnesení včetně jejich zdůvodnění. Pokud si to vyžádá člen hodnotící komise, je ve stanovisku hodnotící komise uvedeno i jeho stanovisko odlišné od stanoviska hodnotící komise. 12. Hodnotící komise je k předloženým podkladům povinna si vyžádat posudky nejméně tří oponentů, kteří se nesmějí podílet na řešení výzkumného záměru ani být v pracovněprávním vztahu k organizaci předkládající výzkumný záměr. U organizací zabývajících se badatelským výzkumem nebo nespecifikovaným výzkumem na vysokých školách, s výjimkou vojenských vysokých škol, musí být nejméně polovina oponentů ze zahraničí. Činnost oponentů je honorována podle zvláštních předpisů8). 13. Hodnotící komise zpracuje k hodnocení stanovisko, kde uvede své vyjádření zejména a) k úplnosti předložených podkladů a úrovni jejich zpracování,
b) k vhodnosti naplnění statutu nebo zakládací listiny organizace nebo dokumentu, kterým je stanoven předmět činnosti organizace, předloženým výzkumným záměrem (záměry) a k případným změnám, ke kterým by s ohledem na vývoj oboru (odvětví) a strukturu dalších organizací mělo dojít,
c) k přínosu dané organizace k rozvoji daného oboru (odvětví) a k její srovnatelnosti s analogickými organizacemi v České republice i v zahraničí,
d) ke kvalitě předloženého záměru v relaci k výsledkům dosaženým v uplynulém období a k jejím přínosům a včetně změn doporučených hodnotící komisí,
e) k odbornému, organizačnímu i materiálnímu zajištění navrženého záměru, k přiměřenosti navržených prostředků a k jejich zdůvodnění (obhájení) ve vazbě na body a) až c) tak, aby výsledkem byl návrh výše prostředků, které odpovídají podle hodnotící komise předloženým podkladům.
14. Ve své činnosti se hodnotící komise řídí statutem, který po projednání v Radě poskytovatel schválí.
__________________________ 8) Zákon č. 65/1965 Sb., Zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů (§ 232 a násl. a § 239 b)
písemných podkladů pro hodnocení
b) poskytující širší zázemí, zahrnující i nezbytný a věcně související rozvoj infrastruktury, “sledovatelský” výzkum, výchovu vědeckých pracovníků apod.,
c) dávající potřebnou stabilitu výzkumným pracovníkům tam, kde je to možné a účelné,
d) pro financování činnosti velkých experimentálních zařízení.
b) účelové financování projektů výzkumu a vývoje ze státního rozpočtu,
c) další zdroje financování výzkumu a vývoje (s uvedením zdroje). Podrobné členění prostředků pro jednotlivé typy organizací stanovují právní předpisy. 5. Výroční zprávy za posledních pět let, pokud existují. 6. Přehled celkových aktivit ve výzkumné a vývojové oblasti t.j. a) přehled všech dosažených výsledků ve výzkumu a vývoji v posledních pěti letech včetně patentů, průmyslových vzorů, výsledků zavedených do výroby či užívání (výpis z databáze podle přílohy č. 2 těchto Pravidel),
b) anotace výzkumných projektů účelově podporovaných ze státního rozpočtu v posledních pěti letech (výpis z databáze CEP),
c) anotace výzkumných projektů podporovaných z nestátních zdrojů v posledních pěti letech.
7. Přehled aktivit ve vzdělávací oblasti3) (seznam disertačních a habilitačních prací pracovníků organizace v posledních pěti letech, přehled přednášek na vysokých školách v posledních pěti letech s uvedením názvu vysoké školy a počtu hodin za semestr). 8. Přehled zahraničních aktivit t.j. a) členství v mezinárodních organizacích, kolektivní i individuální, zastávané funkce,
b) smlouvy o spolupráci s obdobnými organizacemi v zahraničí,
c) přehled pracovních pobytů cizích pracovníků výzkumu a vývoje na pracovišti (v organizaci) (jméno, doba pobytu, mateřská instituce),
d) přehled organizovaných národních a mezinárodních vědeckých akcí (název, zaměření, délka trvání, počet účastníků),
___________________________ 2) Pět let platí pro první hodnocení, v dalších cyklech půjde o dobu od posledního hodnocení 3) Neplatí pro vysoké školy e) přehled pobytů vlastních tvůrčích pracovníků na jiných pracovištích zejména zahraničních (název instituce, doba trvání).
