Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 2003 > 2003-06-04

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 4. června 2003 č. 554 + P

o Systému dozoru a kontroly územních samosprávných celků ústředními
správními úřady


Vazba na záznam z jednání vlády:

V l á d a

I. schvaluje Systém dozoru a kontroly územních samosprávných celků ústředními správními úřady, uvedený v příloze tohoto usnesení;

II. zrušuje usnesení vlády z 10. října 2001 č. 1030, o Systému kontroly krajů ústředními správními úřady a okresních úřadů ústředními správními úřady a krajskými úřady (kontrola výkonu přenesené působnosti orgánů kraje a kontrola činnosti okresních úřadů);

III. ukládá 1. místopředsedovi vlády a ministru vnitra, ministrům dopravy, financí, kultury, obrany, pro místní rozvoj, práce a sociálních věcí, průmyslu a obchodu, zemědělství, životního prostředí, ministryním školství, mládeže a tělovýchovy a zdravotnictví a předsedům Českého báňského úřadu, Českého úřadu zeměměřického a katastrálního, Správy státních hmotných rezerv a předsedkyni Státního úřadu pro jadernou bezpečnost

1. příslušných k dozoru nad výkonem samostatné a přenesené působnosti územních samosprávných celků

a) postupovat při výkonu dozoru podle systému uvedeného v bodě I tohoto usnesení,

b) poskytovat orgánům územních samosprávných celků odbornou a metodickou pomoc a v případě vyžádání ji poskytovat do 30ti dnů od obdržení žádosti,

c) oznámit 1. místopředsedovi vlády a ministru vnitra, ředitelům krajských úřadů a Magistrátu hlavního města Prahy do 30. června 2003 útvar ministerstva nebo jiného ústředního správního úřadu, který je odpovědný za koordinaci provádění dozoru,

2. příslušných ke kontrole v oblasti přenesené působnosti územních samosprávných celků

a) postupovat při kontrolách územních samosprávných celků podle systému uvedeného v bodě I tohoto usnesení,

b) provádět v roce 2003 kontroly krajů a hlavního města Prahy na základě Plánu kontrol krajů na léta 2002 a 2003,

c) seznámit 1. místopředsedu vlády a ministra vnitra vždy do 15. února kalendářního roku následujícího po kontrolním období s výsledky kontrol provedených ve vlastní působnosti,

3. 1. místopředsedovi vlády a ministru vnitra

a) počínaje 15. prosincem 2003 zpracovávat Plán kontrol krajů a hlavního města Prahy pro každé následující dvouleté období, a to vždy k tomuto datu před zahájením příslušného dvouletého období,

b) předkládat vládě vyhodnocení výsledků kontrol krajů a hlavního města Prahy vždy nejpozději do 30. dubna kalendářního roku následujícího po období na které byl zpracován plán kontrol,

c) zpracovat v součinnosti s příslušnými ministry a vedoucími jiných ústředních správních úřadů do 30. září 2003 směrnici pro postup krajských úřadů při provádění dozoru a kontroly obcí.


Provedou:

1. místopředseda vlády a ministr vnitra,
ministři dopravy, financí,
kultury, obrany, pro místní rozvoj,
práce a sociálních věcí, průmyslu a obchodu,
zemědělství, životního prostředí,
ministryně zdravotnictví,
školství, mládeže a tělovýchovy,
předsedové Českého báňského úřadu,
Českého úřadu zeměměřického a katastrálního,
Správy státních hmotných rezerv,
předsedkyně Státního úřadu pro jadernou bezpečnost


