Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 1996 > 1996-01-03

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 3. ledna 1996 č. 27 + P

o Pravidlech pro poskytování účelových finančních prostředků ze státního rozpočtu na podporu výzkumu a vývoje

Vazba na záznam z jednání vlády:

V l á d a

I. s c h v a l u j e

Pravidla pro poskytování účelových finančních prostředků ze státního rozpočtu na podporu výzkumu a vývoje uvedená v příloze tohoto usnesení;

II. u k l á d á

členům vlády a vedoucím ústředních orgánů státní správy při poskytování účelových finančních prostředků na podporu projektů výzkumu a vývoje ze státního rozpočtu postupovat podle Pravidel uvedených v bodě I tohoto usnesení.

Provedou:

členové vlády, vedoucí ústředních orgánů státní správy

Předseda vlády

prof. Ing. Václav K l a u s , CSc., v. r.


Příloha k usnesení vlády ze dne 3. ledna 1996 č. 27

PRAVIDLA PRO POSKYTOVÁNÍ ÚČELOVÝCH FINANČNÍCH PROSTŘEDKŮ ZE STÁTNÍHO ROZPOČTU NA PODPORU PROJEKTŮ VÝZKUMU A VÝVOJE

Způsob účelového financování výzkumu a vývoje vychází ze zákona č. 1/1995 Sb., o státní podpoře výzkumu a vývoje (dále jen "zákon"), kterým se mění a doplňuje zákon č. 300/1992 Sb. (úplné znění bylo vyhlášeno pod č. 2/1995 Sb.).

I.

Postup při poskytování účelových finančních prostředků na podporu projektů výzkumu a vývoje

1. Účelové finanční prostředky ze státního rozpočtu na podporu výzkumu a vývoje poskytuje zadavatel, tj. ústřední orgán státní správy (vč. Akademie věd České republiky a Grantové agentury České republiky), na základě výsledků veřejné soutěže a po předání údajů do centrální evidence projektů financovaných ze státního rozpočtu.

2. Zadavatel je povinen:

a) předložit Radě vlády České republiky pro výzkum a vývoj (dále jen "Rada") k posouzení programy výzkumu a vývoje ve znění vyhlašovaném ve veřejné soutěži, které jsou formulované v souladu se zásadami vlády pro oblast výzkumu a vývoje a v rozsahu jeho působnosti;

b) vyhlásit veřejnou soutěž a provést vyhodnocení a výběr návrhů projektů podle pravidel a kritérií stanovených při jejím vyhlášení, podle části II/A;

c) na základě výsledků veřejné soutěže uzavřít s navrhovatelem, tj. právnickou nebo fyzickou osobou, která se ucházela o poskytnutí státní podpory, smlouvu o poskytnutí prostředků, podle části II/B;

d) předložit Radě úplné podklady pro centrální evidenci projektů podle části II/C;

e) poskytnout prostředky nositeli projektu, tj. právnické nebo fyzické osobě s níž uzavřel smlouvu o řešení projektu podle části III/B. U projektů, kde je nositelem příspěvková nebo rozpočtová organizace a zadavatel není zároveň jejím zřizovatelem budou poskytnuty prostředky prostřednictvím zřizovatele;

f) hodnotit a kontrolovat průběh řešení projektu a efektivnost využívání prostředků nejméně jedenkrát za rok;

g) provést zúčtování poskytnutých prostředků podle pokynů Ministerstva financí ČR pro zúčtování vztahů ke státnímu rozpočtu za příslušný rok;

h) po ukončení řešení projektu zhodnotit splnění cílů projektu, dosažené výsledky a skutečně vyčerpané prostředky a doplnit podklady pro centrální evidenci projektů. O hodnocení výsledků projektu zpracuje zadavatel protokol včetně posudků oponentů. Protokol včetně smluv a posudků oponentů musí být uchován po dobu nejméně pěti let po ukončení projektu.

II.

