Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 1993 > 1993-01-27

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 27. ledna 1993 č. 36 + P

k návrhu zásad zákona o Komoře veterinárních techniků
České republiky
(tisk č. 6)


Vazba na záznam z jednání vlády:

V l á d a

I. p ř i j í m á k návrhu zásad zákona o Komoře veterinárních techniků České republiky stanovisko uvedené v příloze tohoto usnesení;

II. p o v ě ř u j e předsedu vlády, aby o tomto stanovisku informoval předsedu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky.

Provede:

předseda vlády

Předseda vlády

Doc. Ing. Václav K l a u s , CSc., v. r.


Příloha k usnesení vlády ČR ze dne 27. ledna 1993 č. 36

S t a n o v i s k o

vlády České republiky

k návrhu zásad zákona o Komoře veterinárních techniků České republiky /tisk č. 6/

Vláda České republiky na svém zasedání dne 27. ledna 1993 projednala a posoudila poslanecký návrh zásad zákona o Komoře veterinárních techniků České republiky. Vláda nevyslovila souhlas s poslaneckým návrhem zásad zákona v předloženém znění z těchto důvodů:

Obecně:

1. K výkonu odborných veterinárních činností je třeba povolení, které podle § 9 odst. 1 písm. n) zákona ČNR č. 108/1987 Sb., o působnosti orgánů veterinární péče ČR, ve znění pozdějších předpisů vydává orgán veterinární správy; před vydáním tohoto povolení si vyžádá vyjádření příslušné stavovské organizace, pokud je zřízena. Předložené zásady upravují jako další podmínku výkonu odborné veterinární činnosti být povinně členem Komory veterinárních techniků ČR. Zásady však neřeší odpovídajícím způsobem návaznost udělování povolení na členství v komoře. Upozorňuje se zejména na tyto nepřesnosti:

a) Podle odstavce 1 zásady 3 musí být členem komory každý veterinární technik, který vykonává odbornou veterinární činnost. Z toho vyplývá, že členem komory se může stát až po získání povolení k této činnosti od příslušného orgánu státní správy. V rozporu s tím však zásada č. 4 ve svém odstavci 1 předpokládá, že veterinární technik bude členem komory již před vydáním povolení k výkonu veterinární činnosti příslušným orgánem státní správy.

b) V případě, že komora podle zásady 3 odst. 4 vyškrtne veterinárního technika ze seznamu svých členů, nebude nadále oprávněn vykonávat odbornou veterinární činnost, a to i přes to, že povolení příslušného orgánu státní správy k této činnosti zůstane v platnosti; současné zrušení tohoto povolení není v zásadách upraveno.

Navrhované řešení oslabuje postavení orgánu státní správy, který vydává povolení k výkonu odborné veterinární činnosti tím, že řádně povolený výkon této činnosti je vázán na další podmínku povinného členství v samosprávné korporaci. Zřízení Komory veterinárních techniků ČR s povinným členstvím jako podmínkou výkonu povolání by mělo své opodstatnění jedině tehdy, kdyby na komoru byla zároveň přenesena pravomoc vydávat povolení k odborné veterinární činnosti.

2. Činnost veterinárních techniků navazuje popřípadě úzce souvisí s činností veterinárních lékařů, jejichž komora byla zřízena zákonem ČNR č. 381/1991 Sb. Z tohoto hlediska se jeví jako možné řešení konstituovat společnou Komoru veterinárních lékařů a veterinárních techniků s tím, že toto řešení by bylo proveditelné novelou citovaného zákona ČNR o Komoře veterinárních lékařů.

S výhradou obecné připomínky se uvádí k jednotlivým zásadám:

K zásadě 1:

1. V odstavci 1 chybí zavedení legislativní zkratky pro pojem "Komora veterinárních techniků České republiky".

2. Text odstavce 2 je třeba zpřesnit. Členy komory budou nepochybně především ti, kteří odbornou veterinární činnost již vykonávají. Dále není jasné, a to ani z odůvodnění zásady, proč do výčtu osob, které budou členy komory, nebyly zařazeni veterinární pracovníci uvedení v § 25 odst. 1 písm. c) zákona o veterinární péči, pokud vykonávají veterinární preventivní činnost.

3. V odstavci 3 se navrhuje větu druhou vypustit jako nepřesnou a zavádějící.

K zásadě 2:

Navrhuje se vypustit označení odstavce 1, dále poznámku pod čarou č. 1 a text pod písmenem j) pro nadbytečnost a nepřesnost.

K zásadě 3:

1. V odstavci 2 písm. a) se navrhuje vypustit dovětek "který je zapsán v seznamu vedeném komorou", protože ve vztahu k textu předvětí nedává smysl.

2. Text odstavce 2 písm. c) je třeba upřesnit. Podle navržené formulace by např. bylo možno do seznamu členů znovu zapsat osobu vyloučenou z komory na dobu 2 let až po uplynutí pěti let od vyloučení.

3. V odstavci 2 písm. d) je třeba pamatovat i na případy, kdy uchazeč o členství v komoře je cizím státním příslušníkem a může na území ČR pracovat bez povolení. Stejná připomínka se uplatňuje i k odstavci 4 písm. f).

4. V odstavci 4 písm. e) bude jako důvod vyškrtnutí z komory přicházet v úvahu pouze vyloučení a nikoliv ostatních disciplinárních opatření. V tom směru je nutno text upřesnit.

5. V odstavci 4 písm. f) je třeba pro upřesnění slova "komu zaniklo občanství" nahradit slovy "kdo pozbyl státní občanství".

K zásadě 5:

Není zřejmé, proč na rozdíl od Komory veterinárních lékařů upravené zákonem ČNR č. 381/1991 Sb., podle kterého je předložený návrh koncipován, není počítáno s územními orgány komory.

K zásadě 6:

V odstavci 4 je třeba zásadu neslučitelnosti členství uvedenou v písmenu d) zařadit do předvětí, neboť se nejedná o vymezení působnosti revizní komise.

K zásadě 7:

V textu je třeba jednoznačně vymezit, co se míní "závažným" a "opětovným méně závažným porušením povinnosti". Definice závažného porušení povinnosti není v zásadě provedena a definice opětovného méně závažného porušení povinnosti upravená v odstavci 2 je nevyhovující.

K zásadě 9:

Zásadu je třeba doplnit o přechodné ustanovení, v němž by byla stanovena lhůta pro zápis do komory veterinárním technikům, kteří již v současné době vykonávají odbornou veterinární činnost na základě platného povolení.