Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 2003 > 2003-09-17

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 17. září 2003 č. 909 + P

k návrhu zákona o státním rozpočtu
České republiky na rok 2004


Vazba na záznam z jednání vlády:

V l á d a

I. s c h v a l u j e

1. návrh zákona o státním rozpočtu České republiky na rok 2004, s upravami podle připomínek obsažených ve stanovisku předsedy Legislativní rady vlády,

2. návrh ukazatelů uvedených v tabulkách č. l až 17 obsažených v části G materiálu č.j. 1111/03 a v dodatku k němu upravený podle připomínek vlády,

3. Způsob použití finančních prostředků z účelové rezervy na řešení krizových situací, jejich předcházení a odstraňování jejich následků, vytvořené v kapitole Všeobecná pokladní správa podle zákona č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení a o změně některých zákonů (krizový zákon), ve znění zákona č. 320/2002 Sb., uvedený v příloze tohoto usnesení;

II. u k l á d á

1. ministru financí

a) vypracovat ve spolupráci se správci kapitol konečné znění vládního návrhu zákona podle bodu I/1 tohoto usnesení,

b) oznámit do 7 dnů po obdržení usnesení Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky o schválení návrhu zákona o státním rozpočtu České republiky na rok 2004 Poslaneckou sněmovnou Parlamentu České republiky

ba) členům vlády, vedoucím ostatních ústředních orgánů a vedoucím organizačních složek státu, pro něž byly zřízeny kapitoly státního rozpočtu, hejtmanům a primátorovi hlavního města Prahy závazné ukazatele státního rozpočtu,

bb) členům vlády, vedoucím ostatních ústředních orgánů a vedoucím organizačních složek státu, pro něž byly zřízeny kapitoly státního rozpočtu, objem prostředků na platy a ostatní platby za provedenou práci, objem mzdových nákladů a počet zaměstnanců, stanovené v tabulkách č. 9 až 13 části G materiálu č.j. 1111/03,

2. členům vlády a vedoucím ostatních ústředních orgánů

a) rozpracovat neprodleně po schválení návrhu zákona o státním rozpočtu České republiky na rok 2004 vládou v dohodě s ministrem financí změny v rozpočtech kapitol přijaté vládou v rozsahu podseskupení položek, vybraných položek a pododdílů, vybraných paragrafů rozpočtové skladby do tabulek pro znění návrhu státního rozpočtu České republiky na rok 2004, který bude předložen Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky včetně návrhů rozpočtů jednotlivých kapitol, předkládaných správci kapitol pro jednání příslušných výborů Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky,

b) rozpracovat neprodleně po schválení návrhu zákona o státním rozpočtu České republiky na rok 2004 Poslaneckou sněmovnou Parlamentu České republiky v dohodě s ministrem financí změny v rozpočtech kapitol, které schválila Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky, v rozsahu podseskupení položek, vybraných položek a pododdílů, vybraných paragrafů rozpočtové skladby do tabulek předložených Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky,

c) zabezpečit, aby údaje uvedené v tabulkách v rozsahu podseskupení položek, vybraných položek a pododdílů, vybraných paragrafů rozpočtové skladby předložených Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky včetně změn podle bodu II/2b tohoto usnesení, byly uvedeny jako schválený rozpočet v přehledu předloženém ministru financí podle bodu II/2/e/ea tohoto usnesení a také ve finančních a účetních výkazech,

d) stanovit ze schválených ukazatelů státního rozpočtu objemy prostředků a další ukazatele pro organizační složky státu a příspěvkové organizace v jejich působnosti, a to do 20 dnů po obdržení ukazatelů podle bodu II/1b tohoto usnesení,

e) předložit ministru financí v předepsané formě do 31. března 2004

ea) přehled o rozdělení schváleného rozpočtu příjmů a kapitálových a běžných výdajů v členění podle paragrafů a položek rozpočtové skladby v souladu s vyhláškou č. 16/2001 Sb., o způsobu, termínech a rozsahu údajů předkládaných pro hodnocení plnění státního rozpočtu, rozpočtu státních fondů a rozpočtu územních samosprávných celků, ve znění vyhlášky č. 535/2002 Sb.,

eb) přehled o rozpočtu nákladů a výnosů jednotlivých příspěvkových organizací a za kapitolu celkem v souladu s vyhláškou č. 16/2001 Sb., o způsobu, termínech a rozsahu údajů předkládaných pro hodnocení plnění státního rozpočtu, rozpočtu státních fondů a rozpočtu územních samosprávných celků, ve znění vyhlášky č. 535/2002 Sb.,

