Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 2003 > 2003-07-16

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 16. července 2003 č. 718 + P

k poslaneckému návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 359/1999 Sb., o sociálně-
právní ochraně dětí, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 117/1995 Sb.,
o státní sociální podpoře, ve znění pozdějších předpisů
(sněmovní tisk č. 370)


Vazba na záznam z jednání vlády:

V l á d a

I. p ř i j í m á k návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře, ve znění pozdějších předpisů (sněmovní tisk č. 370), stanovisko uvedené v příloze tohoto usnesení;

II. p o v ě ř u j e předsedu vlády, aby o stanovisku vlády uvedeném v bodě I tohoto usnesení informoval předsedu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky.


Provede:

předseda vlády





S t a n o v i s k o

vlády k návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní
ochraně dětí, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 117/1995 Sb.,
o státní sociální podpoře, ve znění pozdějších předpisů
(sněmovní tisk č. 370)


Vláda na jednání své schůze dne 16. července 2003 projednala a posoudila návrh zákona, kterým se mění zákon č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře, ve znění pozdějších předpisů (sněmovní tisk č. 370), považuje tento návrh zákona za podnětný, avšak zároveň upozorňuje na dále uvedené skutečnosti.

1. Základní právní předpis upravující oblast rodinných vztahů, jímž je zákon č. 94/1963 Sb., o rodině, ve znění pozdějších předpisů, navrhovaný institut svěření dítěte do péče osoby, která má zájem stát se poručníkem, nezná. Zavedení tohoto nového institutu do zákona o sociálně-právní ochraně dětí a do zákona o státní sociální podpoře by představovalo nepřímou novelu zákona o rodině. Nepřímá novela je podle obecných právních zásad nepřípustná.

2. Předložený návrh zákona neřeší vztah navrhovaného institutu svěření dítěte do péče osoby, která má zájem stát se poručníkem, k ustanovením § 15 a § 16 zákona o sociálně právní ochraně dětí. Tato ustanovení zakládají povinnosti obecního úřadu a obecního úřadu obce s rozšířenou působností v situacích, ocitne-li se dítě bez péče přiměřené jeho věku, bez jakékoliv péče nebo jsou-li jeho život nebo příznivý vývoj vážně ohroženy nebo narušeny.

3. Návrh na zpětné přiznání dávek pěstounské péče poručníkovi či osobě, které bylo dítě dočasně svěřeno do péče rozhodnutím obecního úřadu obce s rozšířenou působností, vláda zásadně odmítá, neboť nejen že neodpovídá charakteru sociálních dávek jako dávek účelově vázaných a určených k přímé spotřebě, ale představoval by i nepřípustnou zpětnou účinnost zákona. Obdobné ustanovení navíc nelze vkládat mezi ustanovení přechodná.

Návrh na zpětné přiznávání dávek pěstounské péče poručníkovi nebo osobě, která má zájem stát se poručníkem, a to až po dobu 3 let přede dnem nabytí účinnosti navrhovaného zákona, vláda rovněž považuje za nesystémové, protože zatím poslední novelou zákona o státní sociální podpoře (zákon č. 125/2003 Sb.) byla prekluzivní lhůta pro zpětné přiznání opakujících se dávek státní sociální podpory naopak zkrácena z jednoho roku na tři měsíce. Důvodem byla snaha zabránit spekulativnímu chování poživatelů dávek a využívání dávek k účelům, na něž nejsou určeny.

4. Vláda má pochybnosti o tvrzení obsaženém v důvodové zprávě předloženého návrhu zákona o pozitivním dopadu předloženého návrhu zákona na státní rozpočet; ten není ani rámcově v důvodové zprávě kvantifikován.

5. Vláda nabízí při projednávání předloženého návrhu zákona v Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky legislativní součinnost.