Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 1994 > 1994-02-02

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 2. února 1994 č. 40 + P

k návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon o zrušení
státního tabákového monopolu a opatřeních s tím souvisejících
(tisk č. 777)


Vazba na záznam z jednání vlády:

V l á d a

I. p ř i j í m á k návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon o zrušení státního tabákového monopolu a opatřeních s tím souvisejících, (tisk č. 777), stanovisko uvedené v příloze tohoto usnesení;

II. p o v ě ř u j e předsedu vlády, aby o stanovisku vlády uvedeném v bodě I tohoto usnesení informoval předsedu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky.

Provede:

předseda vlády

Předseda vlády

Doc. Ing. Václav K l a u s , CSc., v. r.


Příloha k usnesení vlády ze dne 2. února 1994 č. 40

S t a n o v i s k o

vlády České republiky k návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon o zrušení státního tabákového monopolu a opatřeních s tím souvisejících

Vláda České republiky na svém zasedání dne 2. února 1994 projednala a posoudila poslanecký návrh na vydání zákona, kterým se mění a doplňuje zákon o zrušení státního tabákového monopolu a opatřeních s tím souvisejících (sněmovní tisk č. 777).

Vláda považuje zavedení částečné regulace reklamy na tabákové výrobky za jeden z možných nástrojů při ovlivňování zdravých životních podmínek obyvatel, především mladistvých. Při zavádění těchto nových opatření je však zároveň třeba citlivě řešit majetkové vztahy vzniklé před jejich zavedením a zamezit tak možným ekonomickým ztrátám podnikatelských subjektů. Z tohoto hlediska lze akceptovat jen věcný záměr uvedený v důvodové zprávě návrhu zákona.

S návrhem zákona v předložené podobě však vláda nesouhlasí a to z těchto důvodů:

Zamýšlený věcný záměr prohloubit ochranu podnikatelských subjektů je v návrhu zákona vyjádřen právně nezpůsobilou formou.

Zákon č. 303/1993 Sb., o zrušení státního tabákového monopolu a opatřeních s tím souvisejících, zavedl dnem 1. 1. 1994 regulaci reklamy tabákových výrobků. Zároveň stanovil v § 11 odst. 3, že platnost smluv na provedení reklamy uzavřených před účinností zákona končí 28. února 1994. Ustanovení § 11 odst. 3 platného zákona představuje speciální úpravu k § 39 občanského

zákoníka upravujícího neplatnost právních úkonů z důvodů rozporu se zákonem.

Vypuštěním § 11 odst. 3 podle předloženého návrhu by došlo ke zrušení speciální úpravy k režimu zavedenému občanským zákoníkem, což by znamenalo, že ode dne nabytí účinnosti předložené novely by se všechny uzavřené smlouvy staly neplatnými pro rozpor s § 6 zákona č. 303/1993 Sb.

Při realizaci zamýšleného věcného záměru se doporučuje prodloužit v § 11 odst. 3 platného zákona lhůtu pro zachování platnosti smluv uzavřených před omezením reklamy do 31. 12. 1994. Uvedené datum vláda navrhuje s ohledem na to, že připraví návrh zákona, který upraví komplexně reklamu tabákových výrobků a předloží jej tak, aby mohl nabýt účinnosti k 1. 1. 1995.

V návaznosti na to se dále doporučuje zapracovat do předložené novely i ustanovení, kterým se pozastaví platnost § 6 zákona do 31. 12. 1994. Dosavadní znění tohoto ustanovení totiž činí při aplikaci značné obtíže.