ec) přehled prostředků na platy zaměstnanců a ostatní platby za provedenou práci u organizačních složek státu (případně souhrnu organizačních složek státu stejného typu) a mzdových nákladů u příspěvkových organizací (případně souhrnu organizací stejného typu) v členění podle jednotlivých složek platu a přehled o počtu zaměstnanců,

f) předat ministru financí požadované údaje Registru konečných příjemců všech účelově poskytnutých prostředků státního rozpočtu (dotací, návratných finančních výpomocí, účelových návratných či nenávratných příspěvků apod.) nezahrnutých v Informačním systému ISPROFIN za rok 2004 do 30 dnů po skončení každého kalendářního čtvrtletí roku 2004 s tím, že závěrečné údaje budou předány do termínu finančního vypořádání se státním rozpočtem za rok 2004 pro potřeby územních finančních orgánů spolu s resortními zásadami pro poskytování dotací a ostatních výše uvedených prostředků, přičemž data budou předávána v elektronické podobě ve struktuře a v rozsahu stanoveném Ministerstvem financí;

III. z m o c ň u j e ministra financí

1. upravovat v průběhu roku 2004 v odůvodněných případech objemy prostředků a počty zaměstnanců schválené vládou v tabulkách regulace zaměstnanosti č. 9 až 13 v části G materiálu č.j. 1111/03,

2. uskutečňovat nezbytné výdaje nezabezpečené ve státním rozpočtu, zajistí-li úhradu úsporami na jiných výdajích státního rozpočtu, a to do výše v daném roce nepřesahující 5 % celkového objemu schváleného rozpočtu výdajů kapitoly, u které se úprava provádí a nepřesahující 10 % celkového objemu závazného ukazatele v kapitole, u kterého se úprava provádí s tím, že ministr financí může povolit snížení některého příjmu z činností, a to bez omezení, za předpokladu, že se nezmění saldo rozpočtu příjmů a výdajů kapitoly (v souladu s § 24 zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů /rozpočtová pravidla/),

3. uskutečňovat z kapitoly Všeobecná pokladní správa, položky vládní rozpočtová rezerva, po projednání s příslušnými resorty, nezbytné výdaje, které nejsou zajištěny v rozpočtech jednotlivých kapitol státního rozpočtu, a to až do výše 50 mil. Kč pro jednotlivé případy,

4. uvolňovat z účelové rezervy kapitoly Všeobecná pokladní správa prostředky na finanční zabezpečení integrovaného záchranného systému podle § 31 odst. 2 zákona č. 239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému a o změně některých zákonů, po posouzení jednotlivých žádostí v součinnosti s Ministerstvem vnitra, které mohou zasílat ministerstva, ostatní ústřední správní úřady, kraje a Magistrát hlavního města Prahy, po vyčerpání finančních prostředků rozpočtovaných ve svých rozpočtech na integrovaný záchranný systém, a to až do výše 50 mil. Kč pro jednotlivé případy,

5. uvolňovat z účelové rezervy kapitoly Všeobecná pokladní správa prostředky na řešení krizových situací, jejich předcházení a odstraňování jejich následků podle přílohy tohoto usnesení, a to až do výše 50 mil. Kč pro jednotlivé případy;

IV. p o v ě ř u j e

1. předsedu vlády předložit vládní návrh zákona podle bodu I/1 a II/1a tohoto usnesení předsedovi Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky k dalšímu projednání,

2. ministra financí, aby odůvodnil vládní návrh zákona v Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky;

V. d o p o r u č u j e vedoucím Kanceláře prezidenta republiky a Kanceláře veřejného ochránce práv, předsedům Rady České republiky pro rozhlasové a televizní vysílání, Úřadu pro ochranu osobních údajů a Českého telekomunikačního úřadu postupovat podle bodu II/2 tohoto usnesení a předsedkyni Akademie věd České republiky a předsedovi Grantové agentury České republiky postupovat podle bodu II/2/a až c a e až f tohoto usnesení.


Provedou:

členové vlády,
vedoucí ostatních ústředních orgánů


Na vědomí:

vedoucí Kanceláře prezidenta republiky,
vedoucí Kanceláře veřejného ochránce práv,
předsedkyně Akademie věd České republiky,
předsedové Rady České republiky
pro rozhlasové a televizní vysílání,
Úřadu pro ochranu osobních údajů,
Českého telekomunikačního úřadu, Grantové agentury,
hejtmani




Z p ů s o b
použití finančních prostředků z účelové rezervy na řešení krizových situací, jejich předcházení a odstraňování jejich následků, vytvořené v kapitole Všeobecná pokladní správa podle zákona č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení a o změně některých zákonů (krizový zákon), ve znění zákona č. 320/2002 Sb.

