Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 2002 > 2002-01-09

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 9. ledna 2002 č. 11 + P

k poslaneckému návrhu zákona o změně ve financování studia
na vysoké škole a o změně dalších zákonů
(sněmovní tisk č. 1195)


Vazba na záznam z jednání vlády:

V l á d a

I. p ř i j í m á k návrhu zákona o změně ve financování studia na vysoké škole a o změně dalších zákonů (sněmovní tisk č. 1195), stanovisko uvedené v příloze tohoto usnesení;

II. p o v ě ř u j e předsedu vlády, aby o stanovisku vlády uvedeném v bodě I tohoto usnesení informoval předsedu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky.


Provede:
předseda vlády




S t a n o v i s k o

vlády k návrhu zákona o změně ve financování studia na vysoké škole a
o změně dalších zákonů
(sněmovní tisk č. 1195) )


Vláda na své schůzi dne 9. ledna 2002 projednala a posoudila návrh zákona o změně ve financování studia na vysoké škole a o změně dalších zákonů (sněmovní tisk č. 1195) a vyslovila s tímto návrhem n e s o u h l a s , a to zejména z těchto důvodů:

- návrh zákona je svou podstatou v rozporu se záměry vlády vyslovenými v jejím programovém prohlášení a v dalších materiálech se zaměřením na problematiku vzdělávání, zvláště pro oblast vysokoškolského vzdělávání; zavedení školného na veřejných vysokých školách považuje vláda za zcela nevhodné řešení objektivní a odůvodněné potřeby získat do systému financování vysokých škol nové finanční prostředky, neboť z vybraného školného značný podíl finančních prostředků spotřebují náklady na správu školného podle předloženého návrhu zákona,

- zřízení Správy odloženého školného jako organizační složky státu nelze rovněž akceptovat, neboť z prostředků státního rozpočtu nelze zajišťovat činnosti ve prospěch nestátních subjektů,

- realizace návrhu zákona by znamenala zatížení státního rozpočtu, aniž by výdaje související s obsluhou navrhovaného systému financování vysokých škol účelně směřovaly ve prospěch kvalitativního a kvantitativního rozvoje vysokoškolského vzdělávání; předložený návrh zákona přitom neobsahuje vyčíslení dopadu na státní rozpočet, a to přestože možnost přijetí vyššího počtu studentů by znamenalo i vyšší nároky na dotace ze státního rozpočtu, a to tím spíše, jestliže by větší část studentů žádala o odložení placení školného a finanční přínos pro vysoké školy by se projevil až po delším čase.

Vláda rovněž nesouhlasí s tím, aby vysokým školám bylo umožněno vkládat nemovitosti určené k provozování účelových zařízení sloužících k ubytování a stravování studentů a které vysoké školy nabyly z vlastnictví státu, do obchodních společností, jakož ani s návrhem ustanovení, kterým se mění financování soukromých vysokých škol tak, že se akreditované vysoké škole zakotvuje právní nárok na poskytnutí dotace ze státního rozpočtu, neboť toto ustanovení je v rozporu s obecným požadavkem na snižování mandatorních výdajů státu.

Vláda odmítá jako neodůvodněný návrh na zavedení tzv. studentského přídavku v rámci dávek státní sociální podpory; nejenže je navržená úprava administrativně velmi náročná, ale narušuje systém a roli subsystémů sociální ochrany a vytvářela by široký prostor pro neoprávněné výplaty dávek. Vláda dále odmítá návrh na vyloučení příjmů výdělečně činných studentů z vyměřovacího základu pro stanovení pojistného na sociální zabezpečení, neboť s sebou přináší závažné negativní důsledky nejen pro systémy nemocenského a důchodového pojištění, ale i pro studenty samotné. Vláda nesouhlasí ani s návrhem novely zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na všeobecné zdravotní pojištění a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, neboť její realizace by znamenala neodůvodněnou odlišnou úpravu hrazení zdravotního pojištění studentů vysokých škol, kteří mají příjmy ze zaměstnání nebo samostatné výdělečné činnosti oproti ostatním skupinám studentů, kteří mají uvedené příjmy.