Na vědomí:

hejtmani




S y s t é m

dozoru a kontroly
územních samosprávných celků ústředními správními úřady

I. Dozor územních samosprávných celků

a) Dozor krajů a hlavního města Prahy

Dozor nad výkonem působností krajů vykonávají podle zákona č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení), ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o krajích“), věcně příslušná ministerstva a jiné věcně příslušné ústřední správní úřady a dozor nad výkonem působnosti hlavního města Prahy provádějí podle zákona č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o hl. m. Praze“), věcně příslušná ministerstva (dále jen „dozorové orgány“).
Při provádění dozoru nad výkonem samostatné působnosti zjišťují dozorové orgány soulad:
· obecně závazných vyhlášek krajů se zákony,
· obecně závazných vyhlášek hlavního města Prahy se zákony a jinými právními předpisy,
· usnesení a rozhodnutí orgánů krajů a hlavního města Prahy se zákony a jinými právními předpisy.
Při provádění dozoru nad výkonem přenesené působnosti zjišťují dozorové orgány soulad:
· nařízení krajů a hlavního města Prahy se zákony a jinými právními předpisy,
· usnesení a rozhodnutí orgánů krajů se zákony, jinými právními předpisy, usneseními vlády a směrnicemi ministerstev a jiných ústředních správních úřadů,
· usnesení a rozhodnutí hlavního města Prahy se zákony, jinými právními předpisy, usneseními vlády, směrnicemi a instrukcemi ministerstev a jiných ústředních správních úřadů.

Dozorové orgány provádějí dozor průběžně formou následného posuzování zákonnosti Při dozoru se nezkoumají například případy porušení právních předpisů občanského, obchodního a pracovního práva a dále rozhodnutí vydaná ve správním řízení nebo v řízení o správě daní a poplatků.
Dozor se za využití oprávnění uvedených v § 82 zákona o krajích a § 107a zákona o hl. m. Praze provádí:
· z místa působení dozorového orgánu,
· v místě působení dozorovaného.
Při dozoru z místa působení dozorového orgánu jsou získávány podklady potřebné k posouzení při provádění dozoru korespondenční formou, na základě žádosti zasílané hejtmanovi kraje nebo primátorovi hlavního města Prahy o poskytnutí příslušných právních předpisů, usnesení a rozhodnutí. Dozor v místě dozorovaného se provádí formou kontroly u krajského úřadu, resp. Magistrátu hlavního města Prahy. V souvislosti s prováděním dozoru v místě se zdůrazňuje nutnost minimálního omezení samostatné působnosti krajů a hlavního města Prahy a rozhodovací pravomoci jejich orgánů.
Při provádění dozoru postupují dozorové orgány podle společných ustanovení k dozoru uvedených v zákoně o krajích (§ 87 až § 91a) a zákoně o hl. m. Praze (§ 113 až § 117).
V oblasti dozoru nad výkonem samostatné působnosti informují ostatní dozorové orgány neprodleně Ministerstvo vnitra o zjištění skutečností nasvědčujících tomu, že vyhláška nebo jiné opatření jsou v rozporu s právními předpisy. O takových skutečnostech informují Ministerstvo vnitra i v případě, že je zjistí mimo provádění vlastního dozoru, například při kontrolách nebo jiných činnostech v rámci výkonu své působnosti. V rámci informování Ministerstva vnitra doplňují své podněty o odborné stanovisko dozorového orgánu ke zjištěným závadám. Ministerstvo vnitra pak zahájí vůči kraji (hlavnímu městu Praze) řízení podle § 83 a § 84 zákona o krajích, resp. § 108 a § 109 zákona o hl. m. Praze.
Obdobně při provádění dozoru nad výkonem přenesené působnosti ostatní dozorové orgány informují věcně příslušný dozorový orgán o skutečnostech, které nasvědčují porušení právních předpisů. Navazující řízení je vedeno podle § 85 a § 86 zákona o krajích, resp. § 110 zákona o hl. m. Praze.

