Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 2003 > 2003-06-23

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 23. června 2003 č. 624

o Rozpočtovém výhledu 2003 až 2006: Koncepci reformy veřejných rozpočtů (aktualizované verzi)

Vazba na záznam z jednání vlády:


V l á d a

I. s c h v a l u j e Rozpočtový výhled 2003 až 2006: Koncepci reformy veřejných rozpočtů (aktualizovanou verzi), uvedený v materiálu č. j. 677/03, ve znění aktualizace provedené v Souhrnném pozměňovacím návrhu č. j. 798/03, předloženém na jednání schůze vlády dne 23. června 2003 a upravený podle připomínek vlády (dále jen „Výhled“) s tím, že ministr financí provede odpovídající úpravy v Důvodové zprávě a Přílohách č. 2 až 8;

II. u k l á d á

1. ministru financí

a) navrhnout vládě jako součást přípravy návrhu státního rozpočtu České republiky na rok 2004 a střednědobého rozpočtového výhledu na léta 2004 až 2006 fiskální cíle a střednědobé výdajové rámce vlády i jednotlivých kapitol státního rozpočtu České republiky a státních fondů na jednotlivá léta období 2004 až 2006 podle tzv. aktivního scénáře uvedeného v Důvodové zprávě Výhledu,

b) zpracovat a vládě do 30. září 2003 předložit návrh novelizace zákona č. 218/2000 Sb., rozpočtová pravidla, který bude zahrnovat principy fiskálního cílení a stanovení střednědobých výdajových rámců vlády, povinnost organizačních složek státu předkládat výroční zprávy o své činnosti podle jednotných pravidel, principy výkonnostního rozpočtování a provádění pravidelného vyhodnocování hospodárnosti, efektivnosti a účelnosti činnosti ze strany správců rozpočtových kapitol a ostatních správců rozpočtových prostředků, který bude dále obsahovat přesný věcný obsah a časový harmonogram přípravy návrhů státních rozpočtů České republiky a střednědobých rozpočtových výhledů a který bude upravovat pravidla pro tvorbu rozpočtové



rezervy při poskytování státních záruk ve smyslu Důvodové zprávy Výhledu a Přílohy č. 1 a 2 Výhledu tak, aby byla zajištěna účinnost pro přípravu návrhu státního rozpočtu České republiky na rok 2005 a střednědobého rozpočtového výhledu na léta 2005 až 2007,

c) předložit v souladu s harmonogramem přípravy stanoveným rozpočtovými pravidly a ve spolupráci se správci rozpočtových kapitol, návrh státního rozpočtu České republiky na rok 2005 a střednědobého výhledu na léta 2005 až 2007 ve struktuře primárně sledující činnosti a programy zajišťované správci rozpočtových kapitol s tím, že návrh na rozdělení výdajů na výzkum a vývoj v celkové výši určené vládou stanoví ve spolupráci s ministrem financí místopředseda vlády pro výzkum a vývoj, lidská práva a lidské zdroje,

d) předložit vládě návrhy nových zákonů o dani z přidané hodnoty, o značení lihovin, o daních z příjmů, o přiznání k majetku a o mezinárodní pomoci při vymáhání některých finančních pohledávek, a návrhy novelizace zákona č. 388/1992 Sb., o dani z nemovitostí, ve znění pozdějších předpisů, zákona č. 16/1993 Sb., o dani silniční, ve znění pozdějších předpisů, zákona č. 357/1992 Sb., o dani dědické, dani darovací a dani z převodu nemovitostí, ve znění pozdějších předpisů, a to v časových a věcných souvislostech daňové politiky vlády v období let 2004 až 2006, uvedené v Důvodové zprávě Výhledu a v Příloze č. 1 a 3 Výhledu,

e) navrhnout vládě pro přípravu návrhů státního rozpočtu České republiky na rok 2004 a střednědobého rozpočtového výhledu na léta 2004 až 2006 snížení celkového počtu pracovníků v ústředně řízené správě o 6 % ze stavu daného státním rozpočtem České republiky na rok 2003, a to během období 3 let, diferencovaným způsobem do jednotlivých rozpočtových kapitol státního rozpočtu České republiky,

f) zpracovat ve spolupráci s 1. místopředsedou vlády a ministrem vnitra, ministry obrany, zemědělství, dopravy, pro místní rozvoj, informatiky, průmyslu a obchodu, životního prostředí a kultury a ministryněmi školství, mládeže a tělovýchovy a zdravotnictví a vládě do 31. října 2003 předložit materiál zabývající se partnerstvím veřejného a soukromého sektoru ve smyslu Důvodové zprávy Výhledu a Přílohy č. 8 Výhledu,

