Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 1994 > 1994-06-01

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 1. června 1994 č. 295 + P

k poslaneckému návrhu zákona o neslučitelnosti výkonu mandátu
poslanců Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky
s některými funkcemi ve státní správě a samosprávě a
s podnikatelskou činností
(tisk č. 967)


Vazba na záznam z jednání vlády:

V l á d a

I. p ř i j í m á k návrhu zákona o neslučitelnosti výkonu mandátu poslanců Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky s některými funkcemi ve státní správě a samosprávě a s podnikatelskou činností stanovisko uvedené v příloze tohoto usnesení;

II. p o v ě ř u j e předsedu vlády, aby o tomto stanovisku informoval předsedu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky.

Provede:

předseda vlády

Předseda vlády

Doc. Ing. Václav K l a u s , CSc., v. r.


Příloha k usnesení vlády č.295 ze dne 1.června 1994

S t a n o v i s k o

vlády České republiky k návrhu zákona o neslučitelnosti výkonu mandátu poslanců Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky s některými funkcemi ve státní správě a samosprávě a s podnikatelskou činností (tisk 967)

Vláda na svém zasedání dne 1. června 1994 projednala a posoudila návrh poslanců M. Kašpárka, M. Loukoty, J. Nováka, J. Šolera, J. Valenty, J. Vika a O. Vrchy na vydání zákona o neslučitelnosti výkonu mandátu poslanců Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky s některými funkcemi ve státní správě a samosprávě a s podnikatelskou činností (tisk 967). Vláda přijala závěr, že nemůže souhlasit s předloženým návrhem z těchto důvodů:

1. Předložený návrh si klade za cíl zajistit vyváženost mezi mocí zákonodárnou, výkonnou a soudní a jejich vzájemnou kontrolu a tím i odstranit nebezpečí zneužívání moci. Tento návrh je však nepřijatelný jak z hlediska ústavnosti, tak z hlediska legislativně-technických řešení.

2. Ustanovení § 2 předloženého návrhu je nepřímou novelizací Ústavy ČR. Článkem 32 Ústavy jsou stanoveny meze pro výkon některých funkcí poslance nebo senátora v případě, že jde o člena vlády. Jde o to, že poslanec nebo senátor, který je členem vlády, nemůže být předsedou či místopředsedou Poslanecké sněmovny nebo Senátu ani členem parlamentních výborů, vyšetřovací komise nebo komisí. Z tohoto ustanovení Ústavy však nevyplývá, že jmenováním poslance do funkce člena vlády má zaniknout jeho poslanecký mandát. V tomto směru, jak bylo řečeno, navržený zákon usiluje o změnu ústavního pořádku, jejíž provedení ve smyslu Ústavy náleží toliko ústavnímu zákonu.

3. Předložený návrh je neúplný v tom, že navrhovaná úprava neslučitelnosti funkcí se má vztahovat pouze na poslance Poslanecké sněmovny, ale neuvažuje se senátory. V této souvislosti se upozorňuje, že Ústava v Čl. 22 předpokládá stejné řešení neslučitelnosti funkcí u senátorů jako u poslanců.

4. Předložený návrh vykazuje dále řadu formálních a legislativně-technických nedostatků. Jde například o definování pojmu "konflikt zájmů", který náš právní řád dosud nezná, rozpor mezi ustanoveními § 2 a § 5, kdy podle § 2 mandát zaniká bezprostředně převzetím neslučitelné funkce, zatímco § 5 dává poslanci možnost do jednoho měsíce konflikt zájmů vyřešit a další.

Vláda proto s předloženým návrhem zákona vyslovuje nesouhlas a považuje jej za nezpůsobilý k dalšímu projednávání.

II.

Předkládací zpráva

Předseda Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky zaslal vládě k vyjádření návrh poslanců M. Kašpárka, M. Loukoty, J. Nováka, J. Šolera, J. Valenty, J. Vika a O. Vrchy na vydání zákona o neslučitelnosti výkonu mandátu poslanců Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky s některými funkcemi ve státní správě a samosprávě a s podnikatelskou činností.

Předložený návrh si klade za cíl zajistit vyváženost mezi mocí zákonodárnou, výkonnou a soudní a jejich vzájemnou kontrolu a tím i odstranit nebezpečí zneužívání moci. Návrh je však nepřijatelný jak z hlediska ústavnosti tak z hlediska legislativně-technických řešení.

Pro účely zpracování návrhu stanoviska vlády bylo přihlédnuto k věcnému stanovisku Ministerstva vnitra, Ministerstva spravedlnosti a Ministerstva hospodářství. Všechna tato ministerstva zaujala k návrhu zamítavé stanovisko.

Z časových důvodů nebyl návrh posouzen v Legislativní radě vlády ani v jejích stálých pracovních komisích.

Předseda Legislativní rady vlády rovněž, ve shodě s výše uvedenými resortními stanovisky doporučuje vládě vyslovit nesouhlas s návrhem, a to z důvodů uvedených v návrhu stanoviska vlády.