I. p ř i j í m á k návrhu zásad zákona, kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady č. 527/1992 Sb., o Bezpečnostní informační službě České republiky, stanovisko uvedené v příloze tohoto usnesení;
II. p o v ě ř u j e předsedu vlády, aby o stanovisku dle bodu I tohoto usnesení informoval předsedu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky.
Provede:
předseda vlády
Předseda vlády
Doc. Ing. Václav K l a u s , CSc., v. r.
Příloha k usnesení vlády ze dne 23. června 1993 č. 332
S t a n o v i s k o
vlády České republiky
k návrhu zásad zákona, kterým se mění a doplňuje zákon ČNR Č. 527/1992 Sb., o Bezpečnostní informační službě České republiky
/tisk č. 364/
Vláda České republiky na svém zasedání dne 23. června 1993 projednala a posoudila poslanecký návrh zásad zákona kterým se mění a doplňuje zákon ČNR č. 527/1992 Sb., o Bezpečnostní informační službě České republiky. Vláda nevyslovila souhlas s návrhem zásad zákona v předloženém znění z těchto důvodů .
Předložený návrh zásad zákona je neúplný. Realizace navrhovaného záměru si vyžádá nejen novelizaci příslušných ustanovení zákona ČNR č. 527/1992 Sb., o Bezpečnostní informační službě České republiky ( § 17 odst. l, 18, 19 a 20 odst. 1 a 2), ale též změnu trestního řádu. Jde zejména o ustanovení § 86, 87 a 88, která upravují použití stejných prostředků jako je zpravodajská technika po zahájení trestního stíhání s tím, že v přípravném řízení rozhoduje o jejich nasazení podle citovaných ustanovení rovněž prokurátor. Je proto účelné, aby otázka přechodu působnosti k udělování souhlasu s použitím operativní techniky z dosavadních orgánů prokuratury na soudy byla posouzena komplexně, s přihlédnutím k novému postavení státního zastupitelství, a k návaznosti na připravovanou rekodifikaci trestního řádu. Nejedná se přitom pouze o posouzení právní. Na zřeteli nutno mít i důležitou je otázku praktickou. S ohledem na působnost Bezpečnostní informační služby ČR musí být u orgánu, který povoluje nasazení zpravodajské techniky vytvořeny podmínky pro rychlé a pružné vyřizování žádostí o povolení.
Pokud jde o otázku ústavnosti, nelze souhlasit s argumentací předkladatelů, že současný stav, kdy povolení k použití zpravodajské techniky uděluje prokurátor, je neústavní. Podle Č1. 80 odst. 1 Ústavy České republiky státní zastupitelství ( a do jeho zřízení prokuratura České republiky) nejen zastupuje veřejnou žalobu v trestním řízení, ale vykonává i další úkoly, stanoví-li tak zákon. Jedním z takových úkolů je nepochybné i udělování povolení k používání operativní techniky podle § 17 odst. 1 a násl. zákona ČNR Č. 527/1992 Sb. Postup prokuratury v daném směru nelze proto považovat za neústavní. Rovněž skutečnost, že ve smyslu Č1. 4 Ústavy České republiky jsou základní práva a svobody pod ochranou soudní moci, neznamená, že jediné soud může být nyní povolán k úkonům, kterými dosud zákon č.527/1992 Sb. pověřuje prokurátora. Svěřením základních práv a svobod pod ochranu soudní moci je vyjádřena obecná zásada, že každý zásah do těchto práv a svobod musí být přezkoumatelný obecným nebo ústavním soudem. Právo na soudní ochranu v daném případě je zajištěno jak Ústavou (Č1. 87 odst.l písm.d) ), tak Listinou základních práv a svobod ( Č1. 36 odst.l a 2) a vztahuje se i na použití zpravodajské techniky orgány Bezpečnostní informaČní služby České republiky.