b) Dozor obcí

Nenavrhuje se speciální systém dozoru obcí, neboť ten vzhledem k jednoznačným dozorovým kompetencím Ministerstva vnitra a krajských úřadů nevyžaduje doplňující úpravu součinnosti ústředních správních úřadů. Součinnost je Ministerstvem vnitra vyžadována podle potřeby a týká se posuzování jak obecně závazných vyhlášek obcí, usnesení, rozhodnutí a jiných opatření v samostatné působnosti, tak i nařízení obcí.
Poskytování součinnosti věcně příslušných ústředních správních úřadů Ministerstvu vnitra je v případě nařízení obcí naprosto nezbytné, totéž však platí i pro posuzování některých obecně závazných vyhlášek obcí, protože řada zmocnění k jejich vydání je obsažena ve zvláštních (odvětvových) zákonech.
II. Kontrola územních samosprávných celků

a) Kontrola krajů a hlavního města Prahy

Kontrolu výkonu přenesené působnosti orgány kraje a hlavního města Prahy provádějí podle § 92a písm. b) zákona o krajích a § 118 odst. 3 písm. c) zákona o hl. m. Praze příslušná ministerstva, do jejichž působnosti náleží úseky přenesené působnosti (dále „kontrolní orgány“) vykonávané orgány těchto územních samospráv.
Činnost orgánů všech krajů a hlavního města Prahy se kontroluje v dvouletých obdobích na základě zpracovaného plánu. Provádění kontrol nad rámec zpracovaného plánu v mezích výše uvedených ustanovení zákona o krajích a zákona o hlavním městě Praze ve vlastní působnosti kontrolních orgánů v reakci na aktuální potřeby není omezeno.
Kontroly se zaměřují zejména na prověření výkonu přenesené působnosti na svěřeném úseku podle § 92a písm. b) zákona o krajích a § 118 odst. 3 písm. c) zákona o hl. m. Praze, tzn. správnosti vedených správních řízení, a to jak z hlediska formálního - uplatňování zejména správního řádu, tak i z hlediska věcného - uplatňování zvláštních právních předpisů. V případě zjištění nedostatků pak kontrolní orgány postupují podle § 92a písm a) zákona o krajích, resp. § 118 odst. 3 písm. b) zákona o hl. m. Praze. V rámci této části zaměření kontrol se dále prověřují ty úkoly krajů, resp. hlavního města Prahy, na úseku výkonu přenesené působnosti, které vyplývají z právních předpisů neodvětvového charakteru. Jedná se o prověrku
· kontrolního systému krajů a jeho úrovně při kontrole výkonu přenesené působnosti obcí (§ 93a až § 93i zákona o krajích) a Magistrátu hlavního města Prahy při kontrole výkonu přenesené působnosti orgány městských částí (§ 81 odst. 3 zákona o hl. m. Praze),
· provádění dozoru nad výkonem samostatné a přenesené působnosti obcí a městských částí (§ 69a zákona o krajích, hlava VI zákona o obcích, § 112 zákona o hl. m. Praze),
· ozhodování, že pro obec, která neplní povinnosti zákonem svěřeného rozsahu státní správy, bude přenesenou působnost vykonávat pověřený obecní úřad, do jehož správního obvodu tato obec patří (§ 65 zákona o obcích),
· udělování souhlasu s veřejnoprávními smlouvami obcí a s jejich změnami (§ 66e zákona o obcích).
Kontroly se dále zaměřují na dodržování usnesení a opatření vlády podle § 93 písm. b) zákona o krajích v činnosti orgánů krajů. Kontrolní orgány vyhodnocují zejména plnění úkolů uložených krajům a jejich orgánům jednotlivými usneseními vlády pro příslušné úseky výkonu přenesené působnosti.
Kontroly se rovněž zaměřují na prověrku dalších vybraných úseků činnosti krajů, a to podle § 93 písm. d) zákona o krajích.
Konkrétní věcné zaměření kontrol si určují jednotlivé kontrolní orgány. Specifikace tohoto zaměření pak pro ně vyplývá zejména z právních předpisů upravujících jednotlivá odvětví výkonu přenesené působnosti, dále z vlastních potřeb a poznatků nebo vnějších podnětů, jimiž jsou petice, stížnosti a jiná podání fyzických a právnických osob. Ve věcném zaměření se zohledňují právní předpisy platné v kontrolovaném období.