9. Přehled smluv s podniky (stručná charakteristika obsahu a rozsahu včetně finančních prostředků). 10. Výsledek hodnocení předkládaného výzkumného záměru na úrovni organizace a stanoviska vědecké event. dozorčí rady k němu. Organizace může sama předložit další podklady, které by mohly dokumentovat její výkony a kvalitu.
b) další důležité oblasti činnosti.
2. V čem, podle vašeho názoru, spočívá význam pracoviště a proč by mělo být předmětem zájmu (podpory) celostátní výzkumné politiky. 3. Jak hodnotíte význam vaší organizace v rámci národního a mezinárodního systému výzkumu? Jaká kritéria jste použil pro své zdůvodnění? Která pracoviště v České republice se zabývají obdobnou problematikou? Uveďte tři nejlepší tuzemská a tři zahraniční pracoviště, která se zabývají obdobnou problematikou jako vaše pracoviště. 4. Existují významnější překryvy výzkumného záměru vašeho pracoviště a jiných pracovišť v České republice? Pokud ano, jak posuzujete překryvy, jak je odůvodňujete a jak by mohlo být zabráněno nežádoucím výsledkům (účinkům)? 5. Jak hodnotíte budoucí vývoj oblasti, ve které působíte, z hlediska vaší organizace? Jsou již známy hlavní úkoly a směry práce vaší organizace vyplývající z nového vývoje? Jak vidíte úlohu vaší organizace v tomto budoucím vývoji?
b) vysokými školami v tuzemsku a v zahraničí,
c) mimouniverzitními organizacemi výzkumu a vývoje v tuzemsku a v zahraničí,
d) průmyslovými podniky,
e) centry pro další vzdělávání. 3. Podílí se organizace na výzkumných projektech programů Evropské unie? Je zapojena do sítí pracovišť v Evropské unii? 4. Podílí se organizace na další mezivládní dvoustranné spolupráci a s kým a v jakém rozsahu? 5. V kterých oblastech a jakým způsobem bude spolupráce v příštích letech rozvíjena? 6. Podrobila se organizace v minulých dvou letech mezinárodnímu hodnocení?
b) název, identifikační číslo a typ organizace nositele nebo příjemce, která výsledku dosáhla,
c) jméno, příjmení, tituly a rodné číslo autorů výstupu a jejich vztah k nositeli nebo příjemci,
d) druh výstupu, t.j. publikace, patent, monografie, zpráva, průmyslový vzor, prototyp, poloprovoz, ověřená technologie,
e) název výstupu,
f) údaje jednoznačně identifikující daný výstup,
h) stupeň důvěrnosti údajů. 4. Strukturu jednotlivých položek a další technické náležitosti nezbytné pro zpracování údajů stanoví po dohodě s poskytovateli Rada. 5. Rada poskytuje údaje z registru informací o výsledcích a) veřejnosti všechny údaje o výsledcích, na něž se nevztahují zvláštní předpisy, prostřednictvím veřejné informační sítě,
b) pouze zadavateli údaje o výsledcích, na něž se vztahují zvláštní předpisy.
b) název, identifikační číslo a typ organizace příjemce,
c) jméno, příjmení, tituly a rodné číslo pracovníka, který odpovídá příjemci za odbornou stránku výzkumného záměru (řešitele),
f) dobu řešení výzkumného záměru,
g) předmět řešení výzkumného záměru, t.j. anotace a obor výzkumného záměru,
h) náklady výzkumného záměru a jejich specifikace v souladu s obecně závaznými předpisy,
i) stupeň důvěrnosti údajů.
4. Strukturu jednotlivých položek a další technické náležitosti nezbytné pro zpracování údajů stanoví po dohodě s poskytovateli Rada.
5. Rada poskytuje údaje z centrální evidence projektů a) veřejnosti všechny údaje o výzkumných záměrech, na něž se nevztahují zvláštní předpisy, prostřednictvím veřejné informační sítě,
b) pouze zadavateli údaje o výzkumných záměrech, na něž se vztahují zvláštní předpisy.