členové vlády a vedoucí ostatních ústředních orgánů státní správy Na vědomí:
hejtmani, primátoři statutárních měst
pro přípravu, přijímání a uplatňování technických předpisů a technických norem ve vztahu k zamezení neopodstatněným technickým překážkám mezinárodního obchodu Článek 1 Předmět a účel
1. Tyto Zásady pro přípravu, přijímání a uplatňování technických předpisů a technických norem ve vztahu k zamezení neopodstatněným technickým překážkám mezinárodního obchodu (dále jen „Zásady“), se týkají obecných postupů vyplývajících z principů mezinárodních závazků prováděných orgány státní správy při přípravě, přijímání a uplatňování technických předpisů a při tvorbě, vydávání a uplatňování českých technických norem.
1. Ústřední orgány státní správy (dále jen „orgány státní správy“) musí postupovat při přípravě, přijímání a uplatňování technických předpisů a při tvorbě, vydávání a uplatňování technických norem tak, aby na území České republiky, po vstupu České republiky do Evropské unie, nedocházelo v rámci mezinárodního obchodu, včetně jednotného vnitřního trhu Evropské unie (dále jen „vnitřní trh“), k vytváření jiných překážek než těch, které jsou opodstatněny oprávněným zájmem České republiky. Za oprávněný zájem České republiky je přitom možné považovat především ochranu proti ohrožení národní bezpečnosti, veřejného pořádku, veřejné morálky, ochranu zdraví nebo bezpečnosti lidí, ochranu zdraví nebo života zvířat nebo rostlin, ochranu národních kulturních statků umělecké, historické nebo archeologické hodnoty a ochranu průmyslového a obchodního vlastnictví a dále tzv. mandatorní požadavky podle judikatury Soudního dvora Evropských společenství mezi něž patří například ochrana spotřebitele, veřejné zdraví, ochrana životního prostředí, solidnost obchodních transakcí, účinnost daňového dohledu.
b) pokud neexistuje vhodná mezinárodní norma nebo technický obsah navrhovaného technického předpisu neodpovídá technickému obsahu příslušné mezinárodní normy a jestliže navrhovaný technický předpis může mít významný vliv na obchod ostatních členů, oznámí toto Úřadu pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví,
c) při uplatňování technických předpisů a technických norem se rozhodují bez ohledu na skutečnost, zda konkrétní výrobek má či nemá podle zákona1 svůj původ na území České republiky a bez zvýhodňování výrobků jedné jurisdikce oproti obdobným výrobkům jurisdikce jiné, aniž by však byly dotčeny zásady funkce vnitřního trhu z hlediska volného pohybu zboží,
d) zruší nebo změní technické předpisy a technické normy nebo jejich příslušné části pozbyly účinnosti, pokud okolnosti nebo cíle jejich zavedení přestaly existovat nebo se změnily,
e) zajistí a přijmou taková opatření podle potřeby i legislativní povahy, aby technické předpisy platné v jiných státech, na jejichž základě jsou konkrétní výrobky oprávněně vyrobené a uvedené na trh nebo do provozu v jiném státě, byly v České republice posuzovány jako rovnocenné, pokud se ujistí, že přiměřeným způsobem zůstane ochráněn oprávněný zájem České republiky, stanovený právními předpisy České republiky; vzhledem ke zvláštnímu zřeteli k uplatnění této zásady vůči členským státům Evropské unie je tento vztah upraven zvláštními metodickými pokyny2),
14. Na technickou normu se odkazovat co nejobecnějším způsobem, pokud možno vždy s možností jiné volby a pokud možno s alternativou uznání rovnocennosti jiných technických předpisů a technických norem.