b) Kontrola obcí

Kraje prostřednictvím krajských úřadů provádějí podle § 93a zákona o krajích kontrolu výkonu přenesené působnosti obcemi.
Kontrolní pravomoc příslušných ústředních správních úřadů, do jejichž působnosti náleží úseky přenesené působnosti vykonávané orgány obcí, touto skutečností není dotčena - vyplývá z jednotlivých zvláštních zákonů, které upravují výkon státní správy na příslušných úsecích.
Kontrolu obcí provádějí věcně příslušné ústřední správní úřady podle potřeby příslušného úseku státní správy.
Výběr kontrolovaných obcí závisí výhradně na rozhodnutí kontrolních orgánů podle jejich vlastních plánů kontrolní činnosti na dané období, nicméně jej zároveň koordinují s místně příslušným krajským úřadem. Zvláštní zřetel je kladen především na kontrolu činnosti obcí s rozšířenou působností v souvislosti s uzavřenými veřejnoprávními smlouvami, v nichž tyto obce vystupují jako jednotlivé smluvní strany, zvláště pak těch obcí, které na sebe veřejnoprávními smlouvami přebírají závazek plnit výkon přenesené působnosti za obce jiné.
Zaměřují se na úroveň existujícího zabezpečení výkonu přenesené působnosti v době kontroly, včetně naplnění předpokládaných obecných podmínek pro plnění povinností vyplývajících ze zákonem svěřeného rozsahu státní správy. Při posuzování zabezpečení tohoto výkonu kontrolní orgány zohledňují zejména personální a hmotné podmínky obce včetně úrovně podmínek pro klienty, kteří využívají správních služeb obce - poskytovatele výkonu přenesené působnosti.
Nejdůležitější částí kontrol obcí s rozšířenou působností je však kontrola úrovně vedených správních řízení. Kontrolní orgány se při jejím provádění zaměřují na posuzování existujícího stavu vyplývajícího z předložených spisů. Tento stav je porovnáván se stavem zamýšleným, tzn. stavem, který vyplývá ze zákonů a jiných právních předpisů, usnesení vlády, směrnic ústředních správních úřadů a návrhů opatření, resp. rozhodnutí krajských úřadů k nápravě zjištěných nedostatků při kontrole výkonu přenesené působnosti obcí.
Kontrolní orgány zjišťují správnost vlastního správního rozhodování, tzn. soulad s obecnými právními předpisy (správním řádem) a soulad se zvláštními právními předpisy (právními předpisy, které upravují výkon toho kterého useku výkonu státní správy), rozsah podaných odvolání účastníků správních řízení včetně a výsledky souvisejících řízení odvolacích orgánů, zejména pak poměr potvrzení rozhodnutí prvoinstančního orgánu ve vztahu k celkovému počtu podaných odvolání. Bez přehlédnutí rovněž nezůstává kontrola postupu orgánů obcí při shromažďování osobních údajů souvisejících se správním rozhodováním a dodržování pravidel pro nahlížení do spisů.
Při kontrolách činnosti dalších obcí se kontroly zaměřují především na prověření výkonu přenesené působnosti orgány obcí na svěřeném úseku formou obdobného posuzování vedených správních řízení. Rovněž se kontroly týkají dalších činností, které si samostatně určují jednotlivé kontrolní orgány s ohledem na právní předpisy platné v kontrolovaném období, na vlastní poznatky a další podněty.

c) Procesní a organizační aspekty prováděné kontroly krajů, hlavního města Prahy a obcí

