Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 1999 > 1999-06-28

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 28. června 1999 č. 674 + P

k projektu řízeného útlumu činnosti CKM, a.s., s následným zrušením této
obchodní společnosti s likvidací, realizovaného na základě usnesení vlády
z 8. července 1998 č. 490, k projektu útlumu činnosti a následného
zrušení akciové společnosti CKM, a.s., která je ve správě
Fondu dětí a mládeže


Vazba na záznam z jednání vlády:

V l á d a

I. p ř i j í m á k projektu řízeného útlumu činnosti CKM, a.s., s následným zrušením této obchodní společnosti s likvidací, stanovisko uvedené v příloze tohoto usnesení;

II. p o v ě ř u j e předsedu vlády, aby o stanovisku uvedeném v bodě I tohoto usnesení informoval předsedu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky.


Provede:

předseda vlády


Předseda vlády

Ing. Miloš Z e m a n , v. r.



S t a n o v i s k o

vlády k projektu řízeného útlumu činnosti CKM, a.s., s následným zrušením
této obchodní společnosti s likvidací, realizovaného na základě usnesení
vlády z 8. července 1998 č. 490, k projektu útlumu činnosti a následného
zrušení akciové společnosti CKM, a.s., která je ve správě
Fondu dětí a mládeže


Vláda zabezpečila vnější připomínkové řízení uvedeného materiálu, ze kterého vzešlo velké množství připomínek. Za nejzávažnější lze považovat:

1. Materiál informuje o špatné ekonomické situaci v CKM, a.s. a o postupném zhoršování ekonomických ukazatelů od roku 1993. Zcela v něm chybí vysvětlení, z jakých důvodů došlo k dalšímu zhoršení tohoto stavu od 8. 7. 1998, kdy vláda ČR schválila svým usnesením č. 490 řízený útlum činnosti obchodní společnosti CKM, a.s. a zdůvodnění příčin, které vedly k dlouhodobým finančním ztrátám společnosti.

2. K prodeji je nabízen majetek, u kterého nebyl po celou dobu existence vyřešen rozdíl v hodnotě základního jmění, zapsaného v obchodním rejstříku a základního jmění v účetnictví společnosti.

3. V předkládaném materiálu není uvedeno vyhodnocení poskytovaných služeb a výkonů společnostmi.

4. Není zdůvodněno, proč nebyla provedena konsolidovaná účetní závěrka a proč byl v květnu t.r. předložen vládě materiál, vycházející z předběžných údajů.

5. Nyní navržený postup není v souladu s kroky, schválenými vládou usnesením č. 490 ze dne 8. 7. 1998. V materiálu není jednoznačně popsáno naplnění jednotlivých bodů tohoto usnesení vlády, resp. z nyní předloženého materiálu jednoznačně nevyplývá, zda byl proveden nebo je prováděn převod některých objektů z majetku CKM, a.s. na FDM nebo zda zůstaly ve vlastnictví CKM, a.s. I když dceřinné společnosti CKM a.s. nemohou být prodávány jako součást akcie CKM a.s., ale mohou být prodány pouze jako samostatné společnosti, není toto z materiálu jednoznačně zřejmé (tj. zda dceřinné společnosti CKM a.s., které měly být podle platných právních předpisů i unesení vlády č. 490/1998 prodány jednotlivě, jsou nyní součástí základního jmění společnosti a prodávány jako součást akcie). Konstatování FDM, že pro rozhodování vlády v projektu řízeného útlumu byly použity nepřesné ekonomické a účetní údaje (viz část IV, Závěr bod c)) navozují otázku osobní zodpovědnosti vedení CKM a.s. a FDM za vědomý podvod v roce 1998.

6. Materiál nepopisuje, jak byla zkonstruována prodejní cena akcie ve výši 4 mil. Kč.

7. Předkládaný materiál neobsahuje informace o způsobu výběru společnosti EUROBAD, a.s., vč. podmínek stanovených pro výběr nabyvatele a splnění těchto podmínek, i když tato informace je pro rozhodování vlády zásadní. Pochybnosti budí i skutečnost platební schopnosti a společenské přijatelnosti společnosti se základním kapitálem 1 mil. Kč.

8. Výbor FDM se rozhodl vyzvat společnost Koprea Inc. a.s. ke spolupráci s představenstvem CKM a.s. při realizaci uvedeného převodu akcie bez řádného výběrového řízení a s touto společností uzavřel mandátní smlouvu 16. 2. 1999, tedy cca 3 měsíce před předložením návrhů těchto prodejů vládě.

9. Součástí materiálu není ani návrh smlouvy nebo kopie smlouvy o smlouvě budoucí, na jejímž základě by měla být akcie CKM, a.s. převedena společnosti EUROBAD a.s. po ev. schválení vládou.

10. Obsahem materiálu by měla být i informace o postupu FDM při vyvozování důsledku za špatný ekonomický stav společnosti, jak pracovníků CKM a.s., tak jeho dceřinných společností a to po celou dobu správy FDM. Obecně formulovaná zmínka o podání žalob bez bližšího zpřesnění, je nedostačující.

