Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 1994 > 1994-12-07

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 7. prosince 1994 č. 693 + P

o schválení Pravidel pro pořizování státních hmotných rezerv a
nakládání s nimi a pro finanční hospodaření Správy státních
hmotných rezerv


Vazba na záznam z jednání vlády:

V l á d a

s c h v a l u j e Pravidla pro pořizování státních hmotných rezerv a nakládání s nimi a pro finanční hospodaření Správy státních hmotných rezerv uvedená v příloze tohoto usnesení.

Provedou:

ministr hospodářství,

Ing. D. Štrauch, CSc., pověřený řízením Správy státních hmotných rezerv

Předseda vlády

Doc. Ing. Václav K l a u s , CSc., v. r.


Příloha k usnesení vlády ze dne 7. prosince 1994 č. 693

Pravidla pro pořizování státních hmotných rezerv a nakládání s nimi a pro finanční hospodaření Správy státních hmotných rezerv

ČÁST PRVNÍ

POŘIZOVÁNÍ HMOTNÝCH REZERV A NAKLÁDÁNÍ S NIMI

1. Správa státních hmotných rezerv (dále jen "Správa") zpracovává na základě požadavků krizových plánů1) návrhy na seznam položek hmotných rezerv, jejich minimální limit a orientační cílový stav a po projednání s věcně příslušnými ústředními orgány státní správy a vždy též s Ministerstvem hospodářství předkládá tyto návrhy ke schválení vládě2).

2. Správa zabezpečuje pořizování jednotlivých položek hmotných rezerv v rámci vládou schválených minimálních limitů a orientačních cílových stavů.

3. Správa provádí a odpovídá za obměnu hmotných rezerv podle lhůt obměn stanovených Správou pro jednotlivé položky hmotných rezerv. Obměna je prováděna tak, aby zůstala zachována jakost hmotných rezerv a současně nebyla narušena jejich připravenost k použití.

4. V odůvodněných případech, zejména hrozí-li ztráty na uskladněných hmotných rezervách nebo je-li to nutné z hlediska technického, může Správa rozhodnout o provedení obměny hmotných rezerv před uplynutím lhůty obměny.

_________________________________________________________________

1) nařízení vlády ČSFR č. 284/1992 Sb., o opatřeních hospodářské mobilizace

2) § 5 odst.2 zákona č.97/1993 Sb., o působnosti Správy státních hmotných rezerv

5. Správa může rozhodnout o prodloužení lhůty obměny hmotných rezerv, pokud tím nedojde ke zhoršení jakosti hmotných rezerv.

6. U hmotných rezerv přesahujících minimální limit provádí Správa záměnou úpravy stavů určitých položek hmotných rezerv v rámci celkové skladby hmotných rezerv, pokud vláda nestanoví jinak3). Záměnou hmotných rezerv nesmí poklesnout stav hmotných rezerv pod vládou schválené minimální limity pro dané položky hmotných rezerv.

7. Při záměně hmotných rezerv nemusí být v době prodeje současně zajištěn nákup hmotných rezerv jiné položky.

8. Správa je oprávněna poskytnout půjčku materiálů z hmotných rezerv na základě smlouvy uzavřené s právnickou nebo fyzickou osobou za předpokladu, že stav zásob nepoklesne pod vládou schválený minimální limit.

9. Na základě požadavků krizových plánů a po projednání s věcně příslušnými ústředními orgány státní správy a vždy též s Ministerstvem hospodářství, předkládá Správa vládě návrhy na uvolňování hmotných rezerv, jež neslouží svému účelu, a podmínky pro jeho provádění 4) .Po schválení návrhu vládou provádí Správa uvolnění hmotných rezerv jejich prodejem nebo likvidací.

________________________________________________________________

3) § 5 odst.3 věta druhá zákona č.97/1993 Sb., o působnosti Správy státních hmotných rezerv

4) § 5 odst.1. písm.b) a § 5 odst.2 zákona č.97/1993 Sb.,

o působnosti Správy státních hmotných rezerv

10.Správa provádí též prodej nebo likvidaci hmotných rezerv přesahujících minimální limit, jež neslouží svému účelu, a to na základě usnesení vlády, kterým vláda zmocní Správu k prodeji nebo likvidaci uvedených hmotných rezerv.5)

11.Správa vypořádává přirozené úbytky materiálů hmotných rezerv v rámci technicky zdůvodněných norem stanovených Správou a škody na hmotných rezervách.

12.Správa zabezpečuje skladování a ochraňování hmotných rezerv tak, aby nedošlo k jejich znehodnocení. Skladování a ochraňování hmotných rezerv zabezpečuje Správa ve vlastních účelových organizačních jednotkách6) nebo smluvně u jiných právnických a fyzických osob.

