Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 1993 > 1993-07-07

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 7. července 1993 č. 366 + P

k návrhu zásad zákona skupiny poslanců, kterým se mění a doplňuje
zákon č. 88/1968 Sb., o prodloužení mateřské dovolené, o dávkách
v mateřství a o přídavcích na děti z nemocenského pojištění,
ve znění pozdějších zákonů


Vazba na záznam z jednání vlády:

V l á d a

I. p ř i j í m á k návrhu zásad zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 88/1968 Sb., o prodloužení mateřské dovolené, o dávkách v mateřství a o přídavcích na děti z nemocenského pojištění, ve znění pozdějších zákonů, stanovisko uvedené v příloze tohoto usnesení;

II. p o v ě ř u j e předsedu vlády, aby o tomto stanovisku informoval předsedu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky.

Provede:

předseda vlády

Předseda vlády

Doc. Ing. Václav K l a u s , CSc., v. r.


Pří1oha k usnesení vlády ze dne 7. července 1993 č. 366

St a n o v i s k o

vlády České republiky

Vláda na svém zasedáni dne 7. Července 1993 projednala a posoudila návrh zásad zákona skupiny poslanců, kterým se

mění a doplňuje zákon č. 88/1968 Sb., o prodloužení mateřské dovolené, o dávkách v mateřství a o přídavcích na děti z nemocenského pojištění, ve znění pozdějších zákonů (I. volební období, tisk č. 406)

Vláda nedoporučuje přijmout předložený návrh zásad výšeuvedeného zákona z těchto důvodů:

1. Předložený návrh prohlubuje dosavadní, novou daňovou soustavou překonaný,princip stanovení výše přídavků na děti podle jejich počtu v rodině. V takovém pojetí připadá na každé dítě jiná výše přídavků, což vyvolává značné problémy v rozdělených rodinách, při výplatě přídavků na děti ústavům apod. a zároveň znevýhodňuje rodiny s jedním nebo dvěma dětmi. Od daného systému je třeba upustit a ne přijímat, byť na přechodnou dobu, další zákonnou úpravu, tuto, dnes již neopodstatněnou diferenciaci přídavků na děti podle počtu dětí, prohlubující.

2. Vláda ve druhém pololetí letošního roku hodlá Parlamentu České republiky předložit návrh nové právní úpravy s předpokládanou účinností od 1. prosince 1993, ve které bude dosavadní systém nahrazen systémem odstupňování přídavků na děti v závislosti na jejich věku ve výši odvozené z životního minima.

3. Předložený návrh nezaručuje stejné nároky všem osobám majícím nezaopatřené děti, neboť pomíjí skutečnost že stejnou funkci jako přídavky na děti z nemocenského pojištění plní i výchovmé k důchodům poskytované podle předpisů o sociálním zabezpečení a výchovné poskytované příslušníkům ozbrojených sil.

4. Návrh zavádí pro zvýšené přídavky na děti novoupodmínku - příjem do dvojnásobku životního minima, který se navrhuje zkoumat čtvrtletně. Ostatní podmínky nároku na tuto dávku se však zkoumají měsíčné a návrh na platné úpravě nic neméně. Z tohoto pohledu je předložený návrh nesystémový a administrativně velmi náročný.