Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 1995 > 1995-05-17

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 17. května 1995 č. 287 + P

k poslaneckému návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady č. 553/1991 Sb., o obecní policii, ve znění pozdějších předpisů
(tisk č. 1685)


Vazba na záznam z jednání vlády:

V l á d a

I. p ř i j í m á k návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady č. 553/1991 Sb., o obecní policii, ve znění pozdějších předpisů (tisk č. 1685), stanovisko uvedené v příloze tohoto usnesení;

II. p o v ě ř u j e předsedu vlády, aby o stanovisku vlády uvedeném v bodě I tohoto usnesení informoval předsedu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky.

Provede:

předseda vlády

Předseda vlády

Doc. Ing. Václav K l a u s , CSc., v. r.


P ř í l o h a k usnesení vlády ze dne 17. května 1995 č. 287

S t a n o v i s k o vlády k návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady č. 553/1991 Sb., o obecní policii, ve znění pozdějších předpisů

(tisk č. 1685)

Vláda na svém zasedání dne 17. května 1995 projednala a posoudila návrh poslanců O. Zeminy a dalších na vydání zákona, kterým se mění a doplňuje zákon ČNR č. 553/1991 Sb., o obecní policii, ve znění zákona č. 67/1993 Sb. a zákona č. 163/1993 Sb.

Vláda považuje za správný záměr sledovaný navrženým zákonem posílit ve stanoveném rozsahu pravomoci obecní policie. Zejména nově navrhovaná oprávnění strážníků k zastavování vozidel, ke vstupu do živnostenských provozoven a k omezení pohybu agresivních osob svým obsahem plně odpovídají postavení obecní policie, která je zákonem zmocněna zabezpečovat místní záležitosti veřejného pořádku v rámci působnosti obce. Z uvedených důvodů vláda vyslovila s předloženým návrhem novely zákona o obecní policii v zásadě s o u h l a s. Výhrady uplatňuje vláda pouze k bodům 11 a 12 návrhu a k navrhované formulaci § 17d odst. 1 s tímto odůvodněním :

1. Podle bodu 11 návrhu jsou obce povinny provádět vždy nejdéle po uplynutí 3 let od doby, kdy strážníci získali platné osvědčení pro výkon své funkce, prověrky jejich znalostí k ověření, zda odborné předpoklady k výkonu funkce trvají. Prověrky mají provádět komise, jejichž složení určí osoba, která obecní policii řídí. Navrhované řešení nezapadá do rámce stávajícího zákona. Pomíjí totiž skutečnost, že osvědčení o splnění odborných předpokladů podle plané právní úpravy uděluje ministerstvo vnitra s omezenou dobou platnosti nejdéle na 5 let. Po uplynutí této doby je strážník povinen podrobit se opětovně přezkoušení před zkušební komisí ministerstva vnitra, aby získal nové osvědčení. Tuto úpravu považuje vláda za dostačující.

Postup navrhovaný v bodu 11 návrhu novely, aby vedle ověřování odborné způsobilosti ministerstvem vnitra byli strážníci přezkušováni též komisemi zřízenými v obcích, považuje vláda za nesystémové řešení, které by pro praxi nebylo přínosem. Lze rovněž vyslovit pochybnosti o tom, zda zvláště menší obce by byly schopny zajistit složení zkušebních komisí na odpovídající odborné úrovni. Z těchto důvodů se navrhuje bod 11 z návrhu novely vypustit.

2. Podle platné právní úpravy je strážník povinen při výkonu své pravomoci prokázat příslušnost k obecní policii stejnokrojem s odznakem obecní policie, identifikačním číslem a názvem obce. Vzor odznaku je stanoven zákonem. Zákon rovněž stanoví, že stejnokroj strážníka nesmí být zaměnitelný se stejnokrojem příslušníků ozbrojených sil a sborů a dalších sborů nebo organizací zřízených zvláštními zákony. Podrobnosti o stejnokroji strážníka, jakož i o jeho nošení stanoví obecní zastupitelstvo obecně závaznou vyhláškou. Tato úprava je dostačující. Vláda považuje za nadbytečné vydávat další právní předpis upravující stejnokroje obecních strážníků. Z těchto důvodů se navrhuje bod 12 obsahující v tomto směru zmocnění pro ministerstvo vnitra k vydání právního předpisu z návrhu novely vypustit.

V návaznosti na výše uplatněné připomínky se pro informaci uvádí, že ministerstvo vnitra připravuje na základě požadavků branného a bezpečnostního výboru Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR koncepční materiál, který se bude komplexně zabývat problematikou obecní policie a to včetně jejího postavení, výcviku a školení strážníků a jejich stejnokrojů. Tento materiál bude základem pro tvorbu nového zákona o obecní policii. I z tohoto důvodu se nepovažuje za žádoucí řešit uvedené otázky dílčím a nesystémovým způsobem v předložené novele.

3. Vláda nesouhlasí s navrženým textem v § 17d ohledně oprávnění obecní policie k omezení pohybu agresivních osob a navrhuje v odstavci 1 § 17d pouze obecně stanovit, že v popsaných situacích je strážník oprávněn vhodným způsobem omezit volný pohyb agresivní osoby, a slova "připoutáním k vhodnému předmětu" vypustit.

Závěrem se k předloženému návrhu novely uplatňují tyto připomínky legislativního charakteru :

1. V článku I se navrhuje toto upřesněné znění bodu 2 : "2. V § 2 odst. 3 se na konci připojují slova " a za přestupky spáchané stáním vozidla na chodníku, kde to není dovoleno.".

2. V článku I bodu 3 se navrhuje v odstavci 4 vypustit druhou větu jako nadbytečnou.

3. V článku I je třeba obrátit pořadí bodů 8 a 9.

4. V článku I se navrhuje bod 10 vypustit. Není opodstatněné rozšiřovat povinnost mlčenlivosti na starostu a další členy zastupitelstva. Navíc navrhované doplnění nenavazuje na následná ustanovení zákona, protože neřeší možnost zproštění mlčenlivosti v těchto případech.

5. S poukazem na výše uvedené připomínky se navrhuje body 11 a 12 z článku I vypustit. Navíc se k bodu 11, konkrétně k jeho odstavci 5, připomíná, že ochrana místních záležitostí veřejného pořádku patří do samostatné působnosti obce. Není proto možné, aby obce byly v daném případě zavázány metodickými pokyny či jinými interními akty ministerstva vnitra. Podle zákona o obcích se obce při výkonu samostatné působnosti řídí pouze zákony a právními předpisy vydanými ústředními orgány k jejich provedení.

6. Dosavadní bod 13 článku I je nutno označit jako článek II.