Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 1998 > 1998-08-12

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 12. srpna 1998 č. 522 + P

k poslaneckému návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon
České národní rady č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů,
ve znění pozdějších předpisů
(sněmovní tisk č. 4)


Vazba na záznam z jednání vlády:

V l á d a

I. p ř i j í m á k návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů (sněmovní tisk č. 4), stanovisko uvedené v příloze tohoto usnesení;

II. p o v ě ř u j e předsedu vlády, aby o stanovisku vlády uvedeném v bodě I tohoto usnesení informoval předsedu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky.



Provede:

předseda vlády



Místopředseda vlády

JUDr. Pavel R y c h e t s k ý , v. r.


P ř í l o h a

k usnesení vlády
ze dne 12. srpna 1998 č. 522


S t a n o v i s k o

vlády k návrhu zákona kterým se mění a doplňuje zákon
České národní rady č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů,
ve znění pozdějších předpisů
(sněmovní tisk č. 4)



Vláda na jednání své schůze dne 12. srpna 1998 projednala a posoudila návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů (sněmovní tisk č. 4), a vyjádřila s tímto návrhem zákona n e s o u h l a s .

Vláda sdílí názor obsažený v důvodové zprávě předloženého návrhu zákona, že je třeba podporovat mladá manželství a rodiny s dětmi i opatřeními v daňové oblasti, avšak upozorňuje na dále uvedené skutečnosti.

1. V důsledku progresivity sazby daně z příjmů fyzických osob je částka, kterou poplatník získá formou jednotného odpočtu od základu daně, odvislá od výše jeho příjmů, tj. čím vyšší je příjem poplatníka, tím vyšší je i úleva na dani a naopak. S ohledem na uvedenou skutečnost by mladé rodiny s převážně nižšími příjmy nebyly buď vůbec zvýhodněny, nebo by byly zvýhodněny minimální částkou oproti méně početným rodinám s vyššími příjmy. Takové opatření by proto nemohlo mít návrhem zákona zamýšlený propopulační účinek u mladých rodin s převážně nižšími příjmy a prohlubovalo by pouze daňovou nespravedlnost.

2. Mezi výší nezdanitelných částí základu daně a výší státní sociální podpory existuje úzká vazba. Vláda je toho názoru, že k dosažení návrhem zákona sledovaného cíle by byla účelnější případná úprava v oblasti státní sociální podpory, která by mohla být účelově zaměřena. Takové řešení, ani potřebnou analýzu souhrnného působení nově navrhovaných a stávajících sociálních transferů ve prospěch rodin s dětmi prostřednictvím daní a systému státní sociální podpory, však předložený návrh zákona neobsahuje.

3. Předložený návrh zákona kromě toho neobsahuje bližší rozbor hospodářských a finančních dopadů navrhované úpravy.

Závěrem vláda uvádí, že celkovou úroveň nezdanitelných částí základu daně a souvisejících dopadů do veřejných rozpočtů bude posuzovat při přípravě návrhu zákona o státním rozpočtu na rok 1999 a v návaznosti na to pak případně navrhne jejich úpravu.