Podmínky účelového financování výzkumu a vývoje

A. Veřejná soutěž a hodnocení návrhů projektů

V souladu s § 6 zákona se účelové finanční prostředky přidělují na základě veřejné soutěže, kterou vyhlašuje ústřední orgán státní správy (dále jen "zadavatel") zveřejněním v denním tisku.

1. Zadavatel v podmínkách veřejné soutěže uvede zejména:

- vymezení předmětu soutěže u projektů navrhovaných nositelem a cíle programu u projektů naplňujících programy vyhlášené zadavatelem,

- důvody k vyloučení návrhu na řešení projektu z hodnocení (např. nesplnění podmínek veřejné soutěže a předložení neúplného návrhu),

- lhůtu pro podání návrhů projektů na řešení,

- pravidla a kritéria pro hodnocení projektů,

- lhůtu a způsob oznámení výsledků veřejné soutěže,

- upozornění, že na poskytnutí prostředků na řešení projektů není právní nárok,

- adresu, kde lze získat bližší podmínky.

2. Náklady na vyhlášení a vyhodnocení veřejné soutěže hradí zadavatel z prostředků svého rozpočtu.

3. Pokud se na předmět řešení vztahuje zákon č. 102/71 Sb., o ochraně státního tajemství v platném znění, uvede zadavatel v podmínkách veřejné soutěže i ty podmínky, které se vztahují k ochraně státního tajemství.

4. Zadavatel může organizaci veřejné soutěže smluvně zajistit s jinou právnickou nebo fyzickou osobou.

5. Zadavatel zajistí hodnocení návrhů přijatých projektů podle pravidel a kritérií publikovaných při vyhlášení veřejné soutěže, na hodnocení projektu se nesmí podílet navrhovatel.

6. Pro hodnocení návrhů projektů je zadavatel povinen si vyžádat posudky nejméně dvou oponentů, kteří se nesmějí podílet na řešení projektu a nesmějí být pracovníky jedné organizace. Vlastní hodnocení provádí odborná komise. Člen komise nesmí být členem Rady.

Podílí-li se člen komise na navrhovaném projektu a návrh hodnotí odborná komise či jiný poradní orgán jehož je členem, pak nemá přístup k materiálům o projektu a neúčastní se jeho hodnocení.

7. O výsledku hodnocení každého návrhu projektu a o rozhodnutí zadavatel zpracuje protokol, ve kterém se uvedou důvody přijetí či odmítnutí projektu. Přílohou protokolu jsou i posudky oponentů. Tento protokol musí být uchován nejméně pět let po ukončení řešení projektu.

B. Smlouva o poskytnutí prostředků

1. Podmínky poskytnutí prostředků a jejich výši dohodne zadavatel s nositelem ve smlouvě. Smlouva se uzavírá na celou dobu řešení projektu. Je-li nositelem právnická osoba, bude uzavřena smlouva podle obchodního zákoníku, je-li nositelem fyzická osoba bude smlouva uzavřena podle občanského zákoníku.

2. Zadavatel dohodne s nositelem celkový objem nákladů na řešení projektu a objem prostředků poskytovaných ze státního rozpočtu. Dohodnutý objem prostředků na celou dobu řešení může být v případě potřeby upřesňován v jednotlivých letech dodatkem ke smlouvě v návaznosti na stanovené celkové objemy výdajů státního rozpočtu na výzkum a vývoj.

3. Smlouva musí obsahovat zejména:

- smluvní strany, tj. zadavatele a nositele,

- název, indentifikační kód projektu a předmět jeho řešení,

- jméno, příjmení a rodné číslo fyzické osoby, která je nositeli odpovědná za odbornou úroveň projektu,

- dobu řešení projektu,

- celkové náklady na řešení projektu, objem prostředků hrazených ze státního rozpočtu a jeho specifikaci podle let, u návratné finanční výpomoci včetně splátkového kalendáře,

- cíle projektu a jeho předpokládané výsledky,

- způsob zúčtování poskytnutých prostředků,

- rozsah důvěrnosti údajů a způsob nakládání s nimi podle zvláštních předpisů,

- datum účinnosti,

- podpisy stran,

- případné další vzájemně dohodnuté náležitosti.