Čl. l
Úvodní ustanovení

1. Účelová rezerva finančních prostředků na řešení krizových situací, jejich předcházení a odstraňování jejich následků (dále jen “rezerva na řešení krizových situací”) vytvořená v kapitole Všeobecná pokladní správa státního rozpočtu České republiky na rok 2004 podle § 25 písm. b) zákona č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení a o změně některých zákonů (krizový zákon), může být použita k úhradě mimořádných výdajů ministerstev a jiných správních úřadů (dále jen “správní úřad”), krajů a Magistrátu hlavního města Prahy (dále jen “kraj”) na řešení krizových situací, jejich předcházení a odstraňování jejich následků.

Čl. 2
Předmět plnění

1. Předmětem plnění mohou být věci spotřebované, opotřebené, zničené, související s řešením krizové situace nebo předměty nezbytně nutné pro odstranění následků krizové situace, nutné pro uvedení do původního stavu.

2. Za věci, které lze financovat, je možné považovat zejména hmotný i nehmotný majetek, nakoupené služby, spotřebovaný materiál a náklady na dopravu.

3. Rezerva na řešení krizových situací může být použita na úhradu výdajů na státní podporu v návaznosti na § 37 odst. 6 zákona č. 240/2000 Sb. a na peněžní náhradu v návaznosti na § 35 odst. 1 až 3 zákona č. 240/2000 Sb.

Čl. 3
Podmínky a způsob uvolňování finančních prostředků

1. Správní úřad a kraj může požádat o uvolnění finančních prostředků z rezervy na řešení krizových situací, a to po vyčerpání finančních prostředků rozpočtovaných ve svém rozpočtu na krizové situace.

2. Na výdaje související s předcházením krizových situací může správní úřad a kraj požádat o uvolnění finančních prostředků z rezervy na řešení krizových situací po vyčerpání finančních prostředků rozpočtovaných ve svém rozpočtu na krizové situace v případě, že úhradu těchto výdajů nemůže zabezpečit ani přesunem finančních prostředků uvnitř svého rozpočtu.

3. Správní úřad a kraj předloží písemnou žádost o poskytnutí finančních prostředků z rezervy na řešení krizových situací Ministerstvu vnitra.

Čl. 4
Náležitosti žádosti

1. Žádost musí obsahovat podrobné zdůvodnění a vyjádření, že rozpočtované prostředky správního úřadu a kraje k řešení krizové situace již byly vyčerpány a v případě výdajů na předcházení krizových situací, že úhradu nelze zabezpečit ani přesunem finančních prostředků uvnitř svého rozpočtu.

2. Dále musí žádost obsahovat navrhovaný předmět plnění, propočet finančních nákladů a výši částky, která je požadována.

3. Žádost podepisuje ministr nebo náměstek ministra odpovědný za řízení útvaru krizového řízení, u jiných správních úřadů ten, kdo správní úřad zastupuje navenek, hejtman kraje a primátor hlavního města Prahy.

Čl. 5

1. Ministerstvo vnitra posoudí žádost po formální, věcné a finanční stránce včetně oprávněnosti a přiměřenosti požadavku správního úřadu a kraje. Splňuje-li žádost podmínky pro uvolnění finančních prostředků z rezervy na řešení krizových situací, předloží žádost se svým stanoviskem Ministerstvu financí.

2. U žádostí, které po formální a věcné stránce vyhovují čl. 4, ale uplatněné požadavky přesahují částku, k jejímuž uvolnění je zmocněn ministr financí tímto usnesením, připraví správní úřad a kraj spolu s Ministerstvem vnitra dokument pro jednání a k rozhodnutí vládě a předloží ho jako samostatnou přílohu žádosti.

3. Ministerstvo financí v návaznosti na výši vytvořené rezervy na řešení krizových situací uvolní finanční prostředky a zároveň sdělí správnímu úřadu a kraji provedení rozpočtového opatření. O provedení rozpočtového opatření informuje Ministerstvo vnitra.

4. Odpovědnost za použití finančních prostředků v souladu s rozpočtovými pravidly má správní úřad a kraj.

Čl. 6

Ministerstvo financí po vyčerpání rezervy na řešení krizových situací může k plnění schválených žádostí použít v souladu se zákonem č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla), i vládní rozpočtovou rezervu, a to do výše stanovené usnesením vlády. Příslušný materiál pro jednání vlády připravuje Ministerstvo financí spolu s Ministerstvem vnitra a se správním úřadem a krajem.