Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 2001 > 2001-10-15

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 15. října 2001 č. 1050 + P

k poslaneckému návrhu zákona o registrátorech a
o změně zákona č. 513/1991 Sb., obchodní zákoník, ve znění pozdějších předpisů,
zákona č. 99/1963 Sb., občanský soudní řád, ve znění pozdějších předpisů,
zákona č. 227/1997 Sb., o nadacích a nadačních fondech,
ve znění pozdějších předpisů, a zákona č. 455/1991 Sb.,
o živnostenském podnikání, ve znění pozdějších předpisů
(registrátorský řád)
(sněmovní tisk č. 1049)


Vazba na záznam z jednání vlády:

V l á d a

I. p ř i j í m á k návrhu zákona o registrátorech a o změně zákona č. 513/1991 Sb., obchodní zákoník, ve znění pozdějších předpisů, zákona č. 99/1963 Sb., občanský soudní řád, ve znění pozdějších předpisů, zákona č. 227/1997 Sb., o nadacích a nadačních fondech, ve znění pozdějších předpisů, a zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání, ve znění pozdějších předpisů (registrátorský řád) (sněmovní tisk č. 1049), stanovisko uvedené v příloze tohoto usnesení;

II. p o v ě ř u j e předsedu vlády, aby o stanovisku vlády uvedeném v bodě I tohoto usnesení informoval předsedu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky.


Provede:
předseda vlády




S t a n o v i s k o
vlády k návrhu zákona o registrátorech a o změně zákona č. 513/1991 Sb., ob-
chodní zákoník, ve znění pozdějších předpisů, zákona č. 99/1963 Sb.,
občanský soudní řád, ve znění pozdějších předpisů, zákona č. 227/1997 Sb.,
o nadacích a nadačních fondech, ve znění pozdějších předpisů, a
zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání,
ve znění pozdějších předpisů (registrátorský řád)
(sněmovní tisk č. 1049)


Vláda na své schůzi dne 15. října 2001 projednala a posoudila návrh zákona o registrátorech a o změně zákona č. 513/1991 Sb., obchodní zákoník, ve znění pozdějších předpisů, zákona č. 99/1963 Sb., občanský soudní řád, ve znění pozdějších předpisů, zákona č. 227/1997 Sb., o nadacích a nadačních fondech, ve znění pozdějších předpisů, a zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání, ve znění pozdějších předpisů (registrátorský řád) (sněmovní tisk č. 1049) a vyslovila s tímto návrhem zákona n e s o u h l a s . · předložený návrh zákona je neslučitelný s právem Evropských společenství z důvodu rozporu s První směrnicí Rady o právu společností č. 68/151/EHS, která definuje systém zveřejňování údajů o společnostech. Návrh zákona je rozporu s ustanovením čl. 3 uvedené směrnice, neboť neřeší otázku souladu mezi obsahem zveřejněných informací v tisku a obsahem rejstříku nebo spisu (sbírky listin), zároveň je v přímém rozporu s tímto článkem v důsledku návrhu na vypuštění ustanovení § 27a odst. 1 obchodního zákoníku. Z předloženého návrhu zákona zároveň není patrné, jakým způsobem by měla být zajišťována ochrana osobních údajů ve smyslu směrnice Evropského parlamentu a Rady č. 95/46/ES o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů,

· v návrhu zákona se na mnoha místech směšují dvě sféry společenských aktivit, a to podnikání na straně jedné a výkon státní správy na straně druhé. Pokud by registrátorská činnost měla být výkonem veřejné správy, byla by navržená úprava nepřípustnou nepřímou novelou obchodního zákoníku, a to jeho ustanovení § 5, upravujícího podnik, neboť v předloženém návrhu zákona se připouští smluvní převedení podniku, sloužícího pro výkon úřadu,

· oprávnění ministra spravedlnosti vytvořit nebo zrušit registrátorský úřad v případě, kdy příjmy registrátorského úřadu jsou vyšší nebo nižší než obvyklé, je založeno na nesystémových peněžitých aspektech výkonu úřadu veřejné správy. Oprávnění ministra spravedlnosti vytvářet nebo rušit registrátorské úřady nebo měnit jejich obvod je v návrhu zákona podřízeno nikoli hlediskům, která by byla se zřetelem na veřejnoprávní charakter úřadu opodstatněná (např. přetíženost úřadu, nesnadná dostupnost jeho služeb apod.), ale výhradně na skutečnosti, že některý registrátorský úřad nepřiměřeně vydělává nebo prodělává,

· návrh zákona v souvislosti s určením funkční a věcné příslušnosti soudců zasahuje do koncepce občanského soudního řádu, která je založena na tom, že určitá příslušnost je svěřena vždy soudu a nikoli soudci,

· návrh zákona obsahuje nepřípustnou nepřímou novelu občanského soudního řádu, neboť zavádí další formu nesporného řízení (řízení o zbavení práva výkonu úřadu registrátora),

· návrh zákona neobsahuje odůvodnění odlišného vymezení obvodů příslušnosti registrátorského úřadu od obvodů okresních soudů a bez vazby na jiné soudní nebo administrativní členění,

· nebyla provedena dostatečná analýza hospodářského a finančního dosahu navrženého zákona, zejména nároky na státní rozpočet, přičemž lze důvodně předpokládat, že vedení evidence centrálního archivu obchodního rejstříku, včetně vedení obchodního rejstříku v elektronické podobě, si vyžádá mimořádné výdaje ze státního rozpočtu.

Pro úplnost vláda uvádí, že připravuje zákonnou úpravu o registrech veřejné správy se záměrem spojit obchodní rejstřík a živnostenský rejstřík v jeden Registr ekonomických subjektů.