Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 2002 > 2002-06-05

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 5. června 2002 č. 569 + P

o Způsobu převádění finančních prostředků ze státního rozpočtu (státních fondů)
do rozpočtů obcí a krajů v roce 2003


Vazba na záznam z jednání vlády:

V l á d a

I. s c h v a l u j e Způsob převádění finančních prostředků ze státního rozpočtu (státních fondů) do rozpočtů obcí a krajů v roce 2003 uvedený v příloze tohoto usnesení, tak aby budoucím zřizovatelům zařízení v oblasti kultury, sociální péče, zdravotnictví a životního prostředí v působnosti územních samosprávných celků byly poskytnuty finanční zdroje na rok 2003 na tyto účely nejméně ve výši schváleného rozpočtu okresních úřadů, Ministerstva zdravotnictví, Ministerstva životního prostředí a Ministerstva financí na rok 2002;

II. u k l á d á

1. členům vlády a vedoucím ostatních ústředních orgánů státní správy postupovat podle bodu I tohoto usnesení,

2. ministru financí delimitovat 3 zaměstnance z Ministerstva financí na Ministerstvo práce a sociálních věcí.


Provedou:

členové vlády,
vedoucí ostatních ústředních
orgánů státní správy


Na vědomí:

hejtmani,
primátor hlavního města Prahy




Způsob převádění finančních prostředků ze státního rozpočtu
(státních fondů) do rozpočtů obcí a krajů v roce 2003


1. Obecná část

Při stanovení finančních toků prostředků v roce 2003 je nutno vycházet z právního stavu, který bude od 1. 1. 2003. Především pak ze skutečnosti, že dnem 31. 12. 2002 skončí platnost zákona č. 147/2000 Sb., o okresních úřadech, a působnosti okresních úřadů převezmou podle zákona o změně a zrušení některých zákonů v souvislosti s ukončením činnosti okresních úřadů zejména kraje a obce.

Finanční objemy zabezpečující výdaje na správní činnosti okresních úřadů a výdajů na financování organizací v jejich působnosti vybilancované na úrovni rozpočtu roku 2002 se po převodu na kraje promítnou do návrhu novely zákona o rozpočtovém určení daní, pokud zákon nestanoví jinak.

Každému jednotlivému kraji bude navýšen podíl na sdílených daních odpovídající rozsahu výdajů na převáděné organizace, správní činnosti v samostatné působnosti a část výdajů na správní činnosti zabezpečované v přenesené působnosti. Zbývající část výdajů na přenesenou působnost bude promítnuta do příspěvku ze státního rozpočtu na výkon přenesené působnosti v souladu se zákonem o krajích. Výše tohoto příspěvku bude stanovena v zákoně o státním rozpočtu na rok 2003.

Část správních činností okresních úřadů bude přenesena na obce s rozšířenou působností. Pro tyto obce bude stanoven příspěvek na výkon státní správy v úrovni výdajů rozpočtovaných na delimitované správní činnosti v rozpočtech okresních úřadů na rok 2002. Výše příspěvku bude součástí finančního vztahu státního rozpočtu k rozpočtům obcí na rok 2003.

Důležitou změnou bude zrušení zprostředkovatelské funkce okresních úřadů pro vztah státního rozpočtu a obcí. Podle novely zákona č. 218/2000 Sb. se finanční prostředky ze státního rozpočtu určené obcím (včetně měst Brno, Ostrava a Plzeň) budou poskytovat prostřednictvím krajů. Z toho plyne základní vztah toku prostředků:

státní rozpočet ------------------------ kraj -------------------------------- obec

Důležité při tomto způsobu financování však bude, aby bylo jednoznačně stanoveno, zda kraj bude mít nějakou rozhodovací pravomoc o prostředcích, které jeho rozpočtem budou procházet.

V případě, že o objemu a účelu finančních prostředků určených obcím nebude moci kraj rozhodovat (objem a účel stanoví státní rozpočet), tyto prostředky rozpočtem kraje „protečou“ do rozpočtů obcí. Půjde o zprostředkovaný finanční vztah prostřednictvím kraje.

Pokud krajům bude dána rozhodovací pravomoc rozhodovat o tom, která obec v kraji bude příjemcem prostředků, potom kraj obdrží finanční prostředky od státního rozpočtu formou dotace kraji. Kraj potom svým rozhodnutím určí příjemce těchto prostředků a poskytne je formou dotace obcím.

