Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 1999 > 1999-05-31

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 31. května 1999 č. 530 + P

k poslaneckému návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje
zákon č. 328/1991 Sb., o konkursu a vyrovnání,
ve znění pozdějších předpisů
(sněmovní tisk č. 219)


Vazba na záznam z jednání vlády:

V l á d a

I. p ř i j í m á k návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 328/1991 Sb., o konkursu a vyrovnání, ve znění pozdějších předpisů (sněmovní tisk č. 219), stanovisko uvedené v příloze tohoto usnesení;

II. p o v ě ř u j e předsedu vlády, aby o stanovisku uvedeném v bodě I tohoto usnesení informoval předsedu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky.


Provede:

předseda vlády


Předseda vlády

Ing. Miloš Z e m a n , v. r.




S t a n o v i s k o

vlády k návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon
č. 328/1991 Sb., o konkursu a vyrovnání,
ve znění pozdějších předpisů
(sněmovní tisk č. 219)


Vláda na své schůzi dne 31. května 1999 projednala a posoudila návrh na vydání zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 328/1991 Sb., o konkursu a vyrovnání, ve znění pozdějších předpisů (sněmovní tisk č. 219), a vyjádřila s tímto návrhem n e s o u h l a s , neboť obsahuje některé podstatné nedostatky, například:

a) konkursní podstata má být podle návrhu právnickou osobou, tato změna by však vyžadovala podstatně širší právní úpravu, než stručné ustanovení obsažené v bodě 7 návrhu novely, ve které by bylo upraveno zřízení právnické osoby, den jejího vzniku, její organizační struktura, včetně statutárního orgánu (zástupců), a zápis právnické osoby do zákonem určeného rejstříku,

b) výrazně má být podle návrhu posíleno postavení správce konkursní podstaty, který podle navrhované novely trestního zákona má být veřejným činitelem; posílení postavení jediné jednající osoby bez jakékoliv kontroly ze strany orgánů právnické osoby by značně zvýšilo nebezpečí zneužití pravomoci tohoto činitele,

c) v návrhu je navrženo pro určité úkony ponechat institut jejich odporovatelnosti a pro některé úkony, tj. ty, které byly dlužníkem provedeny v posledních šesti měsících před podáním návrhu na prohlášení konkursu nebo po podání tohoto návrhu, zavést institut jejich neplatnosti; tento dvojí režim není pro účely konkursu vhodný, nehledě k tomu, že neplatnost právního úkonu působí vůči všem, je nezhojitelná a znamená, že to, co bylo plněno, musí být vráceno, zatímco neúčinnost právního úkonu působí jen vůči věřitelům a plnění z neúčinného právního úkonu patří do konkursní podstaty, což umožňuje v konečném důsledku zmenšit negativní vliv na postavení věřitelů,

d) pohledávky by měly být podle návrhu přihlašovány u správce konkursní podstaty a nikoliv jako dosud u soudu; přihlášky pohledávek u soudu však nahrazují žalobu, mají tudíž obdobné hmotně právní účinky, a proto je nelze uplatnit u správce konkursní podstaty,

e) návrh, aby správce konkursní podstaty nebyl vázán smluvními předkupními právy při zpeněžení podstaty, bezdůvodně narušuje práva třetích osob.

Vláda zároveň upozorňuje, že předložený návrh obsahuje i dílčí legislativní nedostatky, například v názvu návrhu zákona nejsou uvedeny další zákony, které mají být novelizovány, návrh zákona není členěn obvyklým způsobem a podobně.

Vláda dále upozorňuje s ohledem na nezbytnost novelizace zákona o konkursu a vyrovnání, která by řešila evidentní nedostatky dosavadní úpravy, zrychlila konkursní řízení a posílila pravomoc konkursních věřitelů, že předloží Parlamentu České republiky návrh takové právní úpravy do 31. srpna 1999. Do vládního návrhu novely zákona budou přiměřeným způsobem zapracovány i podněty z tohoto poslaneckého návrhu zákona.