V průběhu kontrol činnosti orgánů územních samosprávných celků postupují kontrolní orgány v případech, kdy jsou jejich pravomoci dílčím či komplexním způsobem upraveny zvláštními zákony postihujícími jednotlivé úseky státní správy, podle těchto zvláštních ustanovení. Pokud tento postup není zvláště upraven, postupují kontrolní orgány přiměřeně společným ustanovením k dozoru uvedeným v zákoně o krajích (§ 87 až § 91a) a zákoně o hl. m. Praze (§ 113 až § 117).
Kontrolní orgány zejména:
· provádějí kontrolu na základě písemného pověření,
· zjišťují skutečný stav kontrolovaných věcí, který prokazují doklady a porovnávají jej s příslušnými právními předpisy,
· o výsledcích kontrol pořizují protokol,
· s obsahem protokolu seznamují ředitele krajského úřadu, resp. magistrátu, nebo jím pověřeného zástupce, starostu obce nebo jím pověřeného zástupce,
· umožňují těmto zástupcům podání písemných a zdůvodněných námitek.
Ministerstvo vnitra k zabezpečení úkolů vyplývajících z § 93 písm. d) zákona o krajích a § 118 odst. 1 písm b) zákona o hl. m. Praze (organizuje provádění kontrol, vyhodnocuje jejich výsledky a předkládá vládě návrhy na potřebná opatření):
· zpracovává Plán kontrol krajů a hlavního města Prahy (dále jen „plán kontrol“),
· ve spolupráci s kontrolními orgány určuje termíny kontrol krajů a hlavního města Prahy,
· vyhodnocuje a kontroluje plnění plánu kontrol,
· vyhodnocuje výsledky kontrol.
Ministerstvo vnitra zpracovává plán kontrol a nejpozději do 30. listopadu před zahájením příslušného dvouletého období jej předává spolupracujícím kontrolním orgánům. Ve vzájemné součinnosti jej pak podle aktuálních potřeb pololetně upřesňuje.
Plán kontrol obsahuje
· přehled kontrolovaných,
· měsíční vyjádření zahájení kontrol,
· věcné zaměření kontrol,
· další skutečnosti vyplývající z aktuální potřeby.
Pokud kontrolní orgány vykonávají kontroly činnosti územních samosprávných celků nad rámec plánu kontrol, informují o nich Ministerstvo vnitra.
Ministerstvo vnitra zpracovává a předkládá vládě „Vyhodnocení výsledků kontrol krajů a hlavního města Prahy“ (dále jen „vyhodnocení výsledků kontrol“), ve kterém komplexně analyzuje výsledky provedených kontrol krajů a hlavního města Prahy.
Vyhodnocení výsledků kontrol se skládá z:
· přehledu kontrolovaných,
· přehledu kontrolních orgánů,
· rozboru kontrolních zjištění podle jednotlivých objektů kontroly s uvedením nejčastějších nedostatků a uložených nápravných opatření v působnosti kontrolních orgánů,
· informace o plnění plánu kontrol,
· návrhů potřebných opatření ve vztahu k výkonu přenesené působnosti orgány krajů a hlavního města Prahy a ve vztahu k tomuto systému kontroly.
Jako dodatečná informace k vyhodnocení výsledků kontrol je připojována stručná informace o kontrolách činnosti orgánů obcí (například souhrnné počty kontrol, přehled pozitivních nebo negativních výkyvů úrovně ve výkonu přenesené působnosti aj.).
Neprodleně po seznámení se vlády s vyhodnocením výsledků kontrol je Ministerstvo vnitra zasílá pro informaci všem hejtmanům a primátorovi hlavního města Prahy.
Při zpracování vyhodnocení výsledků kontrol vychází Ministerstvo vnitra z dílčích informací spolupracujících kontrolních orgánů, které je spolu s kopiemi protokolů z provedených kontrol předávají Ministerstvu vnitra nejpozději do 15. února roku následujícího po ukončení příslušného kontrolního období.
Ministerstvo vnitra v souvislosti s organizační rolí při provádění kontrol dále:
· poskytuje spolupracujícím kontrolním orgánům metodickou pomoc v oblasti kontroly,
· poskytuje všem úrovním veřejné správy metodickou pomoc v oblasti kontroly neodvětvového charakteru (v rozsahu zákona o obcích, krajích a hl. m. Praze).