Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 1995 > 1995-11-29

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 29. listopadu 1995 č. 689 + P

k poslaneckému návrhu zákona o sídle Parlamentu České republiky
(tisk č. 1989)


Vazba na záznam z jednání vlády:

V l á d a

I. p ř i j í m á

k návrhu zákona o sídle Parlamentu České republiky (tisk č. 1989) stanovisko uvedené v příloze tohoto usnesení;

II. p o v ě ř u j e

předsedu vlády, aby o stanovisku vlády uvedeném v bodě I tohoto usnesení informoval předsedu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky;

III. u k l á d á

ministru vlády a vedoucímu Komise vlády pro umisťování státních orgánů I. Němcovi předložit vládě návrhy objektů vhodných jako sídlo Senátu.

Provedou:

předseda vlády, ministr vlády a vedoucí Komise vlády pro umisťování státních orgánů I. Němec

Předseda vlády

prof. Ing. Václav K l a u s , CSc., v. r.


P ř í l o h a k usnesení vlády ze dne 29. listopadu 1995 č. 689

S t a n o v i s k o

vlády k návrhu zákona o sídle Parlamentu České republiky

(tisk č. 1989)

Vláda na svém zasedání dne 29. listopadu 1995 projednala a posoudila návrh poslanců Marka Bendy a dalších na vydání zákona o sídle Parlamentu České republiky a vyjádřila s tímto návrhem zákona n e s o u h l a s .

Vláda je si vědoma své odpovědnosti za to, aby obě komory Parlamentu měly k dispozici takové budovy, které budou odpovídat postavení a funkci Parlamentu. Vláda však považuje za zcela nevhodné a navíc nadbytečné, aby zákonodárný orgán zákonem určoval budovy, které mu mají být dány k dispozici. Tyto věci lze zajistit dohodou mezi příslušnými státními orgány, neboť jde o dispozice s majetkem, k němuž má vlastnické právo stát. O určení budov pro Senát je vláda připravena s Poslaneckou sněmovnou neprodleně jednat.

Vláda upozorňuje, že kromě § 2, 3 a 8, kterých se týká výše uvedená připomínka, předložený návrh zákona obsahuje ještě celou řadu dalších ustanovení, která jsou zcela nadbytečná, například

a) § 1, v němž je navrhováno upravit sídlo Parlamentu. Vláda souhlasí s tím, aby i Senát měl sídlo v hlavním městě Praze a upozorňuje, že určení sídla Parlamentu již vyplývá z čl. 13 Ústavy ČR, na který se § 1 návrhu zákona odvolává;

b) § 3. Skutečnost, že k objektům, které slouží Parlamentu, má vlastnické právo Česká republika (stát), si nevyžaduje zvláštní právní úpravu týkající se pouze Parlamentu. Obecně pro všechny státní orgány bude tato věc předmětem vládou připravovaného zákona o výkonu vlastnického práva státu;

c) § 4. Ochrana kulturních památek je předmětem úpravy obsažené ve zvláštních zákonech; právě na základě nich jsou budovy, které návrh zákona označuje jako kulturní památky, za kulturní památky již prohlášeny;

d) § 5. Zde navržená úprava je již obsažena v zákoně o jednacím řádu Poslanecké sněmovny;

e) § 6, popř. § 8 odst. 1. Obsah navržených ustanovení je již dán předpisy o hospodaření s národním majetkem.

Kromě toho se upozorňuje, že v § 2 věta druhá je obsahově neurčitá v tom směru, že zmiňuje blíže neurčené ostatní provozní budovy.

Pokud Poslanecká sněmovna v souvislosti s přípravou voleb do Senátu považuje za potřebné zřídit Kancelář Senátu a upravit jmenování jejího vedoucího do doby zvolení Senátu, vláda doporučuje vypracovat návrh zákona o Kanceláři Senátu a do tohoto zákona převzít z dosavadního návrhu zákona pouze § 7 a 9, kde je upraveno zřízení Kanceláře Senátu a jmenování jejího vedoucího, a v návaznosti na výše uvedené stanovisko k předloženému návrhu zákona i § 10, v němž je navrženo zrušit zákon České národní rady č. 465/1992 Sb., o sídle České národní rady.