Toky finančních prostředků od státních fondů se budou uskutečňovat za stejných podmínek jako v roce 2002 a nebudou zrušením okresních úřadů dotčeny.


2. Financování organizací, které podle přijatých zákonů souvisejících s II. etapou reformy veřejné správy přejdou z okresních úřadů na obce, kraje a některé resorty

Financování běžných výdajů organizací dosud zřizovaných okresními úřady bude v roce 2003 zajištěno finančními zdroji ve výši schváleného rozpočtu okresních úřadů na rok 2002, a to

· úpravou rozpočtového určení výnosu daní krajům,
· dotacemi a účelovými příspěvky ze státního rozpočtu,
· úpravou rozpočtu příslušného resortu.

Zdravotnictví

Organizace zřízené okresními úřady a Ministerstvem zdravotnictví, které přejdou na kraje budou v roce 2003 financovány cestou rozpočtového určení výnosu daní, tj. zvýšením procentního podílu krajů na sdílených daních ve výši odpovídající schválenému rozpočtu na rok 2002. Výjimku tvoří OHS a psychiatrické léčebny, které budou převedeny na resort Ministerstva zdravotnictví, a to delimitací ve výši schváleného rozpočtu na rok 2002.

Kultura

a) Organizace zřízené okresními úřady, které přecházejí na kraj, budou v roce 2003 financovány cestou úpravy rozpočtového určení výnosu daní pro kraje ve výši odpovídající schválenému rozpočtu na rok 2002.

b) Organizace zřízené okresními úřady, které přecházejí na obce, budou v roce 2003 financovány dotacemi ze státního rozpočtu v celkové výši schváleného rozpočtu na rok 2002.

c) Organizace zřízené okresními úřady, které přecházejí na resort, budou financovány v roce 2003 tímto resortem na základě delimitovaného objemu schváleného rozpočtu na rok 2002.

Sociální služby

a) Na rok 2003 se garantují zdroje, které jsou na veškeré sociální služby vyčleněny ve schváleném rozpočtu okresních úřadů na rok 2002. Garantuje se i objem finančních prostředků, které v roce 2002 obdržely obce ve formě příspěvku na 1 lůžko v domovech důchodců a ústavech sociální péče.

b) V kapitole Ministerstva práce a sociálních věcí budou v roce 2003 narozpočtovány finanční prostředky účelově určené pro financování sociálních služeb v jednotlivých krajích. Tyto prostředky obdrží kraje, které je rozdělí jednotlivým zařízením sociálních služeb. A to jak těm, které samy zřizují, tak i zařízením zřizovaným obcemi v kraji. Pravidla a podmínky poskytování těchto prostředků stanoví nařízení vlády, jehož gestorem bude Ministerstvo práce a sociálních věcí.

Tento postup financování sociálních služeb ve státě je navržen na základě novely zákona č. 100/1988 Sb., o sociálním zabezpečení. Podle této novely se poskytovatelům sociálních služeb poskytují z peněžních prostředků státního rozpočtu účelově určené příspěvky na úhradu nákladů na tyto služby. Pravidla poskytování příspěvků, zejména za jakých podmínek, v jaké výši a v jakých lhůtách jsou příspěvky poskytovány, stanoví vláda nařízením. Při poskytování příspěvků se postupuje podle zákona č. 218/2000 Sb., rozpočtová pravidla.

Školství

Toky finančních prostředků v resortu školství, mládeže a tělovýchovy budou stanoveny platným zněním zákonů č. 564/1990 Sb., č. 306/1999 Sb., č. 218/2000 Sb. a č. 250/2000 Sb. s tím, že finanční prostředky určené na přímé náklady na vzdělávání bude Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy uvolňovat krajům a hl. m. Praze čtvrtletně.


3. Programové financování

Investiční akce registrované v Informačním systému programového financování (ISPROFIN) k datu 31. 12. 2002 budou financovány ze státního rozpočtu až do doby jejich dokončení v rozsahu stanoveném správcem programu v rozhodnutí, vydaném postupem podle vyhlášky č. 40/2001 Sb., o účasti státního rozpočtu na financování programů reprodukce majetku.