C. Centrální evidence projektů

V souladu se zákonem vede Rada centrální evidenci všech projektů výzkumu a vývoje účelově financovaných ze státního rozpočtu.

Zadavatel před poskytnutím finančních prostředků předává Radě do centrální evidence projektů následující údaje:

- název projektu v českém a anglickém jazyce a jeho indentifikační číslo,

- název, indentifikační číslo a typ organizace nositele, je-li nositelem právnická osoba nebo jméno nositele a indentifikační číslo, pokud ho má přiděleno, je-li nositelem fyzická osoba,

- jméno, příjmení, tituly a rodné číslo řešitele a spoluřešitelů a indentifikační číslo a typ organizací, ve kterých se projekt řeší,

- dobu řešení projektu,

- předmět řešení projektu, tj. anotace a obor projektu,

- celkové náklady projektu, z toho objem prostředků ze státního rozpočtu a jejich specifikace,

- stupeň důvěrnosti údajů,

případně další vzájemně dohodnuté náležitosti.

Z centrální evidence projektů poskytuje Rada na základě žádosti zadavatelům veškeré údaje o projektech podporovaných z jejich rozpočtové kapitoly a o projektech příspěvkových a rozpočtových organizací v jejich působnosti.

III.

Poskytování finančních prostředků.

A. Podmínky poskytnutí prostředků

l. U projektů, jejichž výsledky jsou určeny pouze pro jeden subjekt, s výjimkou výsledků určených pro potřeby orgánu státní správy, lze prostředky poskytovat pouze formou návratných finančních výpomocí za podmínky, že výše státní podpory nepřesáhne 50 % celkových nákladů projektu.

2. Je-li nositelem projektu příspěvková nebo rozpočtová organizace, v nákladech projektu se uvádějí investiční náklady a neinvestiční náklady včetně mzdových a režijních nákladů na veškerou činnost těchto organizací spojenou s řešením projektu, z toho zvlášť mzdové náklady poskytované formou účelového financování a mzdové náklady poskytované přímo z rozpočtu zřizovatele formou institucionálního financování.

3. Z prostředků zadavatele se jako součást mzdových prostředků určených na řešení projektů u rozpočtových a příspěvkových organizací hospodařících podle zákona č. 143/92 Sb.ve znění pozdějších předpisů hradí mzdy a platy zaměstnanců přijatých výhradně na řešení projektu, zvýšení pohyblivé části mzdy zaměstnanců, kteří nebyli přijati pouze na řešení projektu a ostatní osobní náklady na základě dohody o pracovní činnosti nebo dohody o provedení práce. O tyto mzdové náklady na řešení projektu se zvyšují mzdové prostředky, případně limit nositele a o investiční náklady na řešení projektu se zvyšuje investiční limit nositele.

4. Poměrná část mzdových prostředků rozpočtových organizací a příspěvkových organizací odpovídající platovým tarifům stálých zaměstnanců, kteří nebyli přijati pouze na řešení projektu, se do nákladů projektu zahrnuje evidenčně.

B. Formy uvolňování finančních prostředků

Zadavatel (zřizovatel) uvolňuje prostředky

- příspěvkové nebo rozpočtové organizaci rozpočtovým opatřením,

- právnické osobě, s výjimkou rozpočtových a příspěvkových organizací, stanovením limitu pro čerpání neinvestičních prostředků z bankovního účtu s předčíslím 2049 a pro čerpání investičních prostředků z bankovního účtu s předčíslím 3041,

- fyzické osobě ze zvláštního bankovního účtu zadavatele s předčíslím 2049 nebo 3041 převodem na její běžný účet.

IV.

Účinnost

Podle těchto pravidel se postupuje ode dne schválení vládou do doby novelizace zákona č. 576/90 Sb., o rozpočtových pravidlech a zákona č. 300/92 Sb., ve znění zákona č. l/1995 Sb., o státní podpoře výzkumu a vývoje.