g) zpracovat ve spolupráci s vedoucí Úřadu vlády a vládě do 31. října 2003 předložit návrh řešení centralizace státních zakázek ve smyslu Důvodové zprávy Výhledu,

h) zpracovat do 15. srpna 2003 na základě podkladů předložených ministrem dopravy cenový výměr upravující zlevněné jízdné pro žáky a studenty s tím, že finanční objem celkové částky poskytované dopravcům jako náhrada prokazatelné ztráty vzniklé plněním závazku veřejné služby ve formě zvýhodněného jízdného pro
V L Á D A Č E S K É R E P U B L I K Y



žáky a studenty bude činit maximálně 50 % objemu stávajícího vypláceného příspěvku na dopravu,

i) předložit vládě do 31. října 2003 návrh strategie urychlení ukončení činnosti Fondu národního majetku České republiky do konce roku 2005,

j) předložit vládě do 30. září 2003 návrh k urychlení ukončení činnosti České konsolidační agentury a společnosti Česká inkasní, s. r. o., pracovně do konce roku 2007, obsahující závazek vlády nepřevádět na tuto agenturu další aktiva a následné přebrání všech externích závazků této agentury státem,

k) předložit vládě do 30. září 2003 návrh na zřízení Výboru pro veřejné finance včetně návrhu na jmenování jeho členů,

l) informovat vládu vždy k 30. červnu každého kalendářního roku o realizaci reformy veřejných rozpočtů,

m) zapracovat do návrhu novelizace zákona č. 218/2000 Sb., rozpočtová pravidla, ustanovení umožňující využití příjmů za prodej neupotřebitelného majetku ve prospěch rozpočtové kapitoly Ministerstva obrany,

2. ministru práce a sociálních věcí

a) zpracovat návrh nové právní úpravy důchodového pojištění ve smyslu Důvodové zprávy Výhledu s předpokládanou účinností od 1. ledna 2008,

b) zpracovat návrhy nařízení vlády, jimiž se bude navrhovat s účinností pro rok 2004 zvýšení důchodů, částek životního minima, redukčních hranic a jiných komponent rozhodných pro výpočet dávek s finančními dopady, resp. přínosy, uvedenými v jejich odůvodněních, které budou odpovídat dohodnutým fiskálním scénářům,

c) zpracovat návrh nového zákona o nemocenském pojištění s předpokládanou účinností od 1. ledna 2005 a návrh nové právní úpravy vyplácení tzv. nepojištěneckých dávek s předpokládanou účinností od 1.ledna 2006, které budou odpovídat dohodnutým fiskálním scénářům,

d) vycházet v návrhu nařízení vlády, kterým se stanoví stupnice platových tarifů pro rok 2004, z rozpočtových omezení pro rok 2004 a z rozhodnutí vlády o způsobu odměňování v rozpočtové a příspěvkové sféře v roce 2004,




e) legislativně zajistit ve spolupráci s 1. místopředsedou vlády a ministrem vnitra, místopředsedou vlády, ministrem spravedlnosti a předsedou Legislativní rady vlády a ministry obrany a financí úpravu odměňování příslušníků ozbrojených sborů a vojáků z povolání jednotným zákonem a respektovat přitom princip stejného přístupu ke způsobu odměňování těchto skupin státních zaměstnanců s odměňováním státních zaměstnanců ve správních úřadech,

3. ministru dopravy

a) zpracovat pro ministra financí do 31. července 2003 podklady pro zpracování cenového výměru upravujícího zlevněné jízdné pro žáky a studenty s tím, že finanční objem celkové částky poskytované dopravcům jako náhrada prokazatelné ztráty vzniklé plněním závazku veřejné služby ve formě zvýhodněného jízdného pro žáky a studenty bude činit maximálně 50 % objemu stávajícího vypláceného příspěvku na dopravu,

b) zpracovat a vládě do 30. září 2003 předložit návrh novelizace zákona č. 77/2002 Sb., o akciové společnosti České dráhy, státní organizaci Správa železniční dopravní cesty a o změně zákona č. 266/1994 Sb., o dráhách, ve znění pozdějších předpisů, a zákona č. 77/1997 Sb., o státním podniku, ve znění pozdějších předpisů, tak, aby bylo zabráněno zvyšování zadlužení státní organizace Správa železniční dopravní cesty,