11. Materiál v ekonomických ukazatelích vykazuje pouze stav hospodaření CKM, a.s., není v něm obsažen rozbor hospodaření jeho dceřinných společností a účetní závěrky některých z nich. Za rok 1998 jsou uvedeny pouze předběžné údaje. Uvedené údaje jsou nepřehledné a zpochybnitelné, kalkulují na př. se zápornými hodnotami nemovitostí, materiál neobsahuje věrohodné údaje o odhadních nebo tržních cenách nemovitostí. Bez náležitého tržního ocenění skutečné hodnoty majetku a auditu společnosti CKM a.s., vč. jejích dceřinných společností nelze provádět úplatný převod akcie společnosti, ve které je stát jediným akcionářem. Není průkazně dokladováno tvrzení v části IV mat. str. 4 písm. a), že hodnota čistého jmění je pod nulovou hodnotou, když porovnáním závazků a hodnoty majetku rozdíl není záporný.

12. Neplnění smluv a dalších náležitostí, v materiálu zmiňovaných, vyvolávají nutnost okamžitých konkrétních kroků k sjednání okamžité nápravy ze strany FDM i vedení CKM, a.s.. Informace o těchto opatřeních materiál neobsahuje. Současně je nutné vyhodnotit dopad špatně uzavřených smluv na současný nepříznivý stav CKM a.s.

13. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy získalo zprávu o prověrce roční závěrky k 31. 12. 1998, provedenou Ing. Miroslavem Kodadou, CSc,., auditorem č. 1111 na základě zakázky pana Jiřího Neužila, předsedy představenstva společnosti CKM, a.s.. Zprostředkovaně je tím potvrzeno, že se převod akcie společnosti CKM, a.s. již bez souhlasu vlády uskutečnil, protože tentýž pan Jiří Neužil je i předsedou představenstva společnosti EUROBAD a.s. Tato prověrka konstatuje, že “účetní závěrka a výroční zpráva nezobrazuje věrně majetek, závazky, vlastní jmění a finanční situaci společnosti CKM, a.s. a výsledky její hospodářské činnosti za účetní období 1998. Kromě toho dlouhodobý vývoj majetkové a výnosové situace společnosti nezakládá perspektivu další hospodářské kontinuity, nehledě na reálný stav insolvence a úpadku. Vykázaná ztráta přerostla polovinu základního jmění a je nutné neodkladně postupovat v souladu s § 193 obchodního zákoníku.” Prověrka dále upozorňuje na masivní pokles tržeb od roku 1996.


ZÁVĚR:

Vláda České republiky po důkladném zvážení rozhodla, že nebude předložený materiál projednávat. K tomuto rozhodnutí ji vedou následující důvody:

1. Prodej bylo možno bez nového souhlasu vlády realizovat již na základě usnesení vlády č. 490 z 8. 7. 1998, dle znění bodu I./2 tohoto usnesení, ve kterém již vláda vyslovuje souhlas se snížením základního jmění společnosti na 1 mil. Kč a bez číselné specifikace i souhlas se snížením objemu majetku, spravovaného Fondem dětí a mládeže o částku, která je rozdílem mezi částkou o níž se snižuje základní jmění CKM a.s., podle bodu I/2a) usnesení a částkou, která bude převedena na Fond dětí a mládeže
2. Revokace tohoto usnesení již není za současného stavu věci možná, bez zasahování do práv soukromých vlastníků. CKM, a.s. není majetkem státu ve správě FDM, ale soukromou společností, ve které je stát jediným akcionářem a práva státu zasahovat do jednání soukromé společnosti jsou omezená.
3. Správcovstvím majetkové účasti státu byl zákonem č. 113/1993 Sb. pověřen Fond dětí a mládeže, který svoji funkci neplnil dobře. Vláda proto předává materiál k posouzení Poslanecké sněmovně Parlamentu. Vzhledem k tomu, že jí je FDM odpovědný za činnost, vláda žádá důrazně Poslaneckou sněmovnu o vyvození důsledků za špatnou správu majetku a majetkových účastí státu Fondem dětí a mládeže včetně zvážení osobní odpovědnosti představenstva CKM a.s., a orgánů FDM za současný stav této obchodní společnosti. Vláda se odvolává i na stanovisko vlády k účetní závěrce a výroční zprávě FDM, které již bylo Poslanecké sněmovně předáno a ve kterém vláda upozorňuje na neplnění povinnosti Fondu dětí a mládeže.
4. Vláda již prostřednictvím Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy podala trestní oznámení za porušení zákona č. 113/1993 Sb., § 6 odst. 4 b) a doporučuje Poslanecké sněmovně podat další podněty orgánům činným v trestním řízení, na př. za trestný čin zkreslování údajů o stavu hospodaření a jmění podle § 125 trestního zákona.
5. Vláda doporučuje, aby Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky zajistila archivaci dokladů o převodech majetku a jeho inventarizaci, včetně auditů a účetních dokladů CKM, a.s., a to od jejího vzniku až do doby prodeje novému majiteli.