Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 1993 > 1993-02-17

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 17. února 1993 č. 70 + P

k návrhu skupiny poslanců na vydání zákona, kterým se mění a
doplňuje zákon České národní rady č. 482/1991 Sb., o sociální
potřebnosti
(tisk č. 62)


Vazba na záznam z jednání vlády:

V l á d a

I. p ř i j í m á k návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady č. 482/1991 Sb., o sociální potřebnosti, stanovisko uvedené v příloze tohoto usnesení;

II. p o v ě ř u j e předsedu vlády, aby o tomto stanovisku informoval předsedu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky.

Provede:

předseda vlády

Předseda vlády

Doc. Ing. Václav K l a u s , CSc., v. r.


Příloha k usnesení vlády ze dne 17.února 1993 č.70

S t a n o v i s k o

vlády České republiky k návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon ČNR č. 482/1991 Sb., o sociální potřebnosti

Vláda České republiky na svém zasedání dne 17.února 1993 projednala a posoudila návrh skupiny poslanců Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky na vydání zákona, kterým se mění a doplňuje zákon ČNR č. 482/1991 Sb., o sociální potřebnosti (I. volební období Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky, tisk č. 62).

Vláda České republiky nedoporučuje přijmout návrh výše uvedeného zákona z těchto důvodů :

l. Vláda dne 20.ledna tr. schválila návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon ČNR č. 482/1991 Sb., o sociální potřebnosti, a některé navazujicí zákony, jehož vládní návrh byl již postoupen Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky k dalšímu ústavnímu projednání.

Předloženou novelou se prohlubuje princip individuálního posuzování jednotlivých případů osob sociálně potřebných umožňující zohlednit konkrétní životní situaci občanů, jestliže jejich nezbytné náklady na zajištění výživy a ostatních základních osobních potřeb a nezbytné náklady na domácnost jsou odůvodněně vyšší. Případy občanů, jejichž náklady jsou s ohledem na dietní stravování nebo těžké zdravotní postižení zvýšené, lze tak řešit v rámci tohoto individuálního přístupu, nikoliv obecným zvýšením o 15O Kč měsíčně tak, jak navrhuje předložený poslanecký návrh.

Paušální zvýšení těchto částek o 150 Kč měsíčně neodpovídá vládou prohlubované koncepci individuálního posuzování jednotlivých případů, tak jak je vyjádřena ve vládním návrhu novely zákona ČNR o sociální potřebnosti.

2. Vláda dne 10. února 1993 usnesením č. 54 schválila návrh nařízení vlády o zvýšení částek životního minima. Jelikož sociální potřebnost občanů se odvozuje od částek životního minima, bude tato právní úprava znamenat i zvýšení částek životního minima občanů s dietním stravováním nebo pro držitele průkazu ZTP/P. Současné zvýšení částek životního minima těchto skupin osob o 500 Kč měsíčně ve srovnání s ostatními občany lze s ohledem na statistiku rodinných účtů považovat nadále za vyhovující, dostatečně odrážející rozdíl v jejich nákladech, jak na úhradu dietního stravování, tak na úhradu bydlení.

Zavedení zvýhodnění ve výši částky potřebné na domácnost u občanů, kterým byly přiznány mimořádné výhody II. stupně (ZTP), by bylo neodůvodněné, neboť zvýšené náklady na domácnost vznikají pouze občanům s těžkými vadami nosného nebo pohybového ústrojí a pro ty je v systému dávek sociální péče možnost poskytování příspěvku na úhradu za užívání bezbarierového bytu. Plošné zvýhodnění u ostatních občanů držitelů průkazu ZTP nelze přijmout, nejsou pro něj důvody např. u chronických vad interního charakteru, nebo úplné či praktické hluchoty. Přitom novela zákona o sociální potřebnosti, která je v současné době v Parlamentu, předpokládá individuální posuzování sociální potřebnosti každého občana tak, že případné zvýšené náklady i u těchto občanů lze vzít v úvahu jak při uznání sociálně potřebným, tak při stanovení výše dávky.

3. Předložený návrh postrádá dopad navržené právní úpravy na státní rozpočet. V případě, že by všichni občané, kteří dostávají dávky sociální péče na základě §2 zákona č. 482/1991 Sb., o sociální potřebnosti, dostali dávky zvýšené o 150 Kč měsíčně, tak jak předpokládá návrh, vyžádala by si tato úprava zvýšení nákladů cca o 110 mil. Kč, aniž by bylo právní úpravou zajištěno jejich využití pro skutečně sociálně nejpotřebnější občany.