Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 2001 > 2001-12-19

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 19. prosince 2001 č. 1362 + 2P

o realizaci Závěrečných doporučení Výboru pro lidská práva

Vazba na záznam z jednání vlády:

V l á d a

I. b e r e n a v ě d o m í Závěrečná doporučení Výboru pro lidská práva, uvedená v příloze č. 1 tohoto usnesení (dále jen "Závěrečná doporučení");

II. u k l á d á

1. členům vlády a zmocněnci vlády pro lidská práva splnit Závěrečná doporučení tak, jak je uvedeno v příloze č. 2 tohoto usnesení,

2. ministru spravedlnosti vyhodnotit ve spolupráci s místopředsedou vlády a ministrem zahraničních věcí plnění závěrů přijatých Výborem pro lidská práva (dále jen "Výbor") a vládě do 31. března 2002 předložit návrh mechanismu implementace závěrů přijatých Výborem v důsledku podávání individuálních oznámení na porušení práv, obsažených v Mezinárodním paktu o občanských a politických právech (dále jen "Pakt") a podle Opčního protokolu k Paktu, v souladu s bodem 6 Závěrečných doporučení,

3. ministru školství, mládeže a tělovýchovy zpracovat a vládě do 31. března 2002 předložit návrh řešení problému vzdělávání dětí romské menšiny či jiných menšin, prostřednictvím jejich zvláštní přípravy a pozitivních opatření, v souladu s bodem 9 Závěrečných doporučení,

4. ministru vnitra zpracovat a vládě do 31. března 2002 předložit informaci o naplnění závěrů vyplývajících z bodu 16 Závěrečných doporučení,

5. zmocněnci vlády pro lidská práva, aby po projednání v Radě vlády České republiky pro lidská práva

a) předložil do 31. května 2002 vládě návrh informace určené Výboru o opatřeních vlády přijatých k bodu II/2 až 4 tohoto usnesení,

b) předložil do 30. června 2005 vládě návrh Druhé periodické zprávy o plnění závazků plynoucích z Paktu, včetně informace o splnění úkolů plynoucích z jednotlivých bodů Závěrečných doporučení,

6. místopředsedovi vlády a ministru zahraničních věcí, aby zpracoval a předložil Výboru

a) do 30. června 2002 informaci podle bodu II/5a tohoto usnesení,

b) do 31. července 2005 zprávu podle bodu II/5b tohoto usnesení.


Provedou:
členové vlády,
zmocněnec vlády pro lidská práva




Závěrečná doporučení Výboru pro lidská práva -
kontrolního orgánu Mezinárodního paktu
o občanských a politických právech


1. Výbor posoudil úvodní zprávu předloženou Českou republikou (CCPR(/C/CZE/2001/1) na svých 1931., 1932. a 1933. schůzích konaných dne 11. a 12. července 2001 a přijal následující závěrečná doporučení na své 1949. schůzi konané dne 24. července 2001.

A. Úvod

2. Výbor posoudil podrobnou a souhrnnou zprávu České republiky o událostech od jejího vzniku 1. ledna 1993 jako jednoho z následnických států České a Slovenské Federativní Republiky. Výbor je vděčný delegaci České republiky za její upřímný přehled posledních událostí a potíží při implementaci práv zaručených Paktem, který byl velice poučný a pozdvihl úroveň diskuse. Oceňuje rovněž množství informací, které mu delegace poskytla ohledně právního řádu v České republice, avšak lituje, že se mu nedostalo více informací o implementaci práv obsažených v Paktu.

B. Pozitivní aspekty

3. Výbor oceňuje smluvní stranu za úsilí, které vyvíjí od zahájení přechodu k demokracii v roce 1989 s cílem znovu vybudovat demokratický právní řád a sladit vnitrostátní právní řád se svými mezinárodními závazky. To zahrnuje i vážnou snahu smluvní strany přijmout novou Ústavu založenou na respektu k lidským právům a Listinu základních práv a svobod, která formuluje mezinárodně uznávaná lidská práva.

4. Výbor vítá, že v roce 1990 byl zrušen trest smrti a vybízí Českou republiku k přístupu k Druhému opčnímu protokolu k Paktu.

C. Hlavní výhrady a doporučení

5. Protože je statut Paktu nadřazený vnitrostátním "běžným" zákonům, ne všechna práva garantovaná Paktem byla inkorporována do Listiny základních práv a svobod, což vede k nejasnostem ohledně plné ochrany všech práv garantovaných Paktem. Není rovněž jasné, jaký je vztah mezi Paktem a Listinou a ostatními právními předpisy, jež jsou součástí ústavního pořádku (článek 2).

