I. p ř i j í m á k návrhu zákona o neslučitelnosti výkonu mandátu poslanců Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky s některými funkcemi ve státní správě a samosprávě a s podnikatelskou činností stanovisko uvedené v příloze tohoto usnesení;
II. p o v ě ř u j e předsedu vlády, aby o tomto stanovisku informoval předsedu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky.
Provede:
předseda vlády
Předseda vlády
Doc. Ing. Václav K l a u s , CSc., v. r.
Příloha k usnesení vlády č.295 ze dne 1.června 1994
S t a n o v i s k o
vlády České republiky k návrhu zákona o neslučitelnosti výkonu mandátu poslanců Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky s některými funkcemi ve státní správě a samosprávě a s podnikatelskou činností (tisk 967)
Vláda na svém zasedání dne 1. června 1994 projednala a posoudila návrh poslanců M. Kašpárka, M. Loukoty, J. Nováka, J. Šolera, J. Valenty, J. Vika a O. Vrchy na vydání zákona o neslučitelnosti výkonu mandátu poslanců Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky s některými funkcemi ve státní správě a samosprávě a s podnikatelskou činností (tisk 967). Vláda přijala závěr, že nemůže souhlasit s předloženým návrhem z těchto důvodů:
1. Předložený návrh si klade za cíl zajistit vyváženost mezi mocí zákonodárnou, výkonnou a soudní a jejich vzájemnou kontrolu a tím i odstranit nebezpečí zneužívání moci. Tento návrh je však nepřijatelný jak z hlediska ústavnosti, tak z hlediska legislativně-technických řešení.
2. Ustanovení § 2 předloženého návrhu je nepřímou novelizací Ústavy ČR. Článkem 32 Ústavy jsou stanoveny meze pro výkon některých funkcí poslance nebo senátora v případě, že jde o člena vlády. Jde o to, že poslanec nebo senátor, který je členem vlády, nemůže být předsedou či místopředsedou Poslanecké sněmovny nebo Senátu ani členem parlamentních výborů, vyšetřovací komise nebo komisí. Z tohoto ustanovení Ústavy však nevyplývá, že jmenováním poslance do funkce člena vlády má zaniknout jeho poslanecký mandát. V tomto směru, jak bylo řečeno, navržený zákon usiluje o změnu ústavního pořádku, jejíž provedení ve smyslu Ústavy náleží toliko ústavnímu zákonu.
3. Předložený návrh je neúplný v tom, že navrhovaná úprava neslučitelnosti funkcí se má vztahovat pouze na poslance Poslanecké sněmovny, ale neuvažuje se senátory. V této souvislosti se upozorňuje, že Ústava v Čl. 22 předpokládá stejné řešení neslučitelnosti funkcí u senátorů jako u poslanců.
4. Předložený návrh vykazuje dále řadu formálních a legislativně-technických nedostatků. Jde například o definování pojmu "konflikt zájmů", který náš právní řád dosud nezná, rozpor mezi ustanoveními § 2 a § 5, kdy podle § 2 mandát zaniká bezprostředně převzetím neslučitelné funkce, zatímco § 5 dává poslanci možnost do jednoho měsíce konflikt zájmů vyřešit a další.
Vláda proto s předloženým návrhem zákona vyslovuje nesouhlas a považuje jej za nezpůsobilý k dalšímu projednávání.
II.
Předkládací zpráva
Předseda Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky zaslal vládě k vyjádření návrh poslanců M. Kašpárka, M. Loukoty, J. Nováka, J. Šolera, J. Valenty, J. Vika a O. Vrchy na vydání zákona o neslučitelnosti výkonu mandátu poslanců Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky s některými funkcemi ve státní správě a samosprávě a s podnikatelskou činností.
Předložený návrh si klade za cíl zajistit vyváženost mezi mocí zákonodárnou, výkonnou a soudní a jejich vzájemnou kontrolu a tím i odstranit nebezpečí zneužívání moci. Návrh je však nepřijatelný jak z hlediska ústavnosti tak z hlediska legislativně-technických řešení.
Pro účely zpracování návrhu stanoviska vlády bylo přihlédnuto k věcnému stanovisku Ministerstva vnitra, Ministerstva spravedlnosti a Ministerstva hospodářství. Všechna tato ministerstva zaujala k návrhu zamítavé stanovisko.
Z časových důvodů nebyl návrh posouzen v Legislativní radě vlády ani v jejích stálých pracovních komisích.
Předseda Legislativní rady vlády rovněž, ve shodě s výše uvedenými resortními stanovisky doporučuje vládě vyslovit nesouhlas s návrhem, a to z důvodů uvedených v návrhu stanoviska vlády.