Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 2003 > 2003-11-05

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 5. listopadu 2003 č. 1093 + P

k poslaneckému návrhu zákona o Národním parku Šumava a o změně zákona
č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny,
ve znění pozdějších předpisů
(sněmovní tisk č. 471)


Vazba na záznam z jednání vlády:

V l á d a

I. p ř i j í m á k návrhu zákona o Národním parku Šumava a o změně zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění pozdějších předpisů (sněmovní tisk č. 471), stanovisko uvedené v příloze tohoto usnesení;

II. p o v ě ř u j e předsedu vlády, aby o stanovisku vlády uvedeném v bodě I tohoto usnesení informoval předsedu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky.


Provede:

předseda vlády




S t a n o v i s k o

vlády k návrhu zákona o Národním parku Šumava a o změně zákona
č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění pozdějších předpisů
(sněmovní tisk č. 471)


Vláda na své schůzi dne 5. listopadu 2003 projednala a posoudila návrh zákona o Národním parku Šumava a o změně zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění pozdějších předpisů (sněmovní tisk č. 471), a vyslovila s tímto návrhem n e s o u h l a s , a to zejména z těchto důvodů:

a) řadu otázek upravovaných návrhem zákona je potřebné řešit shodně pro všechny národní parky; vláda připravuje návrh zákona o Národním parku Šumava, současně s návrhy zákonů o Národním parku Podyjí a o Krkonošském národním parku; v těchto návrzích zákonů budou promítnuty všechny potřebné změny komplexně;

b) ustanovení § 4 odst. 1 návrhu zákona, podle něhož by občané v místním referendu mohli rozhodnout o tom, že zastavěná a zastavitelná území obcí na území Národního parku Šumava nejsou jeho součástí, ačkoliv jinak podle návrhu zákona jsou tato území součástí národního parku, má protiústavní charakter; jak dosavadní právní úprava místního referenda, tak i návrh zákona o místním referendu schválený na schůzi Poslanecké sněmovny dne 23. října 2003 nepřipouští provést referendum v případě, jestliže by otázka položená v místním referendu byla v rozporu s právními předpisy nebo jestliže by rozhodnutí v místním referendu mohlo být v rozporu s právními předpisy;

c) návrh zákona obsahuje další věcné a legislativně technické nedostatky, které vyplývají zejména z toho, že návrh zákona vychází z právního stavu před rokem 2000 a nerespektuje změny, ke kterým od této doby došlo v právním řádu. Například v § 1 odst. 2 se ukládají úkoly okresním úřadům, které byly k 31. prosinci 2002 zrušeny, návrh zákona nerespektuje nové názvy krajů, navržena je nepřípustná zpětná účinnost zákona.