6. Výbor je znepokojen zjevnou absencí mechanismu implementace názorů Výboru podle Opčního protokolu. Výbor vyjadřuje hluboké politování nad postojem, který smluvní strana zaujala v případech Šimůnek (516/1992) a Adam (586/1994), týkajících se restituce majetku či jeho náhrady podle zákona č. 87/1991 Sb. Výbor rovněž vyjadřuje politování nad odpovědí smluvní strany týkající se rozhodnutí Výboru, že předběžná podmínka českého státního občanství nutná pro restituci majetku či náhradu za něj podle zákona č. 87/1991 Sb. je diskriminační a porušuje článek 26 Paktu. Rozhodnutí Ústavního soudu ohledně ústavnosti příslušného zákona nemůže zprostit smluvní stranu jejích povinností plynoucích ze závazků obsažených v Paktu (článek 2; Opční protokol, články 1 a 4).

7. Výbor je znepokojen nedostatkem nezávislých mechanismů zajišťujících monitorování skutečné implementace práv. I když Výbor vítá zřízení úřadu ombudsmana pro prošetřování individuálních stížností, bere na vědomí, že pravomoci ombudsmana jsou omezeny na doporučení týkající se veřejného sektoru. Zmocněnec vlády pro lidská práva je vládním úředníkem a Rada vlády pro lidská práva poradním orgánem; nemají tedy mandát zabývat se individuálními stížnostmi týkajícími se porušování lidských práv (článek 2).

8. Výbor je hluboce znepokojen diskriminací menšin, zejména Romů. Ačkoli delegace problém uznala, Výboru se nedostalo podrobných informací o diskriminaci v zaměstnávání, vzdělávání, zdravotní péči, bydlení, vězeňství, sociálních programech a v soukromé sféře, jakož i v účasti na veřejném životě. Opatření učiněná smluvní stranou ke zlepšení sociálně-ekonomických podmínek Romů se nezdají být přiměřené řešení situace a diskriminace de facto přetrvává (články 26, 27).

9. Výbor je obzvláště znepokojen nepřiměřeným počtem romských dětí posílaných do zvláštních škol určených pro mentálně postižené děti (Při překladu do angličtiny dojde k setření rozdílů mezi zvláštní školou a speciální školou jak jsou vymezeny v zákoně č. 29/1984 Sb., školský zákon, ve znění pozdějších předpisů. Jednotným výrazem “special schools” pro oba typy škol tak může dojít i k obsahovému posunu, jak se tomu stalo i v tomto případě. Předmětem kritiky tak není umísťování dětí romské národnosti do speciálních škol, ale do škol zvláštních), což by mohlo svědčit o přetrvávání stereotypů při takovém umísťování dětí, které je v rozporu s článkem 26 Paktu, a které znesnadňuje, pokud přímo neznemožňuje, jejich přijímání na střední školy (článek 26).

10. Výbor zaznamenal různé nedávné legislativní úpravy k potírání diskriminace v zaměstnávání, je však znepokojen nedostatečným monitorováním uplatňování těchto zákonů. Výbor je rovněž znepokojen vysokou mírou nezaměstnanosti Romů, která se blíží 70%, zatímco obecná míra nezaměstnanosti v zemi je 10%. Výbor je rovněž znepokojen neexistencí zákonů zakazujících diskriminaci v jiných oblastech, jako vzdělávací a zdravotnický systém, bydlení a poskytování zboží a služeb (články 2, 3, 26).

11. Ačkoliv Výbor zaznamenal znepokojení smluvní strany ohledně rasového násilí a její prohlášení o omezování takových činů a jejich zvýšeného trestního postihu, zůstává znepokojen násilím a obtěžováním, které některé skupiny používají vůči romské menšině, a neschopností policie a soudů prošetřit, trestně stíhat a trestat zločiny z nenávisti (články 2, 20, 26).

12. Výbor je znepokojen nízkou účastí žen v politickém životě, jakož i jejich nepřiměřeným zastoupením ve vyšších funkcích státní správy. Výbor vyslovuje politování, že delegace nebyla schopna poskytnout Výboru informace ohledně zastoupení žen v soukromém sektoru (články 3, 26).

13. Výbor je hluboce znepokojen zprávami o obchodu se ženami, při kterém je smluvní strana jak zemí původu a tranzitu, tak zemí cílovou (články 3, 8).

14. Výbor je znepokojen zprávami o domácím násilí a lituje, že mu smluvní stranou nebyly předloženy žádné příslušné statistiky. Vítá informační kampaně pro veřejnost a přípravu policie, je však znepokojen absencí zvláštní ochrany v zákoně a v praxi (články 3, 9, 26).

15. Výbor je hluboce znepokojen přetrvávajícími obviněními na policejní obtěžování, zejména vůči romské menšině a cizincům, které delegace vysvětlovala spíše jako nedostatek taktu při jednání s lidmi než jako obtěžování (články 2, 7, 9, 26).

16. Výbor je znepokojen skutečností, že stížnosti na policii jsou projednávány interním policejním inspektorátem a trestní šetření je prováděno Ministerstvem vnitra, do jehož kompetence policie spadá. Tento systém postrádá objektivitu a důvěryhodnost a mohlo by se zdát, že usnadňuje beztrestnost policie při porušování lidských práv (články 2, 7, 9).

17. Výbor je znepokojen skutečností, že lhůta pro zadržení až 48 hodin před předvedením k soudu je příliš dlouhá a že přístup k právní pomoci podezřelému, který si ji nemůže dovolit, není umožněn ihned po zadržení (článek 9).

18. Výbor je znepokojen rozsahem a délkou vazby, jejíž průměrné trvání je nepřiměřeně dlouhé. Systém, tak jak je uplatňován, by mohl vyvolat pochybnosti o slučitelnosti s článkem 9, odstavec 3. Čísla poskytnutá smluvní stranou ohledně počtu případů, kdy návrhu obžaloby na vzetí do vazby bylo vyhověno, vzbuzuje pochybnosti o účinnosti systému odvolání (článek 9).

19. Výbor je znepokojen přeplněností věznic (článek 10).

20. Výbor oceňuje změnu trestního řádu, která ruší nepodmíněné tresty odnětí svobody trestním příkazem, ale zůstává znepokojen skutečností, že tento způsob ukládání trestů vyvolává vážné problémy podle článku 14, zejména s ohledem na právo na obhajobu.

21. Výbor je znepokojen, že systém právní pomoci nezaručuje, že právní pomoc bude poskytnuta ve všech případech požadovaných článkem 14 odst. 3 písm. d) Paktu.

22. Výbor bere na vědomí změny v požadavcích na registraci náboženských společenství, ale zůstává znepokojen přetrvávajícím možným rozdílným přístupem zákona k různým vyznáním podle toho, bylo-li toto vyznání registrováno či nikoliv (články 18, 26).

Smluvní strana by měla poskytnout další informace ve své příští pravidelné zprávě.

23. Výbor je hluboce znepokojen zprávami o sexuálním zneužívání dětí, včetně dětské pornografie. Výbor s potěšením bere na vědomí, že nevládní organizace poskytují pomoc při řešení problému zneužívání dětí a že jsou činěna opatření ke zvýšení informovanosti veřejnosti o tomto problému. Vítá kroky přijaté smluvní stranou k zajištění zvláštního ubytování pro zneužívané děti, aby mohly být znovu začleněny do normálního života (článek 24).

24. Výbor je znepokojen skutečností, že lustrační zákon je uplatňován bez posuzování konkrétních okolností u každé osoby. To vyvolává vážné problémy ve vztahu k článku 25 Paktu.

25. Výbor je znepokojen očividně nízkou úrovní informovanosti veřejnosti o ustanoveních Paktu a o proceduře podle Opčního protokolu (článek 2).

26. Smluvní strana by měla zajistit širokou publicitu vyhodnocení její úvodní zprávy Výborem, a zejména těchto závěrečných připomínek.

27. Smluvní strana by měla podle předpisu 70, odstavec 5 stanov Výboru poskytnout do dvanácti měsíců informace o uplatňování připomínek Výboru ohledně zavádění účinných postupů pro implementaci názorů přijatých Výborem (odstavec 6), ohledně zvláštních škol (odstavec 9) a ohledně přešetřování stížností na policejní úředníky (odstavec 16). Výbor žádá, aby informace o ostatních jeho připomínkách byly zahrnuty do druhé pravidelné zprávy, která má být předložena k 1. srpnu 2005.



Pořadové číslo doporučení výboru
gestor
5
ministr spravedlnosti
místopředseda vlády a předseda Legislativní rady vlády
8
členové vlády
zmocněnec vlády pro lidská práva
10
členové vlády
zmocněnec vlády pro lidská práva
13
ministr vnitra
ministr zdravotnictví
1. místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí
14
ministr vnitra
ministr zdravotnictví
1. místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí
15
ministr vnitra
17
ministr vnitra
ministr spravedlnosti
18
ministr spravedlnosti
19
ministr spravedlnosti
20
ministr spravedlnosti
21
ministr spravedlnosti
22
ministr kultury
24
členové vlády
26
zmocněnec vlády pro lidská práva