Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 2002 > 2002-02-27

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 27. února 2002 č. 206 + P

k poslaneckému návrhu zákona o poskytnutí státní záruky
České republiky na zajištění úvěru určeného pro financování projektu
„Mezinárodní multimediální park komunikace a informačních technologií“
(sněmovní tisk č. 1242)


Vazba na záznam z jednání vlády:

V l á d a

I. p ř i j í m á k návrhu zákona o poskytnutí státní záruky České republiky na zajištění úvěru určeného pro financování projektu „Mezinárodní multimediální park komunikace a informačních technologií“ (sněmovní tisk č. 1242), stanovisko uvedené v příloze tohoto usnesení;

II. p o v ě ř u j e předsedu vlády, aby o stanovisku vlády uvedeném v bodě I tohoto usnesení informoval předsedu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky.


Provede:
předseda vlády




S t a n o v i s k o

vlády k návrhu zákona o poskytnutí státní záruky České republiky
na zajištění úvěru určeného pro financování projektu
„Mezinárodní multimediální park komunikace a informačních technologií"
(sněmovní tisk č. 1242)


Vláda na jednání své schůze dne 27. února 2002 projednala a posoudila návrh zákona o poskytnutí státní záruky České republiky na zajištění úvěru určeného pro financování projektu „Mezinárodní multimediální park komunikace a informačních technologií“ (sněmovní tisk č. 1242) a vyjádřila s tímto návrhem n e s o u h l a s .

Vláda sdílí v obecné rovině záměr předkladatelů na vybudování centra mediálního vzdělávaní mládeže, laické i odborné veřejnosti a v této souvislosti uvádí, že se zástupci vybraných ministerstev již byla zahájena v této věci příslušná jednání. Dosud však nebyl na úrovni vlády přijat žádný závěr.

K předloženému návrhu zákona má vláda tyto dále uvedené zásadní připomínky.

1. Předložený návrh zákona je vnitřně rozporný, neboť podle názvu se má jednat o zákon o poskytnutí státní záruky České republiky na zajištění úvěru určeného pro financování projektu „Mezinárodní multimediální park komunikace a informačních technologií“, čemuž odpovídá i obsah důvodové zprávy, a to jak v části obecné, tak i v části zvláštní k ustanovení § 1. Naopak samotné ustanovení § 1 uvádí jako jednoznačný účel zákona zajištění efektivních finančních zdrojů pro záchranu a zhodnocení areálu kláštera Louka ve Znojmě.

2. V současné době není zpracován žádný investiční program, z něhož by vyplýval požadavek na financování předmětného záměru formou úvěru se státní zárukou ve výši 2,5 mld Kč; navrhovaný zákon je tedy v rozporu s ustanoveními § 12 a § 13 zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla), která stanoví postup pro určení účasti státního rozpočtu na financování programů.

3. Státní záruka má být poskytnuta na úvěr, který by měl čerpat Jihomoravský kraj, přičemž „nositelem projektu“ by měl být Nadační fond budoucnosti. Z předloženého návrhu zákona však není vůbec zřejmé z jakých zdrojů a kolik let by měl kraj úvěr splácet a není tudíž možno ani posoudit, zda stát může na sebe vzít v tomto případě takovýto ručitelský závazek; nositel projektu, tj. Nadační fond budoucnosti, není pravděpodobně zatím ani zřízen.

4. Podle předloženého zákona je Jihomoravskému kraji uloženo sjednání úvěru a zřízení blíže nespecifikovaného Nadačního fondu budoucnosti, který by měl provést výběr banky s níž bude uzavřena úvěrová smlouva; předložený návrh zákona vláda považuje v tomto směru za neústavní, neboť podle čl. 101 odst. 4 Ústavy České republiky může stát zasahovat do činnosti územních samosprávných celků jen vyžaduje-li to ochrana zákona a jen způsobem stanoveným zákonem.

5. Předložený návrh zákona ani důvodová zpráva k němu neobsahují sdělení, zda je záměr předkladatelů, že ke zřízení multimediálního centra bude využita kulturní památka areálu kláštera v Louce ve Znojmě, v souladu se zákonem č. 20/1987 Sb., o státní památkové péči, ve znění pozdějších předpisů, a je-li tento záměr z hlediska státní památkové péče přípustný.