4. ministru zemědělství

a) zpracovat ve spolupráci s ministrem financí a vládě do 31. prosince 2003 předložit podklad pro jednání k otázce další činnosti Pozemkového fondu České republiky a k případnému převedení jeho nedokončené agendy na pozemkové úřady,

b) navrhnout vládě do 31. prosince 2003 právní úpravu vedoucí k ukončení činnosti Státního fondu pro zúrodnění půdy do konce roku 2005,

5. vedoucí Úřadu vlády

a) prostřednictvím Generálního ředitelství státní služby koordinovat a metodicky zajistit provedení personálního auditu v ústředních orgánech státní správy, v Českém telekomunikačním úřadu a v Radě pro rozhlasové a televizní vysílání s tím, že pravidla pro provedení auditu budou vládě předložena do 30. září 2003,

b) předložit vládě do 31. prosince 2003 návrh reformy ústředních orgánů státní správy obsahující návrh na snížení počtu ústředních orgánů státní správy,


V L Á D A Č E S K É R E P U B L I K Y



6. ministryni zdravotnictví a ministru životního prostředí znovu prověřit vybrané zákony a podzákonné právní normy upravující oblast působnosti jejich resortů a navrhnout jejich případnou úpravu tak, aby byly splněny závazky České republiky spojené s přistoupením k Evropské unii, avšak při nižší náročnosti pro veřejné rozpočty a o výsledku tohoto prověření informovat vládu do 30. září 2003,

7. ministru financí a 1. místopředsedovi vlády a ministru vnitra předložit vládě do 30. září 2003 návrh směřující ke zefektivnění vymáhání pokut udělovaných státními orgány,

8. členům vlády, vedoucím ostatních ústředních orgánů státní správy a předsedům Českého telekomunikačního úřadu a Rady pro rozhlasové a televizní vysílání

a) respektovat již při přípravě návrhu státního rozpočtu České republiky na rok 2004 a střednědobého rozpočtového výhledu na léta 2004 až 2006 pravidla fiskálního cílení a stanovení střednědobých výdajových rámců,

b) respektovat vyhlášení moratoria na růst počtu funkčních míst v ústředních orgánech státní správy pro rok 2003 s tím, že výjimky z tohoto pravidla u jednotlivých ústředních orgánů může povolit vláda, jde-li o navýšení administrativní kapacity související s čerpáním finančních prostředků Evropské unie a pokud správce
rozpočtové kapitoly, resp. ústřední orgán, sníží o stejný počet personální stav v podřízených organizačních složkách státu nebo příspěvkových organizacích,

c) provést podle pravidel zpracovaných Úřadem vlády ve spolupráci s Generálním ředitelstvím státní služby nejpozději do konce roku 2004 personální a organizační audit v ústředním orgánu, v Českém telekomunikačním úřadu a v Radě pro rozhlasové a televizní vysílání s cílem optimalizovat organizační strukturu a snížit počet funkčních míst,

d) informovat ve spolupráci s vedoucí Úřadu vlády do 2 měsíců po obdržení auditorské zprávy podle bodu II/8c tohoto usnesení vládu o výsledcích auditu a řešení zjištěných nedostatků,

e) předložit v návaznosti na termíny předkládání návrhu státního rozpočtu České republiky na rok 2005 a střednědobého rozpočtového výhledu na léta 2005 až 2007 ministru financí návrhy na snížení počtu funkčních míst rozpočtové kapitoly pro léta 2005 a 2006,






f) neuplatňovat v souvislosti s předkládáním návrhů nových legislativních úprav požadavky na zvýšení počtů funkčních míst a obdobně postupovat při návrzích státního rozpočtu České republiky na následující léta,

g) předložit ministru financí na základě provedeného personálního auditu podle bodu II/8c tohoto usnesení a dalších analýz návrhy na snížení počtu funkčních míst rozpočtové kapitoly pro rok 2006.



Provedou:

členové vlády a
vedoucí ostatních
ústředních orgánů státní správy,
předsedové Českého telekomunikačního úřadu,
Rady pro rozhlasové a televizní vysílání



Na vědomí:

předsedové Úřadu na ochranu osobních údajů,
Českého telekomunikačního úřadu,
hejtmani


Předseda vlády

PhDr. Vladimír Š p i d l a , v. r.