13.Správa zabezpečuje rozmístění hmotných rezerv s přihlédnutím k požadavkům krizových plánů1) věcně příslušných ústředních orgánů státní správy a s přihlédnutím k technickým a ekonomickým hlediskům.

14.Správa zabezpečuje v oblasti hmotných rezerv hospodaření se sklady, které jsou ve vlastnictví státu a k nimž má Správa právo hospodaření. Za účelem získání příjmů do státního rozpočtu z využití dočasně volných skladových ploch je Správa oprávněna uzavírat nájemní smlouvy, smlouvy o skladování a provádět služby s tím spojené, a to za podmínky, že nebude ohrožena připravenost skladových ploch pro skladování hmotných rezerv.

_________________________________________________________________

5) § 5 odst.3, věta první zákona č.97/1993 Sb., o působnosti Správy státních hmotných rezerv

6) § 2 odst.1 písm.b) zákona č.97/1993 Sb., o působnosti Správy státních hmotných rezerv

ČÁST DRUHÁ

FINANČNÍ HOSPODAŘENÍ SPRÁVY V OBLASTI HMOTNÝCH REZERV

1. Prostředky zvláštních účtů7) Správy tvoří

a) příjmy z prodejů hmotných rezerv uskutečněných v rámci

obměn a záměn,

b) příděly ze státního rozpočtu na úhradu rozdílu mezi příjmy a výdaji po odpočtu daně z přidané hodnoty a spotřební daně při prodeji a nákupu hmotných rezerv v rámci obměn. Tyto příděly lze uskutečnit jen do výše stanovené jako závazný ukazatel státního rozpočtu,

c) vrácená daň z přidané hodnoty a spotřební daň při nákupu hmotných rezerv, byla-li platba za tento nákup provedena ze zvláštního účtu Správy,

d) prostředky složené dlužníkem k finančnímu zajištění půjčky hmotných rezerv.

2. Z prostředků zvláštních účtů Správa

a) hradí výdaje při nákupu hmotných rezerv při obměnách a záměnách včetně cla, daně z přidané hodnoty a spotřební daně,

b) platí daň z přidané hodnoty a spotřební daň při prodeji hmotných rezerv při obměnách, záměnách a půjčkách,

c) hradí část nebo celé výdaje na pořízení hmotných rezerv mimo obměny a záměny včetně cla, daně z přidané hodnoty a spotřební daně,

d) vrací dlužníkovi prostředky složené dlužníkem k finančnímu zajištění půjčky hmotných rezerv.

_______________________________________________________________

7) § 6 odst.1 zákona č.97/1993 Sb., o působnosti Správy státních hmotných rezerv

3. Pokud má být pořízení hmotných rezerv hrazeno z části ze státního rozpočtu a z části z prostředků zvláštních účtů Správy, provede Správa celou úhradu z prostředků zvláštních účtů Správy a převede odpovídající podíl prostředků státního rozpočtu po odečtení daně z přidané hodnoty a spotřební daně ve prospěch zvláštních účtů Správy. Obdobně může Správa postupovat i v případě, že pořízení hmotných rezerv má být hrazeno zcela z prostředků státního rozpočtu.

ČÁST TŘETÍ

POŘIZOVÁNÍ MOBILIZAČNÍCH REZERV A NAKLÁDÁNÍ S NIMI

1. Pořizování mobilizačních rezerv zabezpečuje Správa na základě požadavků krizových plánů1) na hmotné doplnění mobilizačních rezerv. Správa projedná s věcně příslušnými ústředními orgány státní správy a vždy též s Ministerstvem hospodářství věcnou náplň požadavků z hlediska celostátních potřeb hospodářské mobilizace a možností finančních zdrojů. Projednaný plán hmotného doplnění mobilizačních rezerv pro příslušný kalendářní rok je podkladem pro pořízení mobilizačních rezerv.

2. Správa zabezpečuje provádění obměn mobilizačních rezerv podle plánu obměn dohodnutého s věcně příslušným ústředním orgánem státní správy tak, aby byla zachována jakost mobilizačních rezerv a současně nebyla narušena jejich připravenost k použití. Správa je oprávněna dohodnout s ochraňovatelem změny termínů plánu obměn.

3. Správa zabezpečuje provádění záměny mobilizačních rezerv na základě souhlasu věcně příslušného ústředního orgánu státní správy jejich nahrazením v případě, kdy se z důvodů výrobních, konstrukčních nebo technologických staly původní mobilizační rezervy neupotřebitelnými pro účely, pro které byly vytvořeny.

4. Správa je oprávněna poskytnout na základě uzavřené smlouvy půjčku surovin, materiálů, polotovarů a výrobků mobilizačních rezerv v době mimo krizových situací pouze skladovateli nebo ochraňovateli těchto mobilizačních rezerv a to v dohodě s věcně příslušným orgánem státní správy. Půjčka smí být poskytnuta pouze v takovém rozsahu, aby obecně nebyla ohrožena zásada pohotového použití dané položky mobilizačních rezerv.

5. Správa zabezpečuje se souhlasem věcně příslušného ústředního orgánu státní správy uvolnění mobilizačních rezerv neupotřebitelných pro hospodářskou mobilizaci. Uvolnění mobilizačních rezerv se uskutečňuje jejich prodejem nebo likvidací.

6. Správa je oprávněna v dohodě s věcně příslušným orgánem státní správy pronajmout stroje, zařízení včetně mostního materiálu, motorová vozidla, nářadí a dokumentaci z mobilizačních rezerv a sklady mobilizačních rezerv, které jsou ve vlastnictví státu a k nimž má Správa právo hospodaření, a to za podmínky, že nebude ohroženo jejich pohotové použití v krizové situaci.

7. Správa zabezpečuje skladování a ochraňování mobilizačních rezerv podle technických podmínek skladování především ve skladech určených pro jejich uložení, ke kterým má Správa právo hospodaření, nebo ve skladech jiných právnických a fyzických osob. U jiných právnických a fyzických osob zabezpečuje Správa skladování a ochraňování mobilizačních rezerv smluvně.

8. Sklady mobilizačních rezerv, které jsou ve vlastnictví státu a k nimž má Správa právo hospodaření, může Správa prodat nebo likvidovat v souladu s platnými právními předpisy 8) až po předchozím souhlasu věcně příslušného ústředního orgánu státní správy a vždy též Ministerstva hospodářství na základě společného rozhodnutí uvedených orgánů o neupotřebitelností skladů mobilizačních rezerv pro účely hospodářské mobilizace.

9. Mobilizační rezervy se označují symbolem "Program 222".

ČÁST ČTVRTÁ

FINANČNÍ HOSPODAŘENÍ SPRÁVY V OBLASTI MOBILIZAČNÍCH REZERV

1. Finanční prostředky získané prodejem při obměnách a záměnách mobilizačních rezerv se ukládají ve prospěch vkladového účtu pro obměny a záměny, z něhož je po předložení příslušných dokladů proplácen zpětný nákup.

2. Finanční prostředky složené dlužníkem jako zúčtovatelné zajištění půjčky se ukládají ve prospěch vkladového účtu půjček. Zúčtovatelné zajištění je po doloženém vrácení půjčky převedeno zpět na účet dlužníka.9)

3. Výdaje státního rozpočtu na pořizování mobilizačních rezerv jsou závazným ukazatelem státního rozpočtu10).

____________________________________________________________

8) vyhláška federálního ministerstva financí č.119/1988 Sb., o hospodaření s národním majetkem

9) § 9 odst. 3 výnosu federálního ministerstva hospodářství o financování výdajů hospodářské mobilizace č.j. O6OOO86/90-obyč.

10) § 3 odst. 2 písm. b) vyhlášky MF ČR č.205/1991 Sb. o hospodaření s rozpočtovými prostředky státního rozpočtu České republiky a o finančním hospodaření rozpočtových a příspěvkových organizací

4. Správa v dohodě s Ministerstvem hospodářství stanoví rozpis rozpočtu příjmů a limitu neinvestičních výdajů na pořizování mobilizačních rezerv na základě rozpisu ukazatelů státního rozpočtu.

5. Správa oznámí objem neinvestičních výdajů podle předchozího odstavce věcně příslušným orgánům státní správy a peněžnímu ústavu.

ČÁST PÁTÁ

ZÁVĚREČNÁ USTANOVENÍ

1. Správa na úseku státních hmotných rezerv vykonává státní kontrolu11) zaměřenou na hospodaření s finančními a hmotnými prostředky České republiky a plnění povinností vyplývajících z obecně závazných právních předpisů nebo uložených na základě těchto předpisů.

2. Správa se při pořizování státních hmotných rezerv a nakládání s nimi řídí zákonem o zadávání veřejných zakázek12).

3. Tato pravidla pro pořizování a nakládání se státními hmotnými rezervami a pro finanční hospodaření Správy státních hmotných rezerv nabývají účinnosti dnem schválení vládou České republiky.

_____________________________________________________________

11)§ 2 písm.b) zákona č.552/1991 Sb., o státní kontrole, ve znění zákona č. 166/1993 Sb., o Nejvyšším kontrolním úřadu

§ 3 zákona č.97/1993 Sb., o působnosti Správy státních hmotných rezerv

12)zákon č.199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek