Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 1995 > 1995-03-15

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 15. března 1995 č. 153 + P

k zásadám pro poskytování zahraniční pomoci

Vazba na záznam z jednání vlády:

V l á d a

I. b e r e s připomínkami n a v ě d o m í Zprávu k návrhu zásad pro poskytování zahraniční pomoci obsaženou v části II předloženého materiálu;

II. s c h v a l u j e zásady pro poskytování zahraniční pomoci uvedené v příloze tohoto usnesení;

III. u k l á d á ministru zahraničních věcí připravit do 7. května 1995 ve spolupráci s ostatními členy vlády a vedoucími ostatních ústředních orgánů státní správy plán rozvojové pomoci na rok 1996 obsahující též návrh rozpočtu v členění na dvoustrannou a mnohostrannou zahraniční pomoc.

Provedou:

členové vlády, vedoucí ostatních ústředních orgánů státní správy

Předseda vlády

Doc. Ing. Václav K l a u s , CSc., v. r.


P ř í l o h a k usnesení vlády ze dne 15. března 1995 č. 153

Zásady pro poskytování zahraniční pomoci

________________________________________

1. Česká republika, řadící se mezi demokratické a ekonomicky vyspělé země, uznává princip solidarity mezi lidmi a státy a přijímá svůj díl odpovědnosti při řešení globálních problémů. Jedním z výrazů tohoto postoje je její přiměřená účast na poskytování zahraniční pomoci.

2. Zahraniční pomoc je poskytována v souladu se zájmy a potřebami České republiky a reálnými možnostmi české ekonomiky a v souladu s postoji mezinárodního společenství zakotvenými v rezolucích Organizace spojených národů (dále jen "OSN") a zásadách Organizace pro ekonomickou spolupráci a rozvoj (dále jen "OECD"). Pomoc státu může být kombinována s pomocí poskytovanou právnickými a fyzickými osobami a nevládními organizacemi s cílem efektivního využití vynaložených prostředků.

3. Poskytování pomoci se řídí mezinárodními normami a zásadami, které vycházejí z rezolucí Valného shromáždění OSN (zejména 2626, XXV) a z principů přijatých zeměmi OECD, z nichž jsou některé v přechodném období aplikovány na podmínky České republiky.

4. Ze zahraniční pomoci se vylučují dodávky vojenského materiálu s výjimkou přesně vymezených případů vycházejících z doporučení a požadavků OSN (humanitární materiál, ženijní materiál na výstavbu infrastruktury).

5. Dvoustrannou humanitární pomoc poskytuje Česká republika podle naléhavosti situace státům nebo přesně vymezeným skupinám obyvatel s cílem bezprostředně zamezit utrpení a ztrátám na životech a zdraví. Mnohostrannou humanitární pomoc poskytuje prostřednictvím mezinárodních organizací.

6. Rozvojová pomoc má koncepční charakter a poskytuje se přednostně těm zemím, které směřují k zavedení nebo upevňování demokracie a lidských práv a k zavedení nebo upevňování tržní ekonomiky, resp. zemím, u nichž poskytnutí rozvojové pomoci může nastoupení této orientace významně pozitivně ovlivnit.

7. Mnohostrannou rozvojovou pomoc poskytuje Česká republika prostřednictvím mezinárodních vládních organizací ve formě obecných či účelově vázaných příspěvků. Podmínkou pro poskytování této formy pomoci je rámcový soulad mezi zaměřením aktivit a prioritami jednotlivých organizací a zájmy České republiky. Spolupráce s mezinárodními organizacemi při poskytování rozvojové pomoci je systematicky monitorována a vyhodnocována. Na základě tohoto hodnocení a v koordinaci s dárcovskými zeměmi OECD se bude rozhodovat o rozsahu a formách zapojení České republiky.

8. Základní podmínkou pro poskytnutí dvoustranné rozvojové pomoci Českou republikou je snaha přijímající země svou situaci řešit a poskytnutou pomoc efektivně využít. Kritéria pro stanovení priorit rozvojové pomoci Českou republikou jsou :

a) naléhavost (sociální a ekonomická úroveň přijímající země),

b) vztah přijímající země k České republice (možnost upevnění již existujících nebo vytvoření nových žádoucích politických a ekonomických vazeb),

c) úroveň demokracie a dodržování lidských práv v přijímající zemi,

d) míra využití (efektivnost spolupráce přijímající země, spolehlivost distribuce pomoci) včetně možnosti kontroly využití.

Při rozhodování o pomoci směrem ke konkrétní zemi jsou posuzována všechna uvedená kritéria. S ohledem na aktuální priority a státní zájem může vláda nadřadit jedno kritérium nad druhé.

9. Zahraniční rozvojovou pomoc poskytovanou Českou republikou koordinuje ministerstvo zahraničních věcí, které současně vede evidenci poskytované rozvojové pomoci a zajišťuje výkaznictví pro účely OSN, OECD a dalších mezinárodních organizací.

10. Poskytování rozvojové pomoci ze strany České republiky se řídí ročním programem, který vždy do 7. května každého kalendářního roku předkládá ministr zahraničních věcí vládě s platností pro příští rok. Součástí návrhu je věcné a teritoriální zaměření pomoci, je stanoven její dvoustranný a mnohostranný podíl a zvláštní zřetel je věnován problematice krajanů. Současně se předkládá i návrh rozpočtu rozvojové pomoci pro rozpočtový rok. Za účelem upřesnění a kontroly programu pomoci svolá ministerstvo zahraničních věcí nejméně jednou za tři měsíce porady zainteresovaných resortů. Zainteresovaná ministerstva budou vykazovat v pravidelných termínech přehledy o poskytované rozvojové pomoci.

11. Účelově určené finanční prostředky pro rozvojovou pomoc spravuje příslušný resort, který zodpovídá za uskutečnění projektu.

12. O poskytnutí humanitární pomoci rozhoduje vláda na základě konkrétní situace postižené populace. V případech, které nesnesou odkladu, rozhoduje předseda vlády na návrh ministra zahraničních věcí. Ministerstvo financí po schválení jednotlivého aktu přidělí příslušnému ministerstvu finanční prostředky z vládní rozpočtové rezervy.

13. Zprostředkovávat humanitární pomoc mohou smluvně i nevládní organizace a soukromé právnické a fyzické osoby. Nevládní organizace, soukromé právnické a fyzické osoby mohou tuto pomoc poskytovat